• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024
3

حمایت ستاد پیگیری مطالبات آذربایجان از کاندیداتوری دکتر پزشکیان

  • کد خبر : 147815
  • 14 تیر 1403 - 10:01
حمایت ستاد پیگیری مطالبات آذربایجان  از کاندیداتوری دکتر پزشکیان

مردم شریف ایران، اقوام و ملل عزیز ایران، ملت آگاه آذربایجان و ترکزبانان کشور همانطور که مستحضرید مردم ایران بهطور اعم و اقوام و ملل غیر فارسزبان آن بهطور اخص، بعد از روی کار آمدن حکومت پهلوی که سیاستهای یکسانسازی هویتی و تمرکزگرایی سیاسی، اقتصادی و مدیریتی را سرلوحه برنامههای خود قرار داد، مورد ظلمی […]

مردم شریف ایران، اقوام و ملل عزیز ایران، ملت آگاه آذربایجان و ترکزبانان کشور همانطور که مستحضرید مردم ایران بهطور اعم و اقوام و ملل غیر فارسزبان آن بهطور اخص، بعد از روی کار آمدن حکومت پهلوی که سیاستهای یکسانسازی هویتی و تمرکزگرایی سیاسی، اقتصادی و مدیریتی را سرلوحه برنامههای خود قرار داد، مورد ظلمی اسفناک قرار گرفتند که تا به امروز ادامه داشته است. متأسفانه این فرآیند در بیشتر مواقع مورد حمایت جامعه روشنفکرانه، تحولخواه، آزادیخواه و بهظاهر اندیشمند ایران قرار گرفته است. از اینرو، تاریخ معاصر ایران از یکطرف شاهد تداوم تبعیض و ظلم ملی و قومی بوده، و در طرف دیگر، در سایه آگاهی ملی و قومی شاهد ظهور و تداوم مبارزات و حقخواهیهای عدالتطلبانه در راستای هویتگرایی و برابری ملی – قومی بوده است. در این بین، ملت آذربایجان و ترک ایران بهعنوان اکثریت جمعیتی، پیشقراول این حقخواهی و پرچمدار نوع مدنی آن بودهاند.
یکی از مظاهر اصلی حرکتهای مدنی همواره انتخابات بوده است و علیرغم همه انتقادات وارده به شیوه برگزاری آن، قاطبه مردم ایران و ملت آذربایجان این راه را مناسبترین و کم هزینهترین راه برای استیفای حق خود میدانند؛ هرچند که تلاشهای بسیار زیادی برای ناامید کردن مردم به مؤثر بودن این روش صورت گرفته است. از آنجا که قوه مجریه و در رأس آن رئیسجمهور منتخب از قدرت، امکانات و ابزار بسیار مناسبی برای اعطای خواستههای اقوام و ملل ساکن ایران برخوردار است، فعالان هویتگرای آذربایجان در انتخابات سه دهه اخیر ریاست جمهوری بهویژه انتخابات ۱۳۷۶، ۱۳۸۴، ۱۳۸۸ و ۱۴۰۳ سعی کردهاند با احصای این خواستهها و مطالبه برنامههای کاندیداها برای عملی نمودن آنها، ملاک ارزیابی مناسبی را پیشروی ملت خویش قرار دهند.
«ستاد پیگیری مطالبات آذربایجان از کاندیداهای ریاست جمهوری» با تهیه اهم انتظارات آذربایجانیها از کاندیداها که به امضای بیش از یکهزار نفر از فعالان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری، دانشگاهیان، روشنفکران و فعالان مدنی آذربایجان رسید، سعی کرد به اتخاذ رویکرد مردم در چهاردهمین انتخابات ریاستجمهوری کمک نماید. اگرچه مشارکت ۴۰ درصدی دور اول این انتخابات دارای پیام واضحی برای تصمیمگیران و مدیران ارشد سیاسی کشور دارد، اما انتظار میرود قاطبه مردم با مشارکت خود در دوم و انتخاب کاندیدای صادق و عدالت طلب، امید به نتیجهبخش بودن حرکتهای مدنی را زنده نگه داشته و حاکمیت را به بازگشت به عقلانیت وادارند.
این ستاد ضمن بررسی برنامهها، شعارها و سوابق کاندیداهای ریاستجمهوری، آقای دکتر مسعود پزشکیان را کاندیدایی صادق و عدالتطلب با برنامهای مشخص و سابقهای درخشان در بازگشت به عقلانیت، استحقاق حقوق مردم، برقراری عدالت در توزیع امکانات، مبارزه با تمرکزگرایی، احترام به تکثر هویتی و در یک کلام برابری ملی، قومی و انسانی میداند. از اینرو از همه ملل و اقوام ایران، بهویژه ملت آذربایجان و کلیه ترکزبانان، میخواهیم با رأی به این فرزند آذربایجان، آینده روشنی را برای خود و فرزندان خویش رقم بزنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=147815

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});