• امروز : یکشنبه - ۱۵ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
6

بررسی محوطه‌های پارینه‌سنگی مهاباد آغاز شد

  • کد خبر : 148102
  • 17 تیر 1403 - 11:45
بررسی محوطه‌های پارینه‌سنگی مهاباد آغاز شد
یازاکو - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: بررسی محوطه‌های پارینه‌سنگی مناطق شمالی این شهرستان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، واحد جولایی افزود: این طرح با همکاری تیم کارشناسان این حوزه و به سرپرستی «رحمت نادری» انجام می شود و در آن محوطه های مربوط به پارینه سنگی در این شهرستان مورد کاوش و بررسی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: در سال های گذشته مطالعات و بررسی های پراکنده‌ای در مورد محوطه های پارینه سنگی این شهرستان در مناطقی مانند «شیوه‌تو» در جاده مهاباد – پسوه و محوطه روستای «خاتون باغ» این شهرستان انجام شده بود اما بررسی های این دوره گسترده تر و تمامی مناطق شمالی مهاباد و دشت شهرویران را شامل می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: در این بررسی، مناطقی با آثاری مربوط به دوران ابزار سنگی و دوران قبل از یکجانشینی انسان در این مناطق مورد کاوش قرار گرفته و مستند نگاری می شود.

جولایی اضافه کرد: از روی نقوش ابزار سنگ‌های دوران پارینه سنگی می توان به اندیشه ها، باورها، آیین ها و تمامی رخداد های زیستی ساکنان این منطقه پی برد و آنها شناسنامه های کهن و بی بدیل و شاخصه های کم نظیر هویتی مردمانی است که طی هزاره ها در آن سرزمین می زیسته اند.

وی اظهار کرد: دوران پارینه‌سنگی قدیمی‌ترین دوران ماقبل تاریخ انسان و فرهنگ مادی انسانی و دورانی است که در آن انسان برای نخستین بار از ابزار سنگی دست‌ساز استفاده کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=148102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});