• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
1

هفته آرام بازارهای داخلی

  • کد خبر : 153054
  • 04 شهریور 1403 - 0:10
هفته آرام بازارهای داخلی
در حالی عرضه و تقاضا در تعادل قرار دارد که برخی معامله‌گران از تشدید ارزپاشی سیاست‌گذار برای تثبیت قیمت ارز می‌گویند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی سیاست فریز ارزی بانک مرکزی قیمت دلار را از سایر بازارها عقب نگه داشته و این موضوع دیر یا زود در قیمت خود را نشان می‌دهد.

یازاکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ اخبار مثبت برای بازار سرمایه

بازار بورس اوراق بهادار تهران در انتهای هفته گذشته با رشد بیش از ۴ هزار واحدی همراه شد. البته این تغییر چندان برای بازار مورد توجه نبود و همه چیز و همه نگاه‌ها به رأی اعتماد مجلس به کابینه جدید بود تا اینکه اسامی هیئت دولت جدید توسط مجلس منتشر شد. در جریان معاملات روز چهارشنبه در بازار بورس تهران ارزش معاملات حوالی ۵۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و شاخص کل همچنان در محدوده‌های ۲ میلیون و ۳۷ هزارواحدی قرار گرفت. گروه فلزات اساسی و شیمیایی‌ها به ترتیب با ارزش معاملاتی بیش از ۱۵۸ میلیارد تومان و ۱۲۰ میلیارد تومان رتبه‌های اول و دوم برترین گروه‌های بازار سرمایه از نظر ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند و خودرویی‌ها با ۱۰۶ میلیارد تومان ارزش معاملاتی در رتبه سوم ایستاد.
بازار روز شنبه یک بازار بین تعطیلی محسوب می‌شود و پیش بینی می‌شود برعکس روزهای دیگر بین تعطیلی بازار که چندان رخ مثبتی یا منفی برای بازار ایجاد نمی‌شد بازار رخ مثبتی را به خود بگیرد.

بازار ارز/ تحرکات محدود قیمتی دلار

اسکناس بیش از یک هفته است که با تحرکات محدود قیمتی در کانال ۵۸ هزار تومان نوسان دارد.
قیمت دلار روز پنجشنبه با افزایش محدود ۱۰۰ تومانی بازگشایی شد و در نیمه بالایی کانال هشتم از کریدور پنجم معامله شد.
در حالی عرضه و تقاضا در تعادل قرار دارد که برخی معامله‌گران از تشدید ارزپاشی سیاست‌گذار برای تثبیت قیمت ارز می‌گویند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی سیاست فریز ارزی بانک مرکزی قیمت دلار را از سایر بازارها عقب نگه داشته و این موضوع دیر یا زود در قیمت خود را نشان می‌دهد.
گفتنی است موضوع تایید صلاحیت تمامی اعضای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم پس از پنج روز کاری پیاپی در مجلس مورد توجه معامله‌گران بازار ارز قرار گرفت. آن‌ها معتقدند این همراهی مجلس با دولت چهاردهم از همراهی این دو نهاد در ادامه مسیر با یکدیگر حکایت دارد.
پوند انگلیس، روی قیمت ۷۷ هزار و ۷۳۰ تومانی معامله شد و رشد ۸۰۰ تومانی داشت. قیمت یورو روی رقم ۶۶ هزار و ۱۹۰ تومانی ایستاد و افزایش ۴۰۰ تومانی داشت.
گفتنی است روز پنجشنبه اسکناس دلار با رقم ۴۹ هزار و ۵۸ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۵ هزار و ۲۱۴ تومانی عرضه شد و تغییر قیمت نداشت.

بازار سکه و طلا/ روند افزایشی قیمت سکه و طلا

بازار طلا و سکه در ایران همواره تحت تأثیر نوسانات جهانی و داخلی قرار دارد. با کاهش ۱۵ دلاری قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین‌المللی، انتظار می‌رفت که قیمت‌ها در بازار داخلی نیز کاهش یابد؛ اما بر خلاف این انتظار، قیمت سکه و طلا در هفته پایانی مردادماه روندی افزایشی داشته است.
این امر نشان می‌دهد که عواملی مانند نوسان در بازار ارز و تقاضای داخلی همچنان بر قیمت‌ها تاثیرگذار هستند و وضعیت رکودی بازار همچنان ادامه دارد. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، نیز به این موضوع پرداخته و تأکید کرده که احتمال کاهش قیمت‌ها کم است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: نوسان قیمت‌ها در بازار سکه و طلای ایران تداوم داشت به طوری که با وجود کاهش قیمت بهای جهانی هر اونس طلا، قیمت سکه در بازار داخلی افزایشی بود.
نادر بذرافشان روز جمعه در خصوص ارزیابی وضعیت بازار طلا و سکه در هفته پایانی مردادماه اظهار داشت: در این هفته بازار سکه و طلا هم نوسان در قیمت‌ها بود به طوری که هم افزایش و هم کاهش قیمت‌ها ثبت شد.
وی با بیان اینکه بهای جهانی هر اونس طلا در بازار‌های بین امللی با کاهش ۱۵ دلاری روبرو بود، افزود: بهای هر اونس طلا در این بازار‌ها به ۲ هزار و ۴۹۳ دلار رسیده است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: در بازار‌های داخلی در طول هفته در مجموع فقط روند افزایشی قیمت‌ها را داتشیم که در طول هفته هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۱۹ هزار تومان افزایش ۳ میلیون ۵۸۰ هزار تومان شد.
بذرافشان گفت: در بازار سکه هم افزایش قیمت داشتیم به‌طوری‌که سکه طرح جدید با یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در طول هفته افزایش داشت و آخرین قیمت آن به ۴۲ میلیون ۳۵۰ هزار تومان رسید.

بازار مسکن/ ناامیدی برای متقاضیان وام ودیعه مسکن

آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد بانک‌ها تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳، تنها ۳۶ هزار میلیارد تومان بابت وام ودیعه مسکن پرداخت کرده‌اند؛ این یعنی فاصله یک میلیون و ۱۶۴ هزار میلیارد تومانی. حالا شاید طفره رفتن شش بانک از پرداخت وام ودیعه مسکن بهتر مشخص شود.
همین موجب شده طبق آخرین آمار بانک‌ها تنها با نیمی از متقاضیان وام ودیعه مسکن عقد قرارداد کنند.
دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن به تازگی روند ارائه تسهیلات ودیعه مسکن را توسط بانک‌ها اعلام کرده بود که تاکنون به تعداد یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۶ نفر از متقاضیان در «سامانه» ثبت نام کردند که از این میزان متقاضی ثبت‌نام شده، یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ نفر دارای شرایط دریافت وام ودیعه مسکن شناخته شدند.
از تعداد واجدان شرایط دریافت وام ودیعه مسکن یک میلیون و ۳۳ هزار و ۳۰۵ نفر به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن معرفی شدند که بانک‌ها تاکنون با ۴۴۵ هزار و ۶۸ نفر عقد قرارداد کردند؛ بنابراین تنها فعلا نیمی از متقاضیان باید امیدوار به دریافت وام باشند.
بانک‌ها وام ودیعه مسکن را با عینک تسهیلات تکلیفی می‌بینند و از آنجایی که بودجه زیادی می‌طلبد آن را در شرایط کنونی فشار مضاعف بر خود می‌دانند.

بازار نفت/ کاهش نفت برای ششمین هفته متوالی

نفت خام برای ششمین هفته از هفتمین هفته کاهش یافت. معاملات آتی نفت خام سبک، با کاهش ۰.۹۴ درصدی بسته شد.
نفت خام آمریکا گرچه برای مدت کوتاهی به بالای ۷۴ دلار در هر بشکه رسید، اما به دلیل نگرانی‌ها در مورد تقاضای چین، هفته را با کاهش به پایان رساند.
هفته گذشته، معاملات آتی نفت خام سبک به ۷۴.۸۳ دلار رسید که ۰.۷۲ دلار یا ۰.۹۴- درصد کاهش داشت.
تقاضای نفت چین همچنان یک نگرانی کلیدی برای معامله‌گران است. داده‌های اخیر نشان می‌دهد که تولید صنعتی چین کاهش یافته است. به علاوه، قیمت خانه‌های جدید کاهش، و بیکاری نیز افزایش یافته است. این عوامل به تضعیف تقاضای نفت در بزرگترین کشور واردکننده‌ی نفت جهان اشاره دارد. به علاوه، پذیرش فزاینده خودروهای الکتریکی در چین نیز مصرف طولانی‌مدت نفت را تهدید می‌کند.
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که زمان تعدیل سیاست فرا رسیده است. این اشاره به کاهش بالقوه‌ی نرخ بهره تا حدودی از قیمت نفت حمایت کرد. آنچه مسلم است نرخ‌های بهره‌ی پایین اغلب باعث افزایش رشد اقتصادی و تقاضای نفت می‌شوند. با این حال، این اخبار مثبت برای غلبه بر احساسات منفی کلی بازار کافی نبود.
هلیما کرافت از RBC Capital Markets خاطرنشان کرد که ریسک‌های ژئوپلیتیکی اهمیت خود را در بازار از دست داده‌اند. تنش‌های جاری در خاورمیانه، از جمله درگیری بالقوه بین ایران و اسرائیل، در حال حاضر، دیگر عامل اصلی قیمت نفت تلقی نمی‌شود. معامله‌گران در عوض توجه خود را به نگرانی‌های تقاضا معطوف کرده‌اند.

بازار طلای جهانی/ روند صعودی طلای جهانی

قیمت جهانی طلا در روز جمعه (۲۳ اگوست) بیش از یک درصد افزایش یافت زیرا دلار جهانی پس از اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو که حاکی از کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر بود، کاهش یافت.
بهای طلا با ۱.۲ درصد افزایش به ۲۵۱۲ دلار و ۶۳ سنت در هر اونس رسید، اما در روز سه‌شنبه به رکورد ۲۵۳۱ دلار و ۶۰ سنت رسیده بود. قیمت طلای آمریکا با ۱.۲ درصد افزایش به ۲۵۴۶ دلار و ۳۰ سنت رسید.
پاول گفت زمان کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ایالات‌متحده فرا رسیده است و تورم به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو نزدیک شده است که تأیید صریح کاهش سیاست قریب‌الوقوع است.
شاخص دلار در برابر رقبای خود ۰.۸ درصد کاهش یافت، در حالی که بازدهی معیار ۱۰ ساله ایالات‌متحده نیز پس از سخنرانی پاول کاهش یافت و طلا را برای سایر دارندگان ارز جذاب‌تر کرد.
طلا پیش از نشست ماه سپتامبر فدرال رزرو و نمودار به‌روز شده که نشان‌دهنده تعداد کاهش احتمالی در سال جاری است، به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. نرخ‌های بهره پایین در ایالات‌متحده نیز عموما جذابیت نسبی شمش با بازده صفر را افزایش می‌دهد. معامله گران انتظار ۵۹.۵ درصد احتمال کاهش ۲۵ واحدی در ماه سپتامبر را دارند، در حالی که ۴۰.۵ درصد انتظار کاهش عمیق تر ۵۰ واحدی را دارند.
اس‌پی‌دی آرگلدتراست، بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، اعلام کرد دارایی‌های آن در روز پنجشنبه ۰.۱۳ درصد افزایش یافت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=153054

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});