• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
0

احصا سرخط‌های اجرایی پروژه مرمت مقبره پیرسلطان “سردرود”

  • کد خبر : 150817
  • 14 مرداد 1403 - 12:15
احصا سرخط‌های اجرایی پروژه مرمت مقبره پیرسلطان “سردرود”
یازاکو - معاون میراث‌فرهنگی ‌آذربایجان‌شرقی ضمن اشاره به اهمیت مرمت و ساماندهی مقبره پیرسلطان در راستای حفاظت و بهره‌مندی از ظرفیت‌های گردشگری موجود در این مقبره، از عقد قرارداد و و احصا سرخط‌های اجرایی پروژه مرمت و سامان‌دهی مقبره پیرسلطان سردرود خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، وحید نواداد، معاون میراث‌فرهنگی ‌آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت حفاظت از میراث‌فرهنگی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های گردشگری موجود در گنجینه‌های تاریخی اظهار داشت: قرارداد مرمت و سامان‌دهی مقبره پیرسلطان سردرود در ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ منعقد و سرانجام امروز ۱۳ مردادماه ۱۴۰۳ سرخط‌های عملیات مرمتی و سامان‌دهی بر روی این مقبره تاریخی و فرهنگی احصا شدند که از سرخط‌های اجرایی مهم این پروژه می‌توان به اجرای مرمت و استحکام‌بخشی پایه و دیوارهای سنگی، خاکبرداری و تسطیح حیاط خلوت این مقبره اشاره کرد.

معاون میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: دفع رطوبت از دیوارها و پایه داخلی مقبره با استفاده از ایجاد کانال نم زدا، کف‌سازی و قاب‌بندی دیوارهای حیاط، استحکام‌بخشی ترک‌های دیوار سرویس‌بهداشتی در کنار نماسازی با آجرهای سنتی، اجرای اندودکاری مجدد در دیوارهای مورد نفوذ رطوبت از سایر موارد مرمتی این پروژه‌ هستند که قرارداد آن با مبلغی بالغ بر ۴ میلیارد و ۴۷۷ میلیون تومان منعقد شده است.

وی درباره این مجموعه تاریخی افزود: مقبره پیرسلطان شهر سردرود که در بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده و یکی از مکان‌های تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌ شرقی بشمار می‌آید که مقبره یکی از شخصیت‌های مذهبی و عرفانی دوران اسلام در منطقه آذربایجان، به نام «پیرسلطان» است. این مقبره از منظر معماری و طراحی ترکیبی از سبک‌های سنتی و محلی‌ست که علاوه بر یک مکان مذهبی، جاذبه گردشگری حائز اهمیتی نیز بشمار می‌آید.

نواداد تصریح کرد: پیرسلطان یکی از شخصیت‌های عرفانی و مذهبی مهم اسلامی در منطقه آذربایجان بشمار می‌آید که اطلاعات دقیق و جزئیات زیادی در مورد زندگی و فعالیت‌های او موجود نیست و داستان‌ها و روایات مربوط به او به صورت شفاهی و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌ و لازم است تا در راستای توسعه صنعت گردشگری استان، این مکان با رعایت اصول مرمتی به یکی از جاذبه‌های شاخص آذربایجان‌شرقی مبدل شود.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از ظرفیت‌های گردشگری موجود در مقبره پیر سلطان با توسعه اقتصاد محلی، حفاظت و معرفی فرهنگی و تاریخ ادوار گذشته منطقه تاریخی آذربایجان، ایجاد فرصت‌های شغلی برای کسب و کارها و توسعه اقتصاد محلی؛ مزایای متعددی برای صنعت گردشگری آذربایجان‌شرقی به‌همراه خواهد داشت که در کنار لزوم انتقال میراث‌فرهنگی به نسل‌های آینده با رونق بخشی صنعت گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=150817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});