• امروز : دوشنبه - ۱ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 July - 2024
1
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری:

طی سه سال اخیر هیچ خودروی سنگینی در مناطق شهرداری خریداری نشده است

  • کد خبر : 149356
  • 31 تیر 1403 - 23:09
طی سه سال اخیر هیچ خودروی سنگینی در مناطق شهرداری خریداری نشده است
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: وضعیت ماشین آلات سنگین شهرداری تبریز از خوب نیست، نه تنها دوره‌ی ششم بلکه‌ دوره‌های قبلی نیز به این مورد توجه نشده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تبریز،  احد صادقی ضمن ارائه‌ی گزارشی از آخرین وضعیت ماشین آلات شهرداری تبریز، اظهار کرد: اعداد و ارقامی که در خصوص گزارش مربوط به ماشین آلات آماده شده بود را در قالب گزارشی به صورت تحلیلی آورده‌ایم که امیدواریم مفید واقع شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز افزود: هدف ما این است تا گزارش شفافی در خصوص وضعیت ماشین آلات سنگین و سبک شهرداری و نیازهای شهر در این زمینه شفاف شود تا پیش‌بینی‌هایی که در سال‌های گذشته انجام گرفته بود مشاهد شده و موارد مورد نیاز برای سال‌های آینده براساس گزارش در نظر گرفته شود، نمی‌دانیم چرا شهرداری از ارائه‌ی یک گزارش کامل و شفاف ابا دارد.

وی ادامه داد: فرم‌هایی که به ما ارائه شده کامل نیست و با اعداد و ارقام کف میدان متفاوت است، برای مثال منطقه‌ی هشت تانکر دارد که در گزارش ارائه شده لخاظ نشده است.

صادقی در خصوص بودجه‌ی ماشین آلات در سال‌های گذشته اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ بودجه‌ی مصوب در حوزه‌ی ماشین آلات ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است که این مقدار در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۵ میلیارد تومان کاهش یافته بود. برای سال ۱۴۰۲ نیز ۳۰۲ میلیارد تومان بودجه برای خرید ماشین آلات سبک و سنگین پیش‌بینی شده بود.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: از آمار فوق برای سال ۱۴۰۰ فقط ۱۱ درصد از مبلغ پیش‌بینی شده ماشین آلات خریداری شد که این مقدار در سال ۱۴۰۱، ۵۹ درصد و برای سال ۱۴۰۲، ۵۱ درصد بوده است.

وی ادامه داد: طی دو سال اخیر عمده‌ خریدهای ما خودروهای سبک مانند پادرا، پراید و زباله کش و مزدا بوده و سازمان آتش‌نشانی سهم بیش‌تری در این موضوع داشته است، سهم مناطق در خودروی سنگین صفر است به طوری که طی سه سال اخیر هیچ خودروی سنگینی در حوزه‌ی مدیریت بحران و خدمات شهری اعم از ده چرخ، شش چرخ، کِشنده، بیل مکانیکی و لودر و …. خریداری نشده است.

وی‌افزود: این تعداد بدون احتساب اتوبوس و مینی بو‌‌س‌ها در نظر گرفته شده است که شرکت واحد به صورت جداگانه مورد تحلیل و بررسی می‌شود.

صادقی خاطرنشان کرد: ۱۷ دستگاه کمپرسی ۱۰ چرخ در کل شهرداری تبریز داریم که سهم منطقه‌ی ۷ و ۸ شهر از این تعداد، صفر و منطقه‌ی ۶، ۹ و ۱۰ یک دستگاه، منطقه‌ی ۴ شش دستگاه، منطقه‌ی ۱و ۳ یک دستگاه و در منطقه‌ی ۲ چهار دستگاه است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: موجودی‌های شهر تبریز از حیث ماشین آلات و خودرو این‌ها است که از کمپرسی‌های ۱۰ چرخ و شش چرخ که عبور می‌کنیم برف روب‌هایی که فقط تیغه هستند و ماشین آلات نیستند. بالابر ۸ دستکاه، لودر ۱۳ دستگاه، پادرا ۵۵ دستگاه که با خریدهای اخیر افزایش یافته است، جرثقیل ۵ دستگاه، خودرو تانکر ۶ دستگاه، بابکت ۱۴دستگاه، بیل بکهو ۷ دستگاه، بیل مکانیکی یک دستگاه در کل شهرداری تبریز موجود هستند. همچنین بیل زنجیری اصلا نداریم و گریدر ۶ دستگاه وجود دارد. در مجموع ماشین آلات مناطق ۴۳۳ دستگاه است.

وی اظهار داشت: سازمان آتش نشانی و سازمان پسماند بیش‌ترین سهم از این میزان را دارند و جمع کل ماشین آلات در سازمان‌ها  ۳۳۷ دستگاه است. جمع کل درخواست‌هایی که از سازمان‌ها انجام گرفته است ۲۱ دستگاه شامل ۱۰ دستگاه کِشنده ده چرخ، ۴ دستگاه بابکت و ۲ دستگاه بیل زنجیری و بولدوزر و در مجموع ۲۱ درخواست است که باوجود درخواست‌های متوالی، اما تا این لحظه تحقق نیافته است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص میزان عمر ماشین‌آلات سبک شهرداری، تشریح کرد: از حیث استهلاک تقریبا ۳۱ درصد ماشین آلات سبک شهرداری‌ زیر پنج سال است که خریدهای جدید این آمار را بهبود داده است و نزدیک ۵۰ درصد بالای ۱۰ الی ۲۰ سال است و ۲۱ درصد آن‌ها ۵ الی ۱۰ سال هستند.

وی افزود: میزان عمر ماشین آلات سنگین شهرداری تبریز که ۵ الی ۱۰ سال ۱۸ درصد، یک درصد زیر ۵ سال و حدود بالای ۸۰ درصد بالای ۱۰ سال است، یعنی طی ۱۰ سال اخیر ماشین آلات سنگین جدیدی خریداری نشده است. یعنی عدم خریداری ماشین آلات سنگین صرفا مربوط به دوره‌ی ششم نیست و در دوره‌ی پنجم شورای اسلامی شهر تبریز نیز ماشین آلات سنگینی خریداری نشده که این آمار قابل توجه است.

صادقی بیان کرد: تعداد کمپرسی ۱۰ چرخ و شش چرخ در کل ۱۷ دستگاه است، که ۶۰ درصد از ده چرخ‌های ما عمرشان بالای ۲۰ سال است. عمذ ۷۳ درصد نیز بالای ۱۰ سال است. درخصوص کمپرسی ۶ چرخ نیز ۹۰ درصد از آن‌ها عمرشان بالای ۱۰ سال است و در این مدت هیچ موردی از این دستگاه خریده نشده، ۱۳ لودر داریم که در این مدت فقط ۲ دستگاه جدید خریداری شده و ۸۴ درصد آز آن‌ها عمرشان بالای ۱۰ سال است. تمامی ۱۴ بابکت ما نیز ۱۰۰ درصد عمرشان بالای ۱۰ سال است که ۵ بابکت درخواست کرده‌ایم اما تاکنون خریدی انجام نگرفته است.

وی عنوان کرد: بیل مکانیکی از دستگاه‌های مهم شهری در تبریز است و در مواقع بحرانی معمولا آن را اجاره می‌کنیم که حتی در بین اجاره دهندگان نیز امکانات کمی وجود دارد، بیل مکانیکی از جمله دستگاه‌های ضروری است که در مواقع ضروری باید در دسترس باشد، شهرداری تبریز تنها یک دستگاه بیل مکانیکی دارد که عمرش بالای ۲۰ سال بود و کارایی مورد نظر را ندارد، بیل زنجیری اصلا در شهرداری تبریز نداریم که ضروری است، یک دستگاه خریداری شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: گریدر ۶ دستگاه داریم که عمر ۵۰ درصد آن بالای ۲۰ سال است و طی ۱۰ سال اخیر هیچ دستگاه گریدری خریده نشده است، بولدوزری در شهرداری تبریز نداریم و عمر ۹۰ درصد از بالابرهای شهرداری تبریز بالای ۲۰ سال است، همچنین ۹ دستگاه غلتک و ۴ دستگاه جرثقیل در شهرداری وجود دارد که عمرشان بالای ۲۰ سال است و وضعیت خوبی ندارند.

وی افزود: طی دوره‌ی ششم خودروهای سبک چون پادرا هم برای آتش نشانی‌ها و هم معاونت‌های خدمات خریداری شده است، مسئله‌ی اصلی ما در حوزه‌ی مدیریت بحران است که برای امسال بالای ۴۰۰ میلیارد برای ماشین آلات پیش‌بینی شده است اما تا این لحظه هیچ‌گونه خریدی انجام نگرفته است، اعضای شورا به این مورد نیز در کنار پژوه‌های مسیر گشایی، عمرانی، ورزشی و…. توجه ویژه ای داشته باشند.

صادقی ادامه داد: مطلب مهم دیگر انجام مطالعه‌ای در این حوزه است. شهرداری در زمینه‌ی نیازسنجی در خصوص ماشین آلات مطالعه ای انجام دهد که در شکل استاندارد به چه تعداد ماشین آلات از حیث ده چرخ، شش چرخ و بیل مکانیکی در شهر نیاز است. شهرداری قبل از خرید مطالعه‌ی نیازسنجی ماشین آلات انجام دهد. بحث دوم نگهداری از ماشین آلات موجود است، در برخی ارگان‌ها دیده‌ایم به گونه‌ای از ماشین آلات نگهداری می‌کنند که ۲۰ سال بعد نیز دستگاه به خوبی کار می‌کند.

وی تاکید کرد: از طرفی ادغام سازمان موتوری با سازمان پسماند اصلی‌ترین اشتباهی است که چه از طرف وزارت کشور و چه شهرداری‌ها انجام گرفته است، موضوعات مهمی چون ماشین آلات که زیرساخت حوزه‌ی مدیریت بحران است ادغام کرده‌ایم اما بحث کشتارگاه‌ها را نگه داشتیم، اکنون در سازمان‌ها چیزی به نام ماشین آلات وجود ندارد فقط یک مدیر است که با سامانه کار می‌کند و درخواست‌ها را انجام می‌دهد.

صادقی با تاکید بر اینکه ضروری است تا موضوع مطالعه نیازسنجی برای خرید‌ ماشین آلات انجام گیرد و با مطالبه‌ی جدی از شهرداری چند دستگاه از ماشین‌ آلات سنگین خریداری شود، تشریح کرد: نگهداری و تعمیر ماشین آلات که سیستم نت نام دارد که تقریبا  در شهرداری عملی نمی‌کنیم، برخی ماشین آلات حتی معاینه فنی ندارند و اگر به سامانه‌ مراجعه کنیم هیچ اطلاعاتی از جهت معاینه فنی و… این ماشین آلات را در سال گذشته مشاهده نمی‌کنیم. برای تعمیرات از ما اجازه می‌گیرند و ما نیز مجوز می‌دهیم و به میزان مبالغ آن‌ها دقت می‌کنیم اما اینکه نگهداری از این ماشین آلات دست راننده باشد را در شهرداری تبریز ندیده‌ایم.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: خریدهایی که انجام داده‌ایم مثلا پادرا، در واقعیت از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و هیچ‌گونه کارایی از حیث عملیاتی ندارند و مناطق در این مورد اعتراض می‌کنند، دستورالعملی برای نگهداری و تعمییرات ماشین آلات و مطالعه‌ی نیازسنجی خرید ماشین آلات و نحوه‌ی خرید از حیث مطلوبیت نیز در نظر گرفته شود و ماشینی که خریداری می کنیم کارایی مطلبوب را داشته باشد.

غلامرضا احمدی، نائب رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: لازم است نیاز شهر به ماشین آلات و وضعیت موجود را بررسی کرده و فاصله‌ی بین وضعیت موجود و مطلوب را در دست داشته و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: اینکه ما به بخشی از امور شهر اهمیت کمتری دهیم، آن هم خدمات شهری و مدیریت بحران که از وظایف اصلی شهرداری است می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند. 

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ در این راستا  تحقق ۵۰ درصدی مبنی بر خرید ماشین آلات داریم که برای سال ۱۴۰۲ نیز همان مقدار است، اگر علل و دلایل عدم تحقق بودجه و عدم عمل به تکالیف سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیان شود، می‌تواند برای سال ۱۴۰۳ منجر به رفع موانع احتمالی شده و افزایش توجه به این بخش از امور شهری شود، پیشنهاد بنده این است که علت‌های عدم تحقق بودجه احصا و رفع شده و جبران مافات شود.

حجت الاسلام رسول برگی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: ضروری است سالم یا خرابی و از کارافتادگی ماشین آلات نیز مشخص شود برای نمونه در یکی از بازدید ها در محلی به یک بیل بکهو نیاز بود که با شهرداری منطقه تماس گرفتیم که اعلام کردند بیل بکهو ما خراب است با چندجای دیگر نیز تماس گرفتیم که مطالب مشابهی مطرح شد. وقتی پرسیدم چه زمانی تعمیر می‌شوند اعلام بی اطلاعی کردند، از این رو بنده می‌گویم سالم یا خراب بودن این ماشین آلات به طور شفاف بیان شود.

وی ادامه داد: در شب یلدا سال گذشته انفجاری کهدر کوی شهید بهشتی رخ داد که این فاجعه را هرگز فراموش نمی‌کنم. در آن وضعیت پدری که فرزندش زیر آوار مانده بود بیتابی می‌کرد و ما نیز به دنبال ماشین آلات سنگین بودیم از جمله بیل زنجیری که در مواقع بحرانی بسیار نیاز است. شورا و شهرداری همت به خرج داده و به این موارد توجه ویژه داشته باشند.

برگی افزود: سیستم نِت بسیار مهم است یعنی کارها اسمی انجام نگیرد، فردی به عنوان مسئول تعمییر و نگهداری ماشین آلات انتخاب شده و از وی بازخواست شود، زمانی که بنده نامه‌ای در خصوص ماشین آلات سنگین نوشتم تا با استفاده از ظرفیت منطقه آزاد ارس نسبت به خرید ماشین آلات سنگین اقدام کنیم که اجازه ندادند اما امروز آقای پزشکیان که پتانسیل بزرگی برای شهر ما محسوب می‌شود، می تواند فرصت مناسبی باشد که مجوز گرفته و ماشین آلات ارس پلاک را وارد شهر کنیم که هم باکیفیت و هم به صرفه است.

وی تاکید کرد: در رابطه با ضدعفونی و شست‌وشو ماشین‌های زباله کش حساسیت بیش‌تری به خرج داده شده و به صورت مداوم با فاصله زمانی کوتاه انجام گیرد چرا که شهروندان از بوی نامطبوع و مسائل عفونی آن گلایه دارند.

وضعیت ماشین آلات سنگین شهرداری تبریز اسفبار است

علیرضا نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز گفت:  بنده سوالی در خصوص وضعیت بودجه‌ی ماشین آلات شهر کردم که گفته شد باب تهاتر نیز برای بودجه باز شده است، واقعیت این است که وضعیت ماشین آلات تبریز اسفبار است، بعد از پروژه‌های عمرانی که پیگیر روند اجرایی آن‌ها هستیم، ماشین آلات نیز جزو اموری است که باید آن‌ها را پیگیری کنیم تا بتوانیم وضعیت‌های بحرانی را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم تا باز هم فرصت دهیم تا ماشین آلاتی که آمارشان به ما داده شد در محوطه‌ای جمع شود تا ما به صورت میدانی بازدید کنیم تا بدانیم چقدر از این ماشین آلات سالم و یا از کار افتاده است، بنده مطمئنم درصد بالایی از این ماشین آلات نیازمند تعمیرات است که باید برآورد و برای آن بودجه در نظر گرفته شود.

وی افزود: برای ماشین آلات سنگین مانور عملیاتی انجام شود تا ضعف‌های ما در آن مشخص شود تا اقدامات مورد نیاز اعم از تخصیص و جذب بودجه برای آن صورت گیرد.

باغبان بیان کرد: تا زمانی که موضوع ماشین آلات سنگین پیگیری نشده و آن را در اولویت قرار ندهیم این وضعیت اسفناک ادامه پیدا می‌کند، بایستی برآورد بودجه‌ی تعمیراتی را بدست آوریم که مطمئنم کمتر از مقدار بودجه‌ی خرید نیست، همچنین برای خرید ماشین آلات جدید نیز اقدام کنیم تا شاید جبران مافات شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز تاکید کرد: ۲۰ سال قبل وضعیت ما در زمینه‌ی ماشین آلات بهتر بوده و چون ماشین آلات جدیدی جایگزین نشده وضعیت رفته رفته بدتر شده است، وضعیت در حوزه اتوبوس نیز همانگونه است، چه کمیسیون‌ و چه شورا موظف است تا این مورد را پیگیری کند.

باید از پتانسیل ارس برای وارد کردن ماشین آلات با کیفیت استفاده کرد

یاسین بجانی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: تمامی همکاران از ابتدا دغدغه حرکت به سمت مکانیزاسیون در امر ماشین آلات را داشتند اما متاسفانه آن‌گونه که انتظار می‌رفت نشد و بروز برخی از مشکلات موجب شد تا این امر تحقق نیابد.

وی ادامه داد: بعضا هم برخی خریدها صورت گرفته است که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، قبل از ایام محرم در ایستگاه‌های آتش نشانی برخی از وانت‌ها به تازگی خریده شده بود که گفته شد آن‌گونه که باید از آن‌ها بهره‌برداری شود، نشده است و کیفیت خوبی ندارند و کیفیت خودروهای قدیمی بسیار بهتر از خودروهای جدید است، بنده نیز با نظر آقای برگی مبنی بر استفاده از ظرفیت منطقه آزاد ارس موافق هستم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: در سازمان‌هایی مثل آتش نشانی این امکان که بتوان کیفیت بد خودرو را جبران کرد وجود ندارد و این مسئله می‌تواند خطرساز باشد.

بجانی عنوان کرد: به جای اینکه ۳۰ یا ۴۰ دستگاه ماشین خریداری کنیم، بهتر است با همان مبلغ نصف این مقدار ماشین آلات باکیفیت تر بخریم، مشکلی که در منطقه‌‌ی آزاد ارس وجود داشت حل شده است و لازم است تا از این ظرفیت استفاده شود.

وی عنوان کرد: نیاز است تا شهرداری در این حوزه نیز همانند حوزه‌ی اتوبوس‌ها ورود کرده و دغدغه‌ی مردم در این موضوع را از بین ببرد تا کم و کاستی‌ها حل شود.

حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر، عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: بحثی که بنده قبلا بیان کرده بودم که چه از سوی هیات رئیسه و چه از سوی مدیران شهرداری مورد توجه قرار نگرفت، موضوع ارائه گزارش است. گزارش نویسی خود موضوعی است که باید به آن توجه شود، گزارش یک بعد توصیفی، یک بعد تحلیلی، حل مسئله و گزارش یک ساختار و ورود و خروجی دارد.

وی ادامه داد: گزارش توصیفی گزارشی است که وضعیت موجود را بیان می‌کند، تحلیل تجربی و عینی می‌دهد و گزارش برای حل مسئله نیز گزارشی است که حل مسئله در آن آورده شده است که این گزارشات دارای مهر و امضا است.

وی افزود: برخی از گزارشات نباید توسط هیئت رئیسه قبول شود گزارشی که مهر و امضای مسئول مربوطه را نداشته باشد و بعد توصیفی، تحلیلی نداشته و ناظر بر حل مسئله نباشد، کاغذ پاره‌ای بیش نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: حرف ساده‌ای است اما ما سه سال است که این مورد را بیان می‌کنیم، در این لیست‌ در موضوع آسفالت برخی ماشین آلاتی وجود دارد که ترمیم و درزگیر آسفالت داخلی هستند اما در شهر تهیه نشده است، شهر ما منطقه‌ای سردسیر است گاها در مسافتی که از کارخانه تا محل پروژه طی می‌شود آسفالت کیفیت خود را از دست می دهد که اکنون کامیون‌های فلاسک آسفالت در تناژهای بالا موجود است. همه‌ی این‌ ماشین آلات داخل کشور موجود هستند.

زعفرانچیلر تاکید کرد: همچین بیل زنجیری که آقای برگی نیز بیان کردند، بیلی چنگک دار است که خیلی بهتر از بیل مکانیکی است چون بیل مکانیکی به گونه‌ای طراحی شده که برای نجات افراد نمی‌توان از استفاده کرد اما این بیل می‌تواند در وضعیت‌های بحرانی بسیار خوب باشد.

روح الله رشیدی عضو شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: از آقای صادقی می‌خواهم تا در جلسات بعدی گزارش شفافی از سامانه‌ی ماشین آلات ارائه دهند، در این گزارش‌ها هم نیازسنجی‌ می‌شود هم آخرین وضعیت تغییرات، تعمیرات نشان داده می‌شود، وقتی شهرداری خود تن به این کار نمی‌دهد، تمام این موارد باید در سامانه تجمیع و نشان داده شود.

وی ادامه داد: بحث شرکت جدید تلاشگران که از سال گذشته متولی بخشی از این کارها بوده به عنوان یک شرکت آمده و وارد کار شده و بخشی از این کارها را عهده دار شده است که هیچ ماشین آلاتی تهیه نکرده و تعهد نکرده. شهرداری باید ماشین‌های مورد نیاز را تهیه کرده و در اختیار وی قرار می‌داد.

وی افزود: بی ثباتی در مدیریت مجموعه خدمات شهری نشان‌ می‌دهد که نمی‌توان انسجام لازم را داشت، تصمیم گرفته شده بود متولی تعمیرات سازمان پسماند باشد که اطمینان حاصل نشد که این کار شدنی است یا نه و یا متولی آن چه کسی است.

احد صادقی در جمع بندی نهایی تاکید کرد: واقعیت این است تا زمانی که ساختار اداری حوزه‌ی ماشین آلات اصلاح نشود این مشکل حل نخواهد شد، برای مثال آتش نشانی ماشین می‌گیرد و آن را در اختیار مناطق قرار می‌دهد مگر این کار شدنی است. ما برای هر ماشین خریداری شده سیستم و سامانه و اداره‌ای مشخص کرده‌ایم تا با توجه به ساختار آن مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان گفت: اصلی‌ترین موضوع بحث اصلاح ساختار اداری ماشین آلات یا با تفکیک از سازمان پسماند نه به شکل سازمان بلکه به تعابیری متخلفی که بیاوریم و مورد قبول قرار گیرد. زحمت‌های حوزه‌ی پسماند جدا از حوزه‌ی ماشین آلات است، یکی از مشکلات کم توجهی ما در خرید ماشین آلات سنگین بوده است که در دوران قبلی نیز خریداری نشده بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=149356

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});