• امروز : یکشنبه - ۲۸ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 18 August - 2024
3

اخبار نامساعد رگباری در منطقه، بلای جان بازارها

  • کد خبر : 150752
  • 13 مرداد 1403 - 19:00
اخبار نامساعد رگباری در منطقه، بلای جان بازارها
قیمت دلار در هفته دوم مرداد با وجود ریتم رگباری اخبار نامساعد در منطقه خاورمیانه در روند صعودی قرار گرفت و با ترور اسماعیل هنیه در تهران چاشنی انفجار اسکناس دلار کشیده شد.

یازاکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار دلار/ چاشنی انفجار قیمت دلار

قیمت دلار در هفته دوم مرداد با وجود ریتم رگباری اخبار نامساعد در منطقه خاورمیانه در روند صعودی قرار گرفت و با ترور اسماعیل هنیه در تهران چاشنی انفجار اسکناس دلار کشیده شد. ورود به منطقه حساس کریدور ششم و پیش‌روی در این محدوده، ارمغان اخبار نامساعد سیاسی بود که دلار را در مدت کمتر از یک هفته دو هزار تومان گران کرد.
قیمت دلار در هفته دوم مرداد با افزایش نزدیک به دو هزار تومانی بیش از سه درصد رشد بازدهی را تجربه کرد. ریتم افزایشی قیمت این اسکناس با سیگنال‌های نامساعد سیاسی شکل گرفت و با ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسیِ مقاومت اسلامیِ حماس در تهران به کریدور ششم ورود کرد. در آخرین معامله نقدی دلار در روز پنجشنبه ۱۱ مرداد این اسکناس در پله سوم از کف کریدور ششم به کار خود پایان داد. کارشناسان اقتصادی اهرم‌های بازدارنده برای رشد قیمت دلار نظیر انتخابات ریاست‌ جمهوری، خوشبینی‌های سیاسی و احتمال از سرگیری مذاکرات آمریکا و ایران را از دست رفته می‌دانند و معتقدند پاسخ ایران به رخداد اخیر می‌تواند در تعیین تکلیف آینده کوتاه‌مدت بازارهای مالی تاثیر مستقیم داشته باشد. روز جمعه در حالی که بازارهای مالی در تعطیلی پایان هفته قرار داشت اخباری مبنی بر پاسخ احتمالی ایران به ترور اسماعیل هنیه منتشر شد. همچنین یک رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام دولت جو بایدن اعلام کرد: جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا از روز چهارشنبه نشانه‌های روشنی دریافت کرده است که ایران قصد دارد انتقام ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را بگیرد. این اخبار ریتم قیمت دلار در بازار پشت خطی را صعودی و بازار معاملات فردایی را داغ کرد. با این وجود برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند التهاب بازار ارز در روزهای آینده با توجه به دست پر بانک مرکزی مدیریت می‌شود و اتفاق بلند‌مدتی در حوزه ارزی کشور رخ نخواهد داد. آنها می‌گویند بانک مرکزی توانایی مدیریت شوک‌های سیاسی را دارد و علاوه برآن شواهد دال بر جنگ نیست. به نظر می‌رسد با تکیه بر تزریق اخبار و خوش‌بینی‌های سطحی و مقطعی سیاست‌گذار قادر نخواهد بود مانع روند صعودی قیمت دلار شود. این در حالی است که ریتم دلار در بازار پشت خطی صعودی است و وارد پله‌های پایانی کانال اول از کریدور ششم شده است.

بازار سکه و طلا/ پیشروی رو به بالای قیمت سکه و طلا

محمد کشتی‌آرای ضمن اشاره به نوسانات افزایشی نرخ ارز و از سوی دیگر افزایش ۴٧ دلاری قیمت جهانی طلا که افزایش قیمت سکه و طلا در بازار‌های داخلی را به دنبال داشت، تاکید کرد که این افزایش در پی تغییرات در پارامتر‌های موثر بر بهای سکه و طلا بوده است؛ چراکه حباب سکه به نسبت ابتدای هفته تغییری نداشته است. وی در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، باتوجه به تحولات سیاسی در سطح جهان و مسائل داخلی، قیمت جهانی طلا افزایش ۴٧ دلاری را تجربه کرده و هر اونس طلا به ٢۴٣٣ دلار رسید. نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، ادامه داد: از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز در داخل به انضمام افزایش ۴٧ دلاری بهای اونس جهانی طلا سبب شد که قیمت سکه و طلا به نسبت ابتدای هفته با تغییرات افزایشی همراه باشد. این کارشناس بازار سکه و طلا اعلام کرد: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ۵۵٠ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۴٢ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز با رشد یک میلیون تومانی بها در پایان هفته به ٣٨ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان افزایش بها داده است. در آخرین معاملات پایانی هفته، نیم سکه و ربع سکه نسبت به ابتدای هفته هر یک افزایش ٧۵٠ هزار تومانی قیمت را تجربه کرده و به ترتیب نیم سکه ٢٣ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان و ربع سکه ١۵ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شد. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ٣٠٠ هزار تومان افزایش بها نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز پنجشنبه، هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شده است.

وی افزود: هر مثقال طلای ١٧ عیار با افزایش ٨۴۵ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته، به ١۵ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ٢٨ عیار نیز با رشد ١٧٩ هزار تومانی، سه میلیون و ۵٧٠ هزار تومان به ازای هر گرم، مبنای معاملات طلا قرار گرفت. کشتی‌آرای در پایان در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: افزایش قیمت سکه و طلا براساس پارامتر‌های موثر (افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت طلای جهانی) اتفاق افتاده و تنها هشت میلیون و ١٠٠ هزار تومان از قیمت هر سکه، حباب است. حباب سکه در این هفته تغییر چندانی نداشته و همچنان در محدوده ٨.١ میلیون تومان قرار دارد.

بازار سهام/ بورس همچنان در مدار نزولی می‌تازد

بازار سهام در هفته دوم مردادماه شاهد ریزش ۱۰۷ هزار واحدی شاخص کل بورس بود. طی این هفته ۷۸۲ میلیارد تومان پول حقیقی هم از بازار خارج شد. در معاملات روز چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران ۵۲ هزار و ۴۵۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۶۷ هزار و ۹۷۱ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۲۱ هزار و ۱۵۰ واحدی در رقم ۶۵۷ هزار و ۷۰۰ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس ۵۸۹ واحد افت کرد به رقم ۲۱ هزار و ۲۳۹ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۵ هزار و ۱۴۵ واحد به سطح ۱۱۴ هزار و ۸۳۸ واحد رسید. این روزهای بازار و با اتفاقاتی که رخ داده است خبر تزریق پول توسط صندوق توسعه ملی مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته است اما مهمتر از تزریق پول به بازار تزریق اعتماد به سرمایه است اهالی بازار سرمایه معتقد هستند که بازار سرمایه تشنه پول نیست بلکه تشنه برگشت اعتماد به بازار است در این سه سال و نیم اخیر دولت با مصوبه‌ها و ابلاغی‌های مختلف بیش از بیش از ۶ میلیارد دلار از سود صنایع را از بین برد که این موضوع باعث خروج بیش از یکصد میلیارد دلار نقدینگی از بورس تهران بود. و حالا خبر از حمایت ۶۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی از بورس به میان امده است مهدی غضنفری، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی در خصوص واریز منابع مالی به بازار سرمایه گفت: حمایت صندوق توسعه ملی از بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. با هدف حمایت از بازار سرمایه امروز مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال و شنبه هم مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد ریال به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز خواهد شد. در ۳ سال اخیر بیش از ۱۴.۳ همت به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است و با این مبلغ واریزی جدید ۶۰۰ میلیارد تومانی، مجموع این عدد به حدود ۱۵ همت خواهد رسید. اما شاهد این هستیم که بازار همچنان رویه منفی را به خود گرفته است. بازار سرمایه در خصوص عدم سودآوری شرکت‌ها در بهار ۱۴۰۳ به دنبال بهانه‌ای بود تا سهم های خود را در صف های فروش قرار دهد و این اتفاق دلیل خوبی برای فروش بود.

بازار طلای جهانی/ حوالی قله تاریخی طلا

قیمت طلای جهانی در روز‌های اخیر مسیر صعودی به خود گرفت و در حوالی قله تاریخی قرار گرفت. به نظر می‌رسد که سه عامل در افزایش قیمت طلای جهانی نقش ایفا می‌کنند. نخست تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه است که باعث افزایش تمایل به خرید طلا شده است. عامل دوم انتشار آمار جدید بیکاری آمریکا است که نسبت به پیش‌بینی‌ها عملکرد ضعیف‌تری داشته است. محرک دیگر نیز انتظار کاهش نرخ بهره در بانک مرکزی آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی جهان است که باعث شارژ طلای جهانی شده است. طلا در روز گذشته با قیمتی حدود ۲۴۷۷ دلار در هر اونس، به قله تاریخی خود نزدیک شد. اما در ادامه معاملات روز سقوط کرد و به‌ سطح ۲۴۲۰ دلاری رسید. آمار‌های ضعیف اقتصادی در ایالات‌متحده، احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را تقویت می‌کنند. به‌طور کلی، همه عوامل دست به دست هم داده‌اندتا قیمت طلا نوسان داشته باشد. در پی شهادت رهبر سیاسی حماس و یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان، تنش‌های خاورمیانه افزایش یافت. اقداماتی که به‌طور عمده در تهران و لبنان رخ داد و آتش تنش‌های منطقه‌ای را شعله‌ور کرد. این امر، تا حد زیادی، سرمایه‌گذاران را به سوی خرید دارایی‌های کم‌ریسکی مانند طلا سوق می‌دهد. اواخر هفته اخیر، همچنین شاهد رویداد‌های مهم پولی در برخی اقتصاد‌های مهم دنیا مانند ژاپن، آمریکا و انگلستان بودیم. طی تصمیمات کمیته سیاست پولی آمریکا، جرمی پاول، رئیس کل فدرال رزرو اعلام کرد که نرخ بهره در آمریکا تغییری نکرده است. در همین حال، در کنار تنش‌های منطقه‌ای، بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره خود را کاهش داده است. این بانک، نرخ بهره اصلی خود را از ۵.۲۵ درصد به ۵ درصد کاهش داد. بانک مرکزی ژاپن نیز نرخ بهره خود را از ۰.۱ به ۰.۲۵ درصد افزایش داد. با این حال، اغلب معامله‌گران انتظار دارند که نرخ بهره ایالات‌متحده در ماه سپتامبر کاهش یابد. این چشم‌انداز سرمایه‌گذاران، یکی از علل اصلی افزایش قیمت طلاست.

بازار نفت/ سقوط قیمت نفت به کف ۷ ماهه

بهای معاملات نفت برنت در روز جمعه، ۲ دلار و ۷۱ سنت معادل ۳.۴۱ درصد کاهش یافت و در ۷۶ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲ دلار و ۷۹ سنت معادل ۳.۶۶ درصد کاهش، در ۷۳ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص در مقطعی از معاملات روز جمعه، بیش از ۳ دلار در هر بشکه سقوط کرده بودند. قیمت نفت چهارمین کاهش هفتگی خود را به ثبت رساند که طولانی‌ترین روند کاهشی از دسامبر بود و تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به تقاضای ضعیف در چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است و آمریکا که بزرگترین مصرف کننده این کالا در جهان است، روی داد. رشد اشتغال در آمریکا در ژوئیه، بیش از حد انتظار کاهش یافت و بیکاری به ۴.۳ درصد افزایش یافت که از افزایش ترس از رکود احتمالی حکایت دارد. تیم اشنایدر، اقتصاددان ارشد شرکت ماتادور اکونومیکس، در این باره گفت: شاید به مدت یک یا دو روز، از یک بازار مبتنی بر تقاضا به بازار متاثر از فضای ژئوپلیتیکی منتقل شدیم و پس از آن کاملا از تمام این داده‌های اقتصادی غافل شدیم. داده‌های اقتصادی چین که واردکننده بزرگ نفت است و بررسی‌ها، نشان داد فعالیت‌های تولیدی ضعیف‌تر در آسیا، اروپا و آمریکا، خطر بهبود ضعیف اقتصاد جهانی را افزایش داده و به نوبه خود، بر مصرف نفت تاثیر منفی می‌گذارد. کاهش فعالیت‌های تولیدی در چین نیز رشد قیمت‌ها را محدود کرد و پس از آنکه داده‌های ژوئن نشان داد واردات و فعالیت پالایشگاه‌ها نسبت به سال گذشته، کمتر شده است، به نگرانی‌ها درباره رشد تقاضا افزود. طبق اطلاعات منابع صنعتی و داده‌های کشتیرانی، اوپک در ماه میلادی گذشته، ۲۶.۷۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۱۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ژوئن، افزایش داشت. نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس که پنج شنبه گذشته برگزار شد، هیچ تغییری در سیاست تولید این گروه را توصیه نکرد و همچنان برنامه حذف کاهش عرضه اضافی از اکتبر، به قوت خود باقی است. اما کالوم مک فرسون، مدیر بخش کالاهای شرکت «اینوِست تِک»، پیش‌بینی کرد اگر ضعف بازار نفت ادامه پیدا کند، اعضای بزرگ گروه اوپک پلاس ممکن است تصمیم بگیرند حذف کاهش عرضه اضافی خود را به تاخیر بیاندازند و آن را به زمانی موکول کنند که تقاضا برای سوخت، بهبود پیدا می‌کند. قیمت نفت چهارشنبه گذشته در پی ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و یکی از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان، جهش یافته بود. نفت همچنین اخیرا از دورنمای آغاز کاهش نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک، حمایت شده بود. تحلیلگران هیچ گونه اختلال عرضه از این منطقه را همزمان با سقوط قیمت‌ها به پایین‌ترین رکورد ۷ ماهه، مشاهده نکرده‌اند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=150752

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});