• امروز : یکشنبه - ۲۸ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 18 August - 2024
2

احیای جاده ابریشم با پیوند دیجیتالی جدید، رویای که آذربایجان در سر دارد

  • کد خبر : 152292
  • 27 مرداد 1403 - 22:00
احیای جاده ابریشم با پیوند دیجیتالی جدید، رویای که آذربایجان در سر دارد
یازاکو - کابل فیبر نوری 50 میلیون دلاری قزاقستان و آذربایجان زمینه را برای تحول دیجیتال جاده ابریشم فراهم می کند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح مادی اف، وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری ها و صنعت هوافضای قزاقستان اخیرا اعلام کرد که به لطف سرمایه گذاری بیش از ۵۰ میلیون دلاری قزاقستان و آذربایجان، کابل فیبر نوری قابل توجهی در امتداد کف دریای خزر نصب خواهد شد. ارائه دهندگان مخابراتی از هر دو کشور برای تکمیل این پروژه با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

خط کابل فیبر نوری ترانس خزر بخشی از یک طرح بزرگتر است که به عنوان پروژه “راه ابریشم دیجیتال” شناخته می شود، که برای اولین بار توسط آذربایجان در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد. راه ابریشم دیجیتال با هدف ایجاد یک کریدور مخابراتی دیجیتال بین اروپا و آسیا شکل گرفته است. این برنامه شامل انتقال محتوای دیجیتال و خدمات اینترنتی از مراکز اروپایی به کشورهای آسیایی از طریق آذربایجان است. آذربایجان با قرار گرفتن در جاده تاریخی ابریشم، قرار است به یک مرکز ترانزیت کلیدی برای محتوای دیجیتال و خدمات اپراتورهای بزرگ مانند گوگل و آمازون تبدیل شود. این پروژه شامل ایجاد یک مرکز تبادل اینترنت در باکو، برای افزایش اتصال منطقه ای است. این ابتکار که به عنوان یک زیرساخت استراتژیک حیاتی شناخته می شود، به دنبال تقویت ترانزیت دیجیتال بین اروپا و آسیا است.

ظهور جاده ابریشم جدید

پروژه راه ابریشم دیجیتال آذربایجان از یک ابتکار بین المللی گسترده تر به نام مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) که به آن کریدور میانی نیز گفته می شود، حمایت خواهد کرد. هدف TITR که در فوریه ۲۰۱۴ تأسیس شد، تقویت روابط تجاری، حمل و نقل و لجستیک به دنبال جاده ابریشم تاریخی است که تمدن های باستانی شرق و غرب را از طریق آسیای مرکزی به هم متصل می کند. این پروژه بر اساس توافق بین کشورها و سازمان های مختلف از جمله قزاقستان، آذربایجان و گرجستان انجام شد. بعدها، TITR به اوکراین، رومانی، لهستان و ترکیه گسترش می یابد. کریدور میانه از چین شروع می شود و از این کشورها عبور می کند و در نهایت به اروپا می رسد.
هدف این ابتکار ارائه یک مسیر تجاری جایگزین، کارآمد و قابل اعتماد، کاهش وابستگی به حمل و نقل دریایی و ارائه زمان حمل و نقل سریعتر است. این امر مستلزم ایجاد یک اتحادیه گمرکی مشترک و اعمال یک اصل تعرفه یکپارچه در کل مسیر است. همکاری بین دولت ها، شرکت های راه آهن ملی و ارائه دهندگان تدارکات برای بهبود زیرساخت ها، هماهنگ سازی رویه های گمرکی و ترویج استفاده از کریدور ضروری است.

اهمیت کریدور میانی در طول همه‌گیری کووید-۱۹ و درگیری‌های اخیر در اروپا مطرح شده است. بنابراین دیجیتالی شدن کریدور میانه و فرصت‌های جدیدی که به کشورهای منطقه ارائه می‌کند در عصر حاضر حیاتی است. بدون این پیشرفت‌ها، کریدور میانه در مقایسه با سایر مسیرهای تجاری خطر کمتر رقابتی شدن را دارد.
دیجیتالی شدن پتانسیل بسیار زیادی برای هدایت رشد اقتصادی، بهبود خدمات و افزایش اتصال در منطقه دارد. بنابراین، پروژه “راه دیجیتالی ابریشم” آذربایجان را می توان گام بعدی در جهت گسترش و دیجیتالی شدن کریدور میانی دانست.

دیجیتالی شدن کریدور میانی

اکنون اقدامات گسترده ای در داخل این کریدور برای پیشبرد دیجیتالی شدن انجام می شود. از جمله تثبیت جدول زمانی ترانزیت و تسریع در حمل و نقل محصولات می باشد. قابل ذکر است، یک قرارداد سرمایه گذاری مشترک بر اساس برابری توسط راه آهن آذربایجان CSJC، راه آهن قزاقستان NC و راه آهن گرجستان LLC امضا شده است. توسعه کلیدی دیگر ایجاد سکوهایی برای ترانزیت کانتینری در کریدور میانی و ادغام آنها در یک سیستم واحد برای کشورهای عضو است. این مورد برای شرکت های حمل و نقل مهم است، زیرا امکان انتقال کارآمد و یکپارچه اطلاعات را فراهم می کند.
علاوه بر این، پذیرش پروتکل e-CMR با حذف کاغذبازی در نقاط توزیع، هزینه‌های اداری و تاخیرها را کاهش می‌دهد. این امر باعث دیجیتالی شدن بیشتر جابجایی کالاها، افزایش ارتباطات و تجارت خواهد شد. پلت فرم آنلاین حمل و نقل بار ASU DKR که توسط Networks Energy – یک شرکت فناوری اطلاعات پیشرو در قزاقستان متخصص در تدارکات راه آهن توسعه یافته است – تقریباً تمام حمل و نقل قطار در کشور را بدون کاغذ مدیریت می کند. این برنامه که شامل قرقیزستان، آذربایجان و ازبکستان می شود، بخشی از تلاش های دیجیتالی سازی منطقه ای بزرگتر است.

تحولات قابل توجه شامل امضای یادداشت تفاهم بین شرکت اسپارکل ایتالیا و آزرتلکام آذربایجان برای ایجاد کریدور دیجیتالی اتصال اروپا و آسیا و توافقنامه بین آذربایجان و ترکمنستان برای ساخت کابل فیبر نوری جنوبی در کف دریای خزر است.

پیشنهادات ارائه شده در اجلاس سران سازمان کشورهای ترکیه برای پیشبرد توسعه دیجیتال، چشم انداز استراتژیک کاهش قابل توجه زمان سفر و افزایش اتصال دیجیتال در منطقه را نشان می دهد.
بنابراین، هدف آذربایجان از پروژه راه ابریشم دیجیتالی که در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد، دیجیتالی کردن کریدور میانی با ایجاد یک شبکه فیبر نوری پیشرفته است که اروپا و چین را با بازارهای آسیای مرکزی و جنوبی از طریق قفقاز جنوبی متصل می کند. این طرح دسترسی به خدمات دیجیتال را برای ۲ میلیارد نفر در کشورهای شرکت کننده بهبود می بخشد و اکوسیستم دیجیتال را در سراسر این کشورها تقویت می کند. این پروژه شامل کابل کشی فیبر نوری با دو شاخه اصلی آذربایجان-قزاقستان و آذربایجان-ترکمنستان از بستر دریای خزر است. این تلاش بخشی از برنامه بزرگتر “آذربایجان دیجیتال هاب” است.

اصلاحات دیجیتال آذربایجان

آذربایجان از طریق ابتکار Digital Hub در مقیاس وسیع، مجدانه در تلاش است تا آمادگی و زیرساخت دیجیتال خود را برای مراحل ادغام آینده توسعه دهد. به عنوان مثال، هدف ملی افزایش ترافیک ترانزیتی از طریق آذربایجان از ۱۰٫۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ به ۱۳٫۶ میلیون تن است که نشان دهنده افزایش ۲۷ درصدی است. این کشور به طور فعال در حال توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات فرامرزی خود و اجرای اصلاحات دیجیتالی‌سازی برای تقویت اکوسیستم دیجیتال و رونق اقتصادی خود است تا به مرکزی برای دیجیتالی شدن در جغرافیا تبدیل شود. این اصلاحات امکان ایجاد چندین سیستم از جمله سیستم اطلاعات کنترل دولتی، مرکز تجارت دیجیتال آذربایجان و پلتفرم هایی برای کشاورزی الکترونیک، تدارکات، عدالت، مراقبت های بهداشتی، آموزشی، خدمات اجتماعی و مدیریت دارایی را فراهم کرده است.
آذربایجان همچنین برنامه های جدید اقامت دیجیتال را معرفی کرده است و اولین کشوری است که اقامت سیار (m-Residency) را ارائه می دهد و بعد از استونی دومین کشوری است که اقامت الکترونیکی (E-Residency) را ارائه می کند. علاوه بر این، آذربایجان در حال استفاده از فناوری‌های شهر هوشمند در مناطق آزاد شده شرق زنگزور و قره باغ است. علاوه بر این، آذربایجان در سال ۲۰۲۱ مرکز تحلیل و هماهنگی انقلاب صنعتی چهارم (C4IR آذربایجان) را تأسیس کرد که اولین سازمان در نوع خود در کشورهای مستقل مشترک المنافع است. ماموریت آن رهبری تحول دیجیتال و همکاری با پروژه های مجمع جهانی اقتصاد است.
به طور مثبت، این چالش ها باعث ایجاد همکاری و نوآوری می شوند. اولویت‌های آینده ممکن است شامل ایجاد توافق‌نامه‌های تجاری نسل بعدی برای عصر دیجیتال، اتخاذ فناوری‌های C4IR (TradeTech) برای تقویت انعطاف‌پذیری داخلی و بهبود تجارت جهانی، و رسیدگی به مسائل گسترده‌تر تجارت دیجیتال باشد. هدف این تلاش ها تبدیل کریدور میانی به مدلی از هم افزایی دیجیتالی و زیرساختی در لجستیک بین المللی است.

پیامدهای استراتژیک، نفوذ ژئوپلیتیکی

سرمایه گذاری استراتژیک آذربایجان و قزاقستان در کابل فیبر نوری ترانس خزر نه تنها زیرساخت های فیزیکی آنها را مدرن می کند، بلکه آنها را به عنوان قطب های کلیدی تجارت و تبادل اطلاعات بین بلوک های بزرگ اقتصادی اروپا و آسیا قرار می دهد. این پروژه احتمالاً جایگاه آنها را در روابط بین‌الملل تقویت می‌کند و به آنها نفوذ بیشتری بر بحث‌ها و تصمیمات اقتصادی فرامنطقه‌ای می‌دهد. علاوه بر این، ایجاد یک کریدور دیجیتال، کشورهای درگیر در پروژه راه ابریشم دیجیتال را در موقعیت مطلوبی قرار می دهد، زیرا فناوری های دیجیتال به طور فزاینده ای تجارت جهانی را شکل می دهند و به طور بالقوه به آنها اجازه می دهد استانداردها و مقررات آتی مرتبط با تجارت دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهند. هدف این مانور استراتژیک نه تنها تغییر اقتصاد محلی آنها، بلکه به دنبال تعریف مجدد مشارکت بین المللی و رهبری منطقه ای آنها در چشم انداز دیجیتال در حال تحول است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=152292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});