به گزارش پایگاه خبری یازاکو، این نشست علمی که به همت《 خانه توسعه آذربایجان》و با استقبال عمومی برپا شده بود ‘دکتر راد استاد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور تبریز از نهضت مشروطه بعنوان بزرگترین تحول ایران معاصر یاد کرد و گفت: بررسی موشکافانه این نهضت نشان میدهد که تحول خواهی و بهبود حکمرانی و تداوم دموکراسی و آزادی همواره از خواسته های اصلی مردم ایران بوده است. و حمایت توده های مردم برای حرکت بسوی حکمرانی خوب و بهبود شرایط سیاسی ‘اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی از عمده خواسته های مشروطه خواهان بوده است.
دکتر حسن حضرتی استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران نیز در سخنانی گفت: بخشی از تاریخ مشروطهخواهی ایرانیان مربوط به انجمنهایی است که معمولاً با هم در ارتباط بودند و هرکدام به شیوهای در پیشبرد تکاپوهای جنبش، ایفای نقش کردند. ایرانیان استانبول بدین منظور سه انجمن سعادت، برادران و نسوان را ایجاد کرده بودند که شاید مهمترین و بزرگترین آنها انجمن سعادت ایرانیان استانبول باشد.وی گفت: تاملاتی در نقش این انجمن در تحولات نوگرایانه ایرانیان استانبول وجود داشت که تاثیر روشنفکران ایرانی خارج ایران را در شکل گیری و تداوم مشروطه برای ما عیان میسازد. ولی جالب اینجاست که آغاز نهضت مشروطه در ایران ۱۹۰۶ م ولی در عثمانی ۱۹۰۸’میلادی است.
این استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران افزود: مردم و مشروطه روایتی از کنش گران و شیوه های کنش گری رابرای ما عیان میکند.این استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران افزود:در شکل گیری نهضت مشروطه ایران’تحولات و انقلابات در کشورهای روسیه’ژاپن’انگلستان’و عثمانی تاثیر گذار بود که نسیم بیداری و تحول خواهی را به ایران می آورد.و علاوه بر آن روابط’و ارتباطات تجاری و رفت و آمدهای مردم تبریز با استانبول’باکو’تفلیس و ایروان موجب رشد آگاهیهای عمومی می شد.و از همه مهمتر انعکاس تحولات قفقاز و عثمانی در جراید و مطبوعات مردم رابا تحول خواهی و تجدد طلبی در خارج از مرزهای ایران بیشتر آشنا می کرد.
نرگس بشیری وند محقق و جامعه شناس نیز به بررسی *زنان و مشروطه* پرداخت و گفت: زنان ایران در جریان نهضت مشروطه به عنوان نیمی از جمعیت جامعه برای بهبود کیفیت زندگی شان همسو با دیگر گروه های اجتماعی، در صدد بودند که نظم نوین اجتماعی را تجربه کنند.
آنها با مسائل عدیدهای مواجه بودند: عدم دسترسی به تحصیل و بیسوادی در حد قریب به اتفاق ؛ -الزام به ازدواج در سنین پایین (کودک همسری) و چندهمسری از عوامل مهمی بودند که شرایط زیستی زنان را نابرابر و همراه باآسیبهای روانی و شخصیتی بسیاری مواجه می ساخت.
وی افزود: مهمتر آنکه جنسیت زنان به عامل فرودستی آنها بدل شده بود و دیگر به قابلیتهای فردی، هوش و ذکاوت، اراده و رشد فردیت آنان توجهی نمیشد. انقلاب مشروطه اولین فرصت و امکان حضور زنان در عرصه اجتماعی و زمینه ساز تغییر وضعیت اسفبار کیفیت زندگی آنها در ایران بود. زنان در اثنای انقلاب در سه محور اصلی به مشارکت پرداختند: ۱)حضور مستقیم نظامی و همگامی با مجاهدین در جبهه ها ۲) حمایتهای مالی و اهدای طلا و جواهرات برای تامین مالی نهضت ۳) پشتیبانی از مجاهدین و خط مقدم باتامین غذا، لباس، پر کردن پوکههای خالی، پرستاری از مجروحان و انتقال اخبار و اطلاعات از سنگری به سنگر دیگر.
پس از صدور فرمان مشروطه فعالین حقوق زنان، به رغم مقاومت های گاه خشن اقشار سنتی جامعه، با نگرشی عمیق و مسولیت پذیری بالا، در جهت حل مسائل اصلی جامعه زنان، این اقدامات مهم را انجام دادند: ۱)تاسیس مدارس دخترانه و مبارزه با بیسوادی فراگیر زنان؛ ۲)ایجاد تشکلهای اجتماعی_ اقتصادی زنان برای پایداری حضورشان در عرصه عمومی؛ ۳)انتشار نشریات تخصصی زنان که همسو با ارتقاء سواد به بالا رفتن آگاهی در جامعه انجامید.
زنان ایرانی همزمان با مطالبات نوسازی سیاسی_ اجتماعی_ اقتصادی جامعه ایران برای احقاق حقوق مدنی و بهبود شرایط زندگی شان مبارزه کردند و در دو بعد ملی (نهضت مشروطه) و بینالمللی (جنبش جهانی زنان) اثربخش بودند و در منطقه خاورمیانه از پیشروان مطالبه گری حقوق زنان محسوب می شوند.
هرچند در قانون اساسی مشروطه مشارکت سیاسی زنان به رسمیت شناخته نشد و حق رای دادن و انتخاب شدن به آنها داده نشد، با این حال تلاشهای زنان با تعهد به ارزش های عدالتخواهی، ملی گرایی، حفظ استقلال ایران از دخالت ها و چپاول های دول خارجی و مبارزه با استبداد شاه، مزین بود.به گزارش روابطعمومی خانه توسعه آذربایجان
این نشست چهار ساعته که با استقبال بی نظیر مردم و جمعیت حاضردر سالن مجتمع ۲۲ بهمن تبریزهمراه بود با پاسخگویی به سئوالات دانشجویان و علاقمندان تا پاسی از شب ادامه داشت.