• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
3

روند اجرای طرح های توسعه در سونگون، رضایت بخش نیست

  • کد خبر : 148144
  • 17 تیر 1403 - 14:30
روند اجرای طرح های توسعه در سونگون، رضایت بخش نیست
یازاکو - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از روند اجرای طرح های توسعه مس سونگون انتقاد کرد و خواستار تسریع در اجرای این طرح ها شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، رضا علیزاده در حاشیه بازدید از نمایشگاه تبریز متافو در گفتگو با خبرنگاران صنعت مس را فرصت خوبی برای کشور دانست و اظهار کرد: منابع و ذخایر مس در حوزه استان آذربایجان شرقی و استان کرمان از ظرفیت و پتانسیل خوبی برخوردار است و اخیرا برنامه هایی که در توسعه مس وجود دارد و چشم انداز این صنعت نیز می باشد تولید ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تن کاتد مس است که امیدواریم با تکمیل طرح های توسعه مس آذربایجان و کرمان این امر محقق شود.

وی گفت: روند طرح های توسعه صنایع مس در حوزه ورزقان رضایت بخش نیست و سالهای سال است به بهانه های مختلف، دستخوش یکسری مسائل و مشکلات شده که امیدوارم با اراده ای شرکت ملی مس، روند اجرای آن ها تسریع یابد.

نماینده ورزقان و خاروانا بیان کرد: در مجتمع مس سونگون مشکلات عدیده ای وجود دارد که چندین سال است روی هم انباشته شده است و ما تلاش خواهیم کرد راهکاری برای آن ها پیدا کنیم بلکه این مجتمع را از بن بست خارج کنیم.

وی افزود: حدود ۱۵ سال است که بحث توسعه، احداث واحدهای بالادستی و پایین دستی در مجتمع مس سونگون مطرح است ولی در عمل هیچی نداریم، فقط ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس در سونگون تولید می شود که آن هم از استان ما خارج می شود و منطقه ما از فرصت های اشتغال، ارزش افزوده، درآمدی و … محروم است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران در کرمان ثبت شده است ارزش افزوده فروش محصولات سونگون که حدود ۳۰ درصد است را به ما نمی دهند.

او گفت: ۱۵ درصد حقوق دولتی مس سونگون که توسط شرکت ملی صنایع مس ایران به کرمان واریز می کند باید به شهرستان محل فعالیت معدن (ورزقان) تعلق گیرد که تا بحال این موضوع صورت نگرفته است.

علیزاده خاطر نشان کرد: اخیراً شنیدم با وجود دستور وزیر اقتصاد نسبت به انتقال مالیات مس سونگون به استان آذربایجان شرقی، مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان با آن مخالف است و زیر بار آن نمی رود که در این خصوص ما تلاش خواهیم کرد این مشکلات را حل کنیم تا شاهد پیشرفت مس سونگون در حوزه طرح های توسعه و صنایع پایین دستی باشیم.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا افزود: شهرک تخصصی مس قرار بود ۴ سال پیش در ورزقان عملیاتی شود و کارهای تملک آن هم صورت می گرفت که بنا به دلایلی در میانه راه متوقف شده بود ولی اخیرا با پیگیری هایی که داشتیم ادامه کارهای تملک آغاز شده و قطعا در این محل، کارخانجات صنایع پایین دستی احداث خواهد شد.

وی گفت: در کنار کارخانجات صنایع پایین دستی سعی خواهیم کرد یکسری کارخانجات و واحدهایی که تامین کننده مایحتاج مجموعه مس سونگون است را با برگزاری نمایشگاه و … تشویق کنیم تا در این شهرک تخصصی سرمایه‌گذاری کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=148144

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});