• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
1

راه اندازی دوهزار و ۵۰۰ کارگاه خانگی فرش دست باف در هریس

  • کد خبر : 150645
  • 13 مرداد 1403 - 12:00
راه اندازی دوهزار و ۵۰۰ کارگاه خانگی فرش دست باف در هریس
یازاکو - حبیب الله بهرام نژاد از سرخوشه های فرش دست باف هریس که تاکنون در اوضاع بی رونقی بازار دوهزار و 500 کارگاه خانگی فرش راه اندازی کرده است که از رهگذر آن چندین هزار نفر مشغول به کار شده اند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، فرش هریس از جمله فرش های دست بافت معروف شهرستان هریس در خطه آذربایجان است که آوازه آن نه تنها در ایران که در جهان پیچیده است.

ولی آنچه امروز این هنر مردمی و بیشتر خانگی را دچار رکود کرده تحریم هایی است که نمی توان به خاطر آن به کشورهای اروپایی این محصول را صادر کرد و همین امر موجب شده دیگر صاحبان کارگاه ها رغبتی به سفارش آن در کارگاه های خانگی نداشته باشند و از این جهت مشاغل خانگی در این راستا نیز نسبت به گذشته دچار نوسان و کندی در تولید آن شده است.

از طرف دیگر نیز تورم و گرانی مواد اولیه و ملزومات این صنعت و نبود بازار داخلی به خاطر تنوع محصولات داخلی بخصوص فرش ماشینی تولید این نوع از فرش دستباف را کم رونق کرده است.

در همین خصوص حبیب الله بهرام نژاد از سرخوشه های فرش دست باف هریس که تاکنون در اوضاع بی رونقی بازار دوهزار و ۵۰۰ کارگاه خانگی فرش راه اندازی و برای هزاران نفر اشتغال ایجاد کرده می گوید:

از چه سالی و با چه انگیزه ای به این فعالیت پرداختید؟

بنده از سال ۱۳۷۶ اقدام به خرید و فروش انواع قالیچه، کناره و قالی هریس کرده ام و چون متولی فرش در اداره بازرگانی قبلی و صنعت و معدن فعلی بودم اشرافیت به نوع بافت فرش ها و نهایتا مصالح مورد نیاز از لحاظ کیفیت اطلاعاتی داشتم و تقاضای بازار هدف را خوب می دانستم بهترین ها را انتخاب و خرید و فروش می کردم.

برای آغاز کار چه سرمایه ای لازم است؟

برای شروع این کار با توجه به افزایش نرخ انواع مصالح و رنگرزی قطعا سرمایه بیشتری را مورد نیاز است.

علاوه بر سرمایه چه اقدامات و مقدماتی این فعالیت لازم دارد؟

با توجه به اینکه فرش دستبافت هریس شناسنامه ثبت جهانی داشته و بازار هدف آن کشورهای اروپایی است به دلیل تحریم صادرات ندارد، خرید و فروش در داخل کشور هم به سختی انجام می شود.

خواباندن سرمایه فشار بیشتری به خریدار می آورد و کار را سخت می کند و بیشتر سرمایه گذاری برای بافت آن ها مورد نیاز است که بدلیل رکود بازار مشکل داریم.

چند نفر مشغول در کارگاه تان هستند؟

افراد زیادی در این زمینه با ما همکاری می کنند با توجه به اینکه کارگاه ها غیر متمرکز هستند ما اقدام به تهیه مصالح خوب و مفید برای به بافی بافنده می کنیم و بعد از بافت به نرخ روز از آن ها می خریم چراکه اطمینان داریم خوش، مرغوب و با شناسنامه است و چناچه بازار هدف اعلام نیاز کند می توانیم به هر تعدادی هم رنگ و هم نوع تهیه کنیم.

هدف تان از ایجاد کارگاه چه بود؟

هدف از کار غیر متمرکز این است که بافنده هنرمند هرگز حاضر به کار خارج از خانه نمی شود و هزینه جاری سربار قیمت تمام شده نمی شود، مصالح را به قیمت حال می دهیم و طرح را می خواهیم بعد از اتمام به قیمت روز بازار می خریم.

برای آینده چه برنامه ای داربد؟

انشالله چناچه توان مالی بیشتر داشته باشم یک پارچه بافی را توسط بافنده ها انجام خواهیم داد تا یک نوع بافت به هر اندازه تهیه کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=150645

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});