• امروز : یکشنبه - ۱۵ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
3

نشست چهارجانبه در استانبول و تصمیمات مهم برای کریدور تجاری جدید

  • کد خبر : 153385
  • 06 شهریور 1403 - 20:00
نشست چهارجانبه در استانبول و تصمیمات مهم برای کریدور تجاری جدید
ترکیه این هفته میزبان یک نشست چهارجانبه با حضور عراق، امارات متحده عربی و قطر خواهد بود تا روند پیشبرد یک پروژه بزرگ زیرساختی را بررسی کنند که هدف آن اتصال خلیج فارس به اروپا است.

این نشست قرار است روز پنج‌شنبه در کاخ دلمه‌باغچه استانبول برگزار شود و مقامات چهار کشور درباره جزئیات و اتخاذ تصمیمات مهم پیرامون پروژه ۱۷ میلیارد دلاری “جاده توسعه” که شامل شبکه‌های راه‌آهن و جاده‌ای است، گفتگو خواهند کرد.

به گزارش یازاکو به نقل از عصرترکیه، این نشست نخستین ملاقات رسمی پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری میان این کشورها در آوریل گذشته است که در جریان سفر رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، به بغداد صورت گرفت. این سفر نخستین دیدار اردوغان از عراق پس از ۱۳ سال بود و نشان‌دهنده تلاش‌های دو کشور برای تقویت روابط دوجانبه است.

عبدالقدیر اورالوغلو، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه، در این خصوص اظهار داشت: “جاده توسعه با ایجاد یک کریدور تجاری امن و کارآمد بین آسیا و اروپا، به پایداری تجارت جهانی کمک خواهد کرد.”

این پروژه قرار است یک مسیر ۱۲۰۰ کیلومتری از بندر جنوبی الفاو در عراق، در نزدیکی بصره، تا مرز شمالی عراق با ترکیه ایجاد کند. کالاها سپس از طریق شبکه‌های حمل‌ونقل ترکیه به شهر ادیرنه، در نزدیکی مرزهای یونان و بلغارستان، منتقل خواهند شد.

عراق پروژه “جاده توسعه” را نخستین بار در ماه مه سال گذشته، طی یک کنفرانس در بغداد به وزرای حمل‌ونقل و مقامات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، ایران، ترکیه، سوریه و اردن معرفی کرد.

یک مقام عراقی پیش‌تر اعلام کرده بود که قطر و امارات پس از مشاهده پیشرفت‌های صورت گرفته در این پروژه، علاقه‌مند به مشارکت در آن شده‌اند. وی همچنین افزود: “ترکیه نقش کلیدی در جلب حمایت امارات و قطر از این پروژه ایفا کرده است.”

این کشورها پروژه “جاده توسعه” را به‌عنوان جایگزینی برای کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا می‌دانند که تحت حمایت آمریکا قرار دارد، اما به دلیل حضور اسرائیل در آن، کشورهای خاورمیانه در پذیرش آن تردید دارند. در مقابل، پروژه عراق-ترکیه از چنین موانعی برخوردار نیست و مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=153385

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});