• امروز : یکشنبه - ۲۸ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 18 August - 2024
2

فرماندار: مسیر ریلی جلفا همزمان با جاده کلاله گسترش یابد/ اداره میراث فرهنگی نداریم

  • کد خبر : 152234
  • 27 مرداد 1403 - 14:45
فرماندار: مسیر ریلی جلفا همزمان با جاده کلاله گسترش یابد/ اداره میراث فرهنگی نداریم
یازاکو - فرماندار شهرستان جلفا گفت: مسیر ریلی جلفا - نخجوان ظرفیت بسیار مهم ارتباطی کشور به اوراسیا در یک قرن اخیر بود که امروز در کمترین میزان و ظرفیت استفاده در سال های اخیر قرار دارد بنابراین باید همزمان با طرح جاده جلفا- کلاله، این مسیر ریلی نیز گسترش یابد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، محمد بامدادی روز شنبه با اشاره به طرح راهبردی جاده ۱۰۷ کیلومتری جلفا- کلاله که قرار است تا سه سال آینده به اتمام برسد، خاطرنشان کرد: این طرح بین المللی جایگاه ایران در منطقه قفقاز را تقویت کرده و موجب رونق ترانزیت(حمل و نقل) و در نهایت توسعه اقتصادی منطقه خواهد شد که همه موظف به حمایت همه جانبه از طرح هستیم.

وی با اشاره به وضعیت طرح دو بانده کردن اتوبان مرند-جلفا، اظهار کرد: کل پروژه ۶۱ کیلومتر است که ۳۴ کیلومتر آن را منطقه آزاد ارس تعهد کرده و تا امروز به ۳۱ کیلومتر آن عمل کرده است و سه کیلومتر آن نیز در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

بامدادی افزود: هفت کیلومتر باقی مانده نیز توسط اداره کل راه و شهرسازی در دست اجرا است که مقرر شده منطقه آزاد برای تسریع آن ۳۰۰ میلیارد ریال اختصاص دهد.

وی که یادگار انتصاب شهید مالک رحمتی است، اظهار کرد: شهرستان جلفا به رغم چسبندگی با رود ارس همچنان مشکل تامین آب شرب دارد که قابل قبول نیست و باید به جای این شرایط، جلفا قطب صنایع آب بر مثل فولاد می‌شد.

وی افزود: پروژه تصفیه خانه جلفا که ۱۶ سال پیش کلنگ زنی شده در پیشرفت ۹۰ درصدی متوقف شده و تجهیزات آن در حال خاک خوردن است.

وی با بیان این‌که این شهرستان با مشکل قطعی برق نیز مواجه است، گفت: بخش خانگی، قطعی کمتری را نسبت به سایر شهرستان‌های استان دارد ولی صنایع و کارخانه های شهرستان یک روز در هفته برق ندارند که برای این شهرستان قابل توجیه نیست.

بامدادی در خصوص وضعیت گازرسانی شهرستان نیز اعلام کرد: ۹۹.۶ درصد از خانوارهای شهرستان از نعمت گاز بهره مند هستند که دستاورد بزرگی برای انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

جلفا اداره میراث فرهنگی ندارد

فرماندار جلفا با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان جلفا، گفت: جلفا با ثبت آثار تاریخی جهانی و به خصوص ژئوپارک ارس یکی از قطب‌های گردشگری و میراث فرهنگی کشور و حتی دنیا به شمار می‌رود اما اداره میراث فرهنگی آن با شهرستان مرند مشترک است و اداره میراث فرهنگی مجزا ندارد.

وی خاطرنشان کرد: نبود اداره میراث فرهنگی مستقل در جلفا باعث شده تا به برخی از آثار تاریخی و گردشگری شهرستان آن گونه که در شان آن‌ها است، رسیدگی نشود.

بامدادی ادامه داد: جلفا دارای ظرفیت نهفته‌ای در بحث معادن است و اکنون معادن خام بسیاری در این منطقه وجود دارد که در آینده از ظرفیت معادن این شهرستان بیشتر خواهیم شنید.

بامدادی در خصوص وضعیت پایانه‌های گمرکی این شهرستان مرزی، گفت: جلفا دارای ۲ گمرک است که تردد مسافر در پایانه جلفا از دوران کرونا تعطیل شده است اما ترانزیت همچنان ادامه دارد.

وی افزود: پایانه نوردوز به رغم تمامی مشکلات، فعالیت قابل توجهی دارد و ۲۰ درصد صادرات این پایانه افزایش یافته است که باید مردم شهرستان، این ارتقای ظرفیت را حداقل در راه های ارتباطی خود لمس کنند.

وی در خصوص وضعیت ارتباطات شهرستان جلفا، گفت: ۶۵ دکل مخابراتی فعال در این شهرستان وجود دارد که ۲۴ مورد آن در فضای شهری، ۳۰ مورد جاده‌ای و ۶ مورد نیز روستایی است.

فرماندار جلفا ادامه داد: ضعف آنتن دهی تلفن همراه در نقاط جاده ای و مرزی از جمله چالش‌های شهرستان در بحث ارتباطات است.

وی گفت: جلفا دارای ۲ بخش مرکزی و سیه رود است که روستاهای بخش مرکزی دارای امکانات بهتر و بیشتر در حوزه صنعت و اشتغال هستند ولی اهالی روستاهای بخش سیه رود به کشاورزی مشغول هستند.

بامدادی با اشاره به صنایع مستقر در منطقه آزاد ارس، گفت: با گسترش صنایع و لزوم بکارگیری نیروی انسانی جهت تکمیل کادر کاخانه ها با کمبود کارگر مواجه هستیم که در این راستا باید ارتباط بین دانشگاه و صنعت عمیق شود تا خروجی دانشگاه‌ها به سمت صنعت سوق یابند.

وی که یکی از گزینه‌های انتصابی شهید مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی در چهار ماه خدمت است، به صحبت‌های این شهید در زمان انتصاب اشاره کرد و گفت: شهید رحمتی زمان انتخاب بنده برای فرمانداری جلفا، ساماندهی مرزهای شهرستان را توصیه کرد و گفت که باید جلفا را به شهر گردشگری چون دُبی تبدیل کنیم.

فرماندار جلفا ادامه داد: ویژگی مهم شهید رحمتی در بحث مدیریت، پشتیبانی از مدیران بود که باعث می‌شد، هرکسی که انتصاب می‌شود، از جان و دل و با اقتدار برای تعالی شهرستان کار کند بنابراین هر موفقیت شهرستان که از زمان شروع مدیریت وی در استان حاصل شده، در راستای حمایت‌های این شهید است.

بامدادی همچنین از حمایت های تمام مسئولان استانی و شهرستانی، اعم از ائمه جمعه محترم شهر جلفا و هادیشهر، اعضای محترم شورای تامین، نماینده محترم مردم شهرستان های جلفا و مرند در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل محترم منطقه آزاد ارس، معاونان منطقه و صبر و حوصله مردم شریف شهرستان جلفا از بابت کمبودها و ارتقای زیرساخت‌ها تشکر کرد.

بر اساس این گزارش، کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس به طول ۱۰۷ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۴۹ هزار میلیارد ریال احداث خواهد شد که برخی مراحل اجرای بخش جاده‌ای آن آغاز شده و بخش ریلی نیز در دست مطالعه قرار دارد.

این پروژه که در مسیر کریدور شرق به غرب قرار دارد از کلاله در شهرستان جلفا در شمال آذربایجان شرقی آغاز شده و با یک پل به کلاله در جمهوری آذربایجان متصل می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=152234

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});