• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
2

ترور اسماعیل هنیه در تهران و احتمالات پیش‌رو

  • کد خبر : 150394
  • 10 مرداد 1403 - 11:17
ترور اسماعیل هنیه در تهران و احتمالات پیش‌رو
یازاکو - این ترور حتما باعث تشدید تنش خواهد شد. اینکه نتیجه چه خواهد بود فقط وقتی برگهای تاریخ ورق بخورند میشود فهمید. ولی تا اینجای کار و قبل از پاسخ ایران، میشود حدس زد که این ترور باعث تضعیف موقعیت کاملا هریس در واشنگتن و به هم ریختن سیاست خارجی و منطقه ای مسعود پزشکیان در تهران خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، احتمالات پیش‌رو پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران:

۱-این ترور در شب تحلیف رئیس جمهور جدید ایران انجام شده. این به هیچ وجه اتفاقی نیست. هدف بدیهی و آشکار این ترور در کنار همه اهداف احتمالی دیگر، درگیر کردن رئیس جمهور و دولت جدید با تبعات این ترور است. تبعاتی که میتواند دولت جدید را برای مدتها درگیر خود سازد. این برد اول اسرائیل است. چه ایران وارد سیکل پاسخ شود و چه نشود برای اسرائیل تفاوت فاحشی ندارد. اسرائیل در شرایط فعلی درگیر یک جنگ طولانی است که ورود مستقیم ایران به این جنگ هزینه گزافی بر او تحمیل نمیکند ولی برای ایران هزینه زاست. از سوی دیگر ایران نمی تواند ترور یک مقام خارجی در قلب پایتخت خود را بی پاسخ بگذارد. یعنی اسرائیل با این اقدام عملا بازی بعدی ایران را هم مشخص کرده است. باید دید ایران چگونه (نظامی یا امنیتی) به یک اقدام ضد امنیتی اسرائیل پاسخ خواهد داد.

۲-این ترور در شرایط بین المللی اتفاق افتاده که رقابتهای انتخاباتی در آمریکا در جریان است. کاملا هریس موضعی ضد دولت کنونی اسرائیل گرفته ولی با افزایش تنش در منطقه او هم مجبور خواهد شد از دولت کنونی اسرائیل دفاع کند. به این شکل هم هریس تضعیف میشود و هم حمایت خود را از دولت نتانیاهو اعلام میکند! از این جهت این واقعه برای نتانیاهو یک بازی برد-برد است. بیش از هرچیزی این واقعه را شاید بتوان با سیاست داخلی آمریکا گره زد.

در کل این ترور حتما باعث تشدید تنش خواهد شد. اینکه نتیجه چه خواهد بود فقط وقتی برگهای تاریخ ورق بخورند میشود فهمید. ولی تا اینجای کار و قبل از پاسخ ایران، میشود حدس زد که این ترور باعث تضعیف موقعیت کاملا هریس در واشنگتن و به هم ریختن سیاست خارجی و منطقه ای مسعود پزشکیان در تهران خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=150394

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});