• امروز : شنبه - ۱۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
2
تی آر تی ورلد نوشت؛

آیا ایرانیان محتاط در انتخابات یک ترک را به عنوان رئیس جمهور بعدی انتخاب خواهند کرد؟

  • کد خبر : 147812
  • 13 تیر 1403 - 21:26
آیا ایرانیان محتاط در انتخابات یک ترک را به عنوان رئیس جمهور بعدی انتخاب خواهند کرد؟
یازاکو - مسعود پزشکیان نامزد اصلاح طلبان با 10 میلیون و 415 هزار و 991 رأی به دور دوم راه یافت و سعید جلیلی نامزد اصولگرایان تندرو با 9 میلیون و 473 هزار و 298 رأی به دور دوم راه یافت.

به گزارش واحدترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از تی آر تی ورلد ۵ ژوئیه ، ایرانیان برای انتخاب بین مسعود پزشکیان اصلاح طلب و سعید جلیلی اصول گرابه صندوق های رای می روند.

در شرایطی که این کشور شاهد تغییرات لرزه‌ای است، اولین سوالی که باید پاسخ داده شود این است؛ نتایج دور اول انتخابات چه پیامدهایی برای سیاست ایران دارد؟

آیا مسئله مشروعیت پابرجاست؟
هدف نظام سیاسی ایران ، با تأکید بر مشروعیت الهی و حمایت مردمی است. مؤلفه نظام سیاسی ایران در تفسیر ولایت فقیه از مکتب اصولی شیعه دوازده امامی تجسم یافته است.

در گفتمان انقلابی ایران، مشارکت رأی دهندگان در انتخابات به عنوان معیاری برای مشروعیت دولت مطرح می شود. در واقع، مقامات ایرانی، از جمله رهبر این کشور، از میزان مشارکت در انتخابات برای تأیید مشروعیت نظام سیاسی جمهوری استفاده می کنند .
خامنه‌ای در سخنانی در ۲۴ ژوئن بر اهمیت حضور بالای رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد و تأکید کرد که مشارکت قابل‌توجه باعث افزایش عزت ایران می‌شود .

وزارت کشور ایران اعلام کرد که میزان مشارکت در دور اول در سراسر کشور ۳۹٫۹۶ درصد بوده است که پایتخت تهران با ۲۳ درصد یکی از کمترین میزان مشارکت را به خود اختصاص داده است.

برجسته شدن هویت قومی نامزد اصلاح طلب آذری زبانان بخش قابل توجهی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه پیشین ایران در سال ۲۰۱۴ در جریان سفر خود به ترکیه اظهار داشت که «۴۰ درصد جمعیت ایران ترک هستند».

وی با بیان اینکه حداقل ۳۰ میلیون ترک در ایران زندگی می کنند، گفت: این رقم جمعیتی عامل مهمی است و به طور بالقوه می تواند روابط دو کشور را تقویت کند.

تحلیل مناظره ها و کمپین های دور اول انتخابات ریاست جمهوری ایران نشان می دهد که برای اولین بار موضوع هویت ترک زبانان در ایران در انتخابات سراسری برجسته شده است.

این برجستگی را می توان تا حد زیادی به منسوب به آذری زبان بودن مسعود پزشکیان نامزد اصلاح طلب و تاکید وی بر مطالبات قومیت ترک زبان است.

بر اساس نتایج دور اول، تمرکز مسعود پزشکیان در مناطقی با جمعیت متراکم ترک زبان بیشتر بوده است، مناطقی که او مقام اول را در میزان رای بدست آورده است.

پایگاه پشتیبانی مسعود پزشکیان به ترک‌های آذربایجان در شمال غرب ایران محدود نمی‌شود، بلکه دارای پیروان قابل توجهی در میان ترک‌های قشقایی در مرکز ایران است .

۲۸ ژوئن، ۶۰ درصد از رای دهندگان از شرکت در انتخابات امتناع کردندولی در مقابل، بیش از ۱۰ میلیون رای دهنده از پزشکیان نامزد اصلاح طلب حمایت کردند که نشان دهنده نارضایتی آنها از وضعیت موجود و نیاز فوری به اصلاحات در کشور بود.

با توجه به اینکه هر انتخابات در ایران طی چهل سال گذشته تغییرات سیاسی قابل توجهی را به همراه داشته است، به نظر می‌رسد این کشور در آستانه یک تحول بزرگ دیگر قرار دارد.

و ۵ جولای می تواند آغازی جدید برای ایران و ایرانی باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=147812

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});