• امروز : یکشنبه - ۲۸ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 18 August - 2024
2

گفتگو با طراح اولین اسکناس های مانات در سالروز معرفی پول ملی آذربایجان

  • کد خبر : 152330
  • 28 مرداد 1403 - 12:25
گفتگو با طراح اولین اسکناس های مانات در سالروز معرفی پول ملی آذربایجان
یاز اکو - ۳۲ سال از معرفی واحد پول ملی جمهوری آذربایجان - مانات - می گذرد. پول ملی آذربایجان در ۱۵ آگوست ۱۹۹۲ وارد گردش شد. اولین سری اسکناس های جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۲ توسط بانک مرکزی فرانسه چاپ شد. طراح اولین سری اسکناس مانات، ائلدار میکائیل زاده هنرمند فرش بود. وی مسئول طراحی اولین اسکناس های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ ماناتی با نقوش نظامی گنجوی و محمد امین رسول زاده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اؤخو، ائلدار میکائیل زاده طی مصاحبه ای با این پایگاه خبری در مورد طراحی این اسکناس ها نکات جالبی بیان کرد.
میکائیل زاده گفت: طرح های اولیه او برنده مسابقه شدند. موسوم اروجوف رفیق اش که به کارهای گرافیکی مشغول بود در این کار به او کمک کرد. آنها در سال ۱۹۹۲ برای تهیه اولین نمونه ها به پاریس رفتند و با تکنولوژی فرآیند چاپ در فرانسه آشنا شدند.

این فرآیندها را نمی توان صرفاً به عنوان چاپ اولین واحد پولی ما در نظر گرفت. زیرا اولین نمونه های چاپ شده در پاریس نشانگر استقلال آذربایجان بود. ما جزو اولین کشورهای اتحاد جماهیر شوروی بودیم که واحد پول خود را چاپ کردیم.

طراح فرش خاطرنشان کرد که اولین اسکناس های ما بدون شماره سریال چاپ شد. دوستان دیگر هم اسکناس های ۱ تا ۲۵۰ ماناتی را طراحی کردند.

میکائیل زاده افزود: یکی از فرانسوی که آنجا با ما همکاری می کرد به من گفت تعداد ارامنه در پاریس زیاد هست، ممکن است برایتان مشکل ایجاد کنند. از این رو به ما توصیه کرد که اسکناس ها را در چمدان حمل کنیم. به همین دلیل اولین نسخه اسکناس های چاپ شده را در کیف های ورزشی به آذربایجان بردیم.

اولین اسکناس ها در ۷ طرح بصورت اولیه طراحی و چاپ شد. نمونه هایی از پرتره های شخصیت های بزرگ، آثار فرهنگی، گیاهان و جانوران جغرافیای آذربایجان را شامل می شد.

ما یک ماه قبل از چاپ نهایی اسکناس ها در پاریس بر روی طرح های نهایی دوباره کار کردیم. مجبور شدیم طرح هایی با تصویر شخصیت ها را کاهش دهیم. پیش از این تصویر محمدامین رسول زاده بر روی اسکناس ۵۰۰ ماناتی و تصویر نظامی گنجوی بر روی اسکناس ۱۰۰۰ ماناتی بود. مجبور شدیم دوباره تغییراتی را اعمال کنیم. همچنین به دلیل کیفیت کاغذ و خطوط رمز مجبور شدیم آنها را برش دهیم. در عین حال طرح و رنگ را کم کردیم. زیرا چاپ هر یک از آنها مقدار زیادی هزینه می برد. تفاوت زیادی بین طرح اولیه و اسکناسی که چاپ می شد وجود داشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=152330

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});