• امروز : یکشنبه - ۲۸ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 18 August - 2024
2

جلوگیری از انتقال آفات با ضدعفونی کردن کمباین‌های مهاجر در ورزقان

  • کد خبر : 152332
  • 28 مرداد 1403 - 12:27
جلوگیری از انتقال آفات با ضدعفونی کردن کمباین‌های مهاجر در ورزقان
یازاکو - مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورزقان از ضدعفونی کمباین‌های مهاجر در این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، امیدعلی جلالی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: به منظور جلوگیری از انتقال آفات و بیماری‌های احتمالی کشاورزی مانند سیاهک ناقص، پاخوره و غیره عملیات ضدعفونی برای کمباین‌های مهاجر که از استان و شهرستان‌های مجاور به این شهرستان برای برداشت غلات عزیمت می‌کنند، انجام می‌گیرد.

وی افزود: تعداد ۲۴ کمباین بومی در شهرستان ورزقان وجود دارد که از این تعداد ۱۵ دستگاه برای فعالیت به استان‌ها و شهرستان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند و بعد از اتمام برداشت در آنجا به شهرستان مبدا برای فعالیت در برداشت غلات برمی‌گردند و همچنین حدود ۳۰ دستگاه کمباین مهاجر هر ساله از استان‌ها و شهرستان‌های همجوار برای برداشت غلات به شهرستان ورزقان مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته دو اکیپ شامل کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی برکنترل ریزش، ضایعات و ضدعفونی کمباین‌ها نظارت دارند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورزقان مطرح کرد: با تمهیداتی که صورت گرفته در مبادی ورودی شهرستان کمباین‌های مهاجر با آب گرم شستشو و قسمت‌های اختصاصی با محلول هیپوکلریت سدیم ۱۰ درصد به منظور جلوگیری از انتقال آفات و بیماری‌های احتمالی کشاورزی مانند سیاهک ناقص، پاخوره و… انجام می‌گیرد.

اجرای میدانی طرح کنترل بیولوژیک در مزارع پنبه خداآفرین

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین از اجرای میدانی طرح کنترل بیولوژیک در مزارع پنبه این شهرستان خبر داد.

علی خدائی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: به منظور تعدیل مصرف و کاهش عوارض زیست محیطی آفت کش‌های شیمیایی در راستای تولید محصولات سالم و ارگانیک، بالابردن ضریب کنترل کرم قوزه در مزارع شهرستان پنبه، عملیات مبارزه بیولوژیک با استفاده از حشرات مفید از جمله زنبورهای تریکو گراما و براکون در مزارع پنبه شهرستان خداآفرین انجام شد.

وی افزود: اجرای کنترل بیولوژیک باعث کاهش خطرات مصرف سموم شیمیایی، کاهش عوارض زیست محیطی در راستای افزایش سلامت محصولات غذایی انجام می‌گیرد.

وی مطرح کرد: شهرستان خداآفرین دارای یک هزار و ۳۵۰ هکتار مزرعه پنبه در سال‌جاری بوده که کرم قوزه تهدید جدی برای کاهش عملکرد تولید محصول پنبه است.

وی بیان کرد: کرم گلوگاه انار نیز یکی دیگر از آفات جدی باغات انار است که کنترل بیولوژیک یکی از راهکارهای موفق در کنترل این آفت و تولید محصول سالم و ارگانیک انار در شهرستان خداآفرین است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=152332

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});