• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
3

تکمیل مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور پس از ۱۰ سال وقفه آغاز شد

  • کد خبر : 151415
  • 20 مرداد 1403 - 11:00
تکمیل مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور پس از ۱۰ سال وقفه آغاز شد
یازاکو - رییس اداره محیط زیست مراغه گفت: تکمیل مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور پس از ۱۰ سال وقفه از محل اعتبارات ملی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، غلامرضا زارع روز شنبه افزود: سال گذشته و بر اساس مصوبه دور اول سفر رییس‌جمهور شهید به آذربایجان‌شرقی، حدود ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این مرکز اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه ساختمان مرکز در مجموع ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: امسال هم ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای تکمیل این مرکز اختصاص یافته که تخصیص حداکثری در حال پیگیری است.

رییس اداره محیط زیست مراغه با قدردانی از پیگیری‌های مسئولان محلی و استانی در خصوص تامین اعتبار برای تکمیل این مرکز، تصریح کرد: مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور با حدود هشت هزار مترمربع زیربنا در زمینی به مساحت ۷.۸ هکتار و در جنب دانشکده علوم پزشکی در حال احداث است.

تکمیل مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور پس از ۱۰ سال وقفه آغاز شدچهارمین جلسه کمیته راهبردی منطقه فسیلی مراغه با حضور مدیرکل موزه تاریخ طبیعی سازمان، مدیرکل حفاظت محیط زیست/آذربایجان‌شرقی و فرماندار مراغه – اسفندماه ۱۴۰۲

«زارع» با تاکید بر اینکه این مرکز دارای ۲ بخش تحقیقاتی و موزه‌ای است، بیان کرد: بخش تحقیقاتی شامل بخش‌های آزمایشگاهی – فرآوری و مطالعه‌ای است و در بخش موزه‌ای هم بایگانی و نمایشگاه وجود دارد.

به گفته وی تمام گروه‌های فسیلی از جمله ماکروفسیل، میکروفسیل، پالینولوژی، گیاهی، و مهره‌داران سراسر کشور در این مجموعه مورد مطالعه، حفاظت و نمایش قرار می‌گیرد.

مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور با چه اهدافی احداث می‌شود؟

رییس اداره محیط زیست مراغه که از دیرینه‌شناسان کشورمان به شمار می‌رود، در مورد اهداف احداث این مرکز بیان کرد: ایران به علت داشتن تنوع سنگواره‌های (فسیل‌های) دوران مختلف زمین‌شناسی و آثار فسیلی ۶۴۰ میلیون سال پیش تا عهد حاضر، از نظر دیرینه‌شناسان دارای برگ‌های زرین تاریخ آفرینش است.

تکمیل مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور پس از ۱۰ سال وقفه آغاز شدمراغه دنیای پر رمز و راز حیواناتی چون فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، کرگدن و غیره را پیش‌روی دیرینه‌شناسان جهان قرار داده است

«زارع» افزود: رکوردهای بی‌نظیری در کشورمان وجود دارد که می‌توان با جمع‌آوری این ذخایر ملی در مرکز تحقیقات و موزه دیرینه‌شناسی، ضمن حفاظت از نمونه‌های منحصربه‌فرد و نمایش آنها، نوجوانان و جوانان کشور را آموزش داد و در زمینه گردشگری زمین‌شناختی هم گام برداشت.

مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور چرا در مراغه احداث می‌شود؟

دیرینه‌شناس مراغه‌ای در خصوص اینکه چرا مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور در این شهرستان احداث می‌شود، افزود: مراغه به علت وجود فسیل‌های مهره‌دار، جزو مناطق پرفسیل دنیا به شمار می‌آید و در ردیف پنج منطقه مهم دارای سنگواره‌های (فسیل‌های) پستانداران مهره‌دار جهان قرار دارد.

«زارع» ادامه داد: علاوه بر آن مسیر مهاجرت حیوانات صحرائی آفریقا از مراغه عبور کرده و اولین اثر طبیعی – ملی فسیلی کشور در منطقه شرق مراغه و در محل موسوم به دره گرگ ثبت شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=151415

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});