• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
1
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران آذربایجان شرقی:

قوانین سختگیرانه گمرک مانع توسعه صنعت چاپ در تبریز شده است

  • کد خبر : 153743
  • 10 شهریور 1403 - 20:15
قوانین سختگیرانه گمرک مانع توسعه صنعت چاپ در تبریز شده است
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و صنوف تابعه آذربایجان شرقی با بیان مشکلات متعدد پیش پای صنعت چاپ، از ارز چند نرخی و عدم تخصیص به موقع آن و قوانین سختگیرانه گمرک به عنوان اصلی ترین موانع توسعه صنعت چاپ در استان نام برد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، علی عافیت روز شنبه در نشست خبری به مناسب یازدهم شهریور روز ملی صنعت چاپ اظهار کرد: عدم تخصیص ارز برای واردکردن مواد اولیه و ماشین آلات به روز چاپ و همچنین فرآیند موجود در گمرکات استان به ویژه گمرک سهلان، مشکلات عدیده ای را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده ضمن اینکه موجب افزایش هزینه های چاپ و بالا رفتن قیمت ها شده است.

وی ادامه داد: فرآیند تخصیص ارز برای وارد کردن ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت چاپ به قدری پیچیده و دشوار است و به معضلی بزرگ برای این صنعت تبدیل شده که ادامه این فرآیند و سیاست های موجود، زمینه را برای حضور افراد سودجو فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه حذف یارانه در این حوزه و البته تمام عرصه ها و هدایت یارانه ها به سوی تولید، می تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل و موانع را رفع کند، گفت: فعالان عرصه صنعت چاپ به دنبال سوء استفاده از ارز تخصیصی یا کاربرد آن در جاهای دیگر برای کسب سود بیشتر نیستند بلکه هم و غم آنها، نوسازی ماشین آلات چاپ و پایین آوردن قیمت هاست.

عافیت از دولتمردان خواست تا با تک نرخی کردن ارز و کم کردن دخالت ها در امور اقتصادی، موجبات حذف افراد سودجو از این صنعت و همچنین توسعه کمی و کیفی آن را فراهم کند و ثبت سفارش در گمرکات را سرعت بخشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در گمرکات آذربایجان شرقی به ویژه گمرک سهلان، فعالان صنعت چاپ اذیت می شوند و جالب تر اینکه، این افراد مورد تجلیل قرار می گیرند و این دردآور است.

متوسط عمر ماشین آلات چاپ در آذربایجان شرقی بالای ۲۰ سال است

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران آذربایجان شرقی با بیان اینکه متوسط عمر ماشین آلات چاپ در استان بالای ۲۰ سال است، گفت: این در حالیست که یک ماشین چاپ در بهترین شرایط برای پنج سال کارایی دارد.

عافیت ادامه داد: صنعت چاپ آذربایجان شرقی از نظر کمی پاسخگوی نیازهای استان است اما به دلیل بالا بودن عمر دستگاه ها، از نظر کیفیت قابل قبول نیست ضمن اینکه قیمت خدمات ارایه شده نیز در این استان در مقایسه با سایر استان ها و برخی کشورهای همسایه، به دلیل پایین بودن تکنولوژی و نبود نیروی انسانی ارزان قیمت، بالاتر است.

وی افزود: صنعت چاپ آذربایجان شرقی که زمانی سرآمد ایران بود امروز با تبعیض های بسیاری مواجه است که اگر به موقع مورد توجه قرار نگیرد و رسیدگی نشود موجب تعطیلی آن خواهد شد، اگر ارز برای واردات تخصیص داده می شود این استان را نیز شامل شود.

وی ادامه داد: اگر نیروی کار ارزان در برخی استان ها امکان فعالیت دارند در این استان نیز اجازه استفاده داده شود و اگر اجازه نمی دهند یا نمی گذارند برای همه شرایط یکسان باشد تا امکان رقابت سالم در این عرصه فراهم شود.

رویکرد اتحادیه توسعه صنعت چاپ بر محور نیروی انسانی است

خزانه دار اتحادیه چاپخانه داران و صنوف تابعه آذربایجان شرقی نیز در این نشست به مشکل کمبود نیروی کار در صنعت چاپ استان اشاره کرد و گفت: رویکرد اتحادیه توسعه بر محور نیروی انسانی است چون می دانیم اگر نیروی انسانی ماهر و حتی نیمه ماهر نباشد این صنعت به تعطیلی می رود و در واقع تعطیلی واحدهای چاپی در استان اگر روزی اتفاق بیافتد به طور یقین از کمبود نیروی کار خواهد بود نه کار چاپ.

حسین نجفی با تاکید بر تحول و به روز رسانی دستگاه ها و ماشین آلات چاپ در استان، افزود: تامین نیروهای آکادمیک و تجربی در کنار نوسازی ماشین آلات یکی از برنامه های مهم اتحادیه است اما متاسفانه وجود برخی قوانین و اعمال سلیقه در اجرای این قوانین، مانع از تحقق برنامه های اتحادیه شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از ماشین آلات چاپ در استان فرسوده بود و بیش از ظرفیت آنها کار کشیده شده است امروز در برخی چاپخانه های فعال در تبریز دستگاه هایی داریم که بیش از صد سال عمر دارند و با امکانات نباید انتظار کارهای با کیفیت داشت.

نجفی گفت: صنعت چاپ متولی خاصی ندارد و هر چند بخش صنعتی و ماشینی آن به صمت واگذار شده اما در پنج سال گذشته کار خاصی صورت نگرفته و این به دلیل ارزآور نبودن این صنعت است و صمتی ها از این رو علاقه ای به رفع نیازهای این صنعت نشان نمی دهند.

صنعت چاپ حتی برای فارغ التحصیلان این صنعت نیز جذابیت ندارد

نجفی با بیان اینکه صنعت چاپ حتی برای فارغ التحصیلان این صنعت هم جذابیت ندارد، گفت: مشکلات این صنعت بسیار است از این رو دیگر کسی به فعالیت در این عرصه نیست و امروز بسیاری از چاپخانه ها در پیدا کردن نیروی ماهر و نیمه ماهر با مشکل مواجهند.

وی ادامه داد: عدم دسترسی به ماشین آلات چاپ و بکارگیری ماشین هایی که بالای ۵۰ سال عمر دارند جذابیتی برای این صنعت نگذاشته در حالی که امروز در دنیا ماشین آلاتی به کار می برند که چند کار را باهم انجام می دهد و جذابیت های بسیاری دارد.

وی افزود: نه تنها دستگاه های متولی برای رفع مشکلات صنعت چاپ همکاری نکرده اند بلکه اجازه توسعه را هم به واحدها نداده اند.

نخستین دستگاه چاپ در سال ۱۲۲۷ هجری قمری برای تبریز خریداری شد ، کتاب «رساله جهادیه» اثر میرزا عیسی قائم مقام(مربوط به جنگ های ایران و روس) نخستین کتابی است که در چاپخانه میرزا زین العابدین، در سال ۱۲۳۳ ه. ق در این شهر چاپ و منتشر شد؛ همچنین چاپ دوم همین کتاب در ۷۶ صفحه به قطع رقعی، ۱۷ ذیحجه ۱۲۳۴ در «دارالانطباع» تبریز منتشر شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=153743

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});