• امروز : چهارشنبه - ۲۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 July - 2024
2

سیگنال مثبت بازارها به ریاست جمهوری پزشکیان

  • کد خبر : 148642
  • 24 تیر 1403 - 10:45
سیگنال مثبت بازارها به ریاست جمهوری پزشکیان
یازاکو - پیروزی مسعود پزشکیان فعالان اقتصادی را به بازگشت عقلانیت به قوه مجریه امیدوار کرده است. در هفته‌ی گذشته دلار در کانال نهم و هشتم ۵۰ هزار تومان معامله شد.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ افت محسوس قیمت دلار

قیمت دلار در هفته سوم تیر به طور پیوسته ریتم کاهشی داشت و با افت سه هزار تومانی و کاهش بازدهی ۵.۰۵ درصدی همراه بود. در آخرین معامله روز پنجشنبه ۲۱ تیر دلار در نیمه ابتدایی کانال هشتم از کریدور پنجم به کار خود پایان داد. به تعبیر فعالان بازارهای مالی مشخص شدن نتیجه انتخابات، رکود محرم، فروش دور دوم خودروهای وارداتی، کاهش انتظارات تورمی و خوشبینی‌ سیاسی ریتم نزولی به قیمت دلار داد.

گفتنی است علی باقری، سرپرست وزارت خارجه روز پنجشنبه اعلام کرد که مذاکرات رفع تحریم‌ها از طریق گفت‌وگوهای غیرمستقیم به واسطه عمان در جریان است. وی افزود: «روندی که مذاکرات طی کرده هیچ سایشی با قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها نداشته است.» سرپرست وزارت خارجه خاطرنشان کرد: «وقتی طرف مقابل در مذاکرات، خواسته‌هایی را مطرح می‌کرد و می‌گفتیم که خلاف این قانون نمی‌شود عمل کرد، مجبور بود که بپذیرد.» با وجود این سیگنال، علاوه بر رکود روزهای محرم و افت تقاضا، در هفته پیش‌ رو می‌توان روزهای آرامی را برای بازارهای مالی پیش‌بینی کرد.

بازار سکه و طلا/ افت قیمت سکه و طلا به تبعیت از دلار

قیمت طلا و سکه در هفته سوم تیر با کاهش بازدهی همراه شد و از افت قیمت دلار تبعیت کرد. کاهش قیمت دلار متاثر از آرامش سیاسی و رکود محرم اتفاق افتاد و بازار فلز زرد را با خود همراه کرد. معامله‌گران روند بازار طلا در هفته پایانی تیر را وابسته به نوسانات قیمت دلار و تغییرات قیمتی اونس جهانی طلا می‌دانند. گفتنی است روز پنجشنبه نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از تعطیلی یک هفته‌ای بازار طلای تهران بمناسبت سوگواری ایام محرم مطابق سال‌های گذشته خبر داد.

یکی از فعالین بازار طلا در این خصوص گفت: «رسم تعطیلی بازار طلا در تهران از دوران قاجار وجود دارد و از دو روز مانده به روز تاسوعا تا سوم امام این تعطیلی برقرار است.» به گفته این فعال صنفی، سایر مراکز و فروشگاه‌ها و مغازه‌های خرید و فروش طلا در تهران و شهرستان‌ها باز هست و کشف قیمت طلا و سکه نیز مطابق روزهای گذشته انجام می‌شود.

قیمت سکه امامی روز پنجشنبه ۲۱ تیر روی رقم ۴۰ میلیون و ۹ هزار تومانی معامله شد و کاهش ۲۰۰ هزار تومانی داشت. قیمت سکه‌ بهار با افت ۲۰۰ هزار تومانی روی رقم ۳۶ میلیون و ۸۲۰ هزار تومانی معامله شد. گفتنی است قیمت نیم‌‌‌سکه کاهش ۱۵۰ هزار تومانی داشت و با رقم ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی معامله شد. ربع سکه روز پنجشنبه با افت ۵۰ هزار تومانی با قیمت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی بسته شد. سکه گرمی با قیمت ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی معامله شد و تغییر قیمت نداشت.

قیمت طلا روز پنجشنبه برخلاف کاهش قیمت سکه افزایش محدودی داشت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۵ هزار تومانی با رقم ۱۴ میلیون و ۵۶۴ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۰ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۳۷۲ هزار تومانی بسته شد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۳۲۷ هزار تومانی معامله شد.

بازار سهام/ نیروی کم‌رمق بازار بورس

در هفته اخیر بازار بورس اوراق بهادار تهران متأثر از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بود. پیروزی مسعود پزشکیان فعالان اقتصادی را به بازگشت عقلانیت به قوه مجریه امیدوار کرد و واکنش معامله‌گران بورس نیز نشان داد که آنها در انتظار بهبود وضعیت بازار سرمایه هستند.

در روز شنبه شاخص کل بورس تهران ۸۸ هزار و ۱۷۹ واحد صعود کرد و ۵۳۸ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد. روز یکشنبه شاخص ۳۷ هزار و ۶۳۰ واحد رشد کرد و ۱۷۱ میلیارد تومان سرمایه خارج شد.

روز دوشنبه نیز شاخص ۵ هزار و ۱۳۴ واحد افت کرد و خروج پول ۳۰۰ میلیارد تومان بود و روز سه‌شنبه شاخص ۴ هزار و ۲۷۸ واحد پایین آمد و ۳۲۳ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد.

چهار‌شنبه شاخص ۷ هزار و ۸۱۰ واحد افت کرد و برای چهارمین روز متوالی شاهد خروج سرمایه از بازار بودیم که رقم آن ۲۶۴۱۰۵ میلیارد تومان بود.  ارزش معاملات نیز در سه روز ابتدایی هفته ارقام قابل قبولی را ثبت کرد اما در دو روز پایانی بار دیگر به محدوده ۳ هزار میلیارد تومانی بازگشت. در هفته گذشته میانگین ارزش معاملات خرد ۵ هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳ هزار و ۴۷۴ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۴۹ درصدی داشته است.

به نظر می‌رسد توقف زودهنگام رشد بازار متأثر از مشکل کمبود برق در کشور باشد. در هفته اخیر صنایع و شرکت‌ها به علت کمبود برق مجبور به کاهش ساعت فعالیت و تعطیلی خطوط تولید شدند. از سوی دیگر لزوم حبس سرمایه در حساب‌های وکالتی ثبت نام خودرو نیز از عوامل خروج پول حقیقی از بورس تهران بود. بنابراین با توجه به تداوم گرمای کم سابقه در کشور و مشکل کبود انرژی و نیز تعطیلی دو روز میانی هفته، انتظار می‌رود بازار در هفته پیش رو کم‌رمق شود و نیرویی برای صعود نداشته باشد.

بازار خودرو/ رکود سنگین بازار خودرو

بنا با گفته رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران، قیمت انواع خودروهای وارداتی، چینی و داخلی در هفته‌های گذشته سیر کاهشی داشته و بازار همچنان در رکود به سر می‌برد.

اسد کرمی درباره آخرین وضعیت بازار خودرو عنوان می‌کند: در هفته‌های گذشته با باز شدن ثبت سفارش برای خودروهای وارداتی و ارائه دستورالعمل واردات خودروهای جانبازان و خرید و فروش حواله‌های این خودروها قیمت انواع خودرو در بازار سیر نزولی گرفته است.

وی می‌افزاید: این موضوعات قیمت خودروهای وارداتی را به مسیر ریزش با شیب کند سوق داده است و قیمت انواع خودروهای وارداتی در هفته‌های گذشته کاهش حدود ۸ درصدی را تجربه کرده است.

کرمی متذکر می‌شود: در مورد خودروهای چینی همچنان ضعف کیفیت به طور منفی بر میزان تقاضای آنها موثر است و دارندگان این خودروها در تامین قطعات با مشکل روبه‌رو هستند زیرا چینی‌ها به هنگام عقد قرارداد برای ورود این خودروها به ایران اجازه ساخت قطعات را به ایرانی‌ها ندادند و در نتیجه این سیاست امروز ایرانی‌هایی که خودروی چینی دارند در تامین قطعه با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: تنها خودروهای چینی که اکنون در بازار با رویه مطلوبی خرید و فروش می‌شود، تیگو، جک و هایما هستند و بازار دیگر مدل‌های چینی در کل راکد است.

کرمی عنوان می‌کند: بازار کنونی خودرو تقریبا قفل است، خرید و فروش چشمگیری در بازار رخ نمی‌دهد و مردم در انتظار ثبات بازار هستند. دراین شرایط تغییر دولت هم بر رکود بازار و ریزش قیمت‌ها دامن زده است.

بازار طلای جهانی/ رکورد قیمتی طلای جهانی

قیمت طلا در روز جمعه (۱۲ جولای) بالای ۲۴۰۰ دلار در هر اونس بود و سومین افزایش هفتگی متوالی خود را در پیش گرفت، زیرا سرمایه‌گذاران مطمئن شدند که فدرال‌رزرو ایالات‌متحده در مسیر کاهش نرخ بهره به زودی قرار دارد. پس از کاهش غیرمنتظره قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات‌متحده، قیمت طلا روز پنجشنبه به بالاترین حد خود از ۲۲ مه رسید. داده‌ها این دیدگاه را تقویت کرد که روند کاهش تورم از سر گرفته شده است و امیدها برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را افزایش داد. کارشناسان اظهار کردند که احتمال کاهش نرخ در سال جاری، احتمالاً در اوایل سپتامبر، بالاست.

جیم ویکوف، تحلیلگر ارشد بازار در کیتکو متالز گفت گزارش شاخص قیمت تولیدکننده داغتر از حد انتظار بود و این بر فشار فروش افزود. قیمت‌های تولیدکننده ایالات‌متحده در ماه ژوئن نسبتاً افزایش یافت که بیشتر تأیید کرد که تورم روند نزولی خود را از سر گرفته است و کاهش نرخ بهره در سپتامبر را تقویت کرد. بر اساس گزارش CME FedWatch Tool، بازارها اکنون با احتمال ۹۴ درصد کاهش نرخ در ماه سپتامبر قیمت گذاری می‌کنند. نرخ بهره پایین‌تر، هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بازده را کاهش می‌دهد.

طبق گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، قیمت هر اونس نقره پس از صعود به بالاترین حد یک ماهه در روز پنجشنبه با ۱.۵ درصد کاهش به ۳۰.۹۵ دلار رسید. پلاتین با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۰۳ دلار و ۱۰ سنت و پالادیوم با ۱.۸ درصد کاهش به ۹۷۶ دلار و ۶۳ سنت رسید.

بازار نفت/ افت قیمت نفت

بهای معاملات نفت برنت با ۳۷ سنت کاهش، در ۸۵ دلار و سه سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۱ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، در ۸۲ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته، بیش از ۱.۷ درصد کاهش یافت که نخستین کاهش هفتگی پس از چهار هفته رشد بود. شاخص نفت آمریکا هم ۱.۱ درصد کاهش هفتگی ثبت کرد. قیمت نفت در معاملات سه شنبه گذشته بخشی از رشد قیمت اخیرش را واگذار کرد، فعالان بازار به پیشرفت احتمالی مذاکرات آتش بس در خاورمیانه چشم دوختند و تاثیر توفان بریل بر عرضه نفت هم محدودتر از تصور قبلی بازار بود.

وزارت کار آمریکا اعلام کرد شاخص قیمت تولیدکننده در ژوئن، ۰.۲ درصد رشد کرد که اندکی بیش از حد انتظار بود و تحت تاثیر افزایش هزینه خدمات روی داد. با این حال، سرمایه‌گذاران انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا در سپتامبر، کاهش نرخ‌های بهره را آغاز کند.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز گفت: بازار در این مقطع، از فدرال رزرو هراسی ندارد. نرخ‌های بهره پایین‌تر، از رشد اقتصادی حمایت کرده و مصرف سوخت را تقویت می‌کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=148642

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});