• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
5

سیاست تک نرخی کردن دلار، ابزار تثبیت بازارها

  • کد خبر : 155013
  • 24 شهریور 1403 - 9:45
سیاست تک نرخی کردن دلار، ابزار تثبیت بازارها
یازاکو - سیاست تک نرخی کردن در صورت تداوم می‌تواند قیمت دلار را برای هفته‌های آینده در محدودهای مشخص تثبیت کند. در حالی که کارشناسان اقتصادی بر اثرپذیری بیشتر قیمت طلا و سکه از دلار تاکید دارند به نظر می‌رسد روند بازار طلا نیز نباید نوسان شارپی افزایشی را در هفته آینده ثبت کند.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ بازدهی منفی قیمت دلار

قیمت دلار در هفته سوم شهریور همواره در نیمه بالایی کانال پایانی کریدور پنجم نوسان داشت. این اسکناس در رفت‌وبرگشت‌های محدود به خواست سیاست‌گذار اکتفا کرد و با بازدهی منفی بسته شد.

اسکناس دلار بیش از دو هفته است که با روند الاکلنگی در محدوده ذکرشده نوسان دارد و بیشترین تلرانس قیمتی که داشته ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومانی بوده است.

با وجود اینکه به نظر می‌رسد روند تقاضا در بازار ارز با عرضه همخوانی دارد و انتظارات تورمی تا حدودی تعدیل شده است؛ اما معامله‌گران از ارزپاشی سیاست‌گذار برای مدیریت قیمت دلار می‌گویند. آنها معتقدند بانک مرکزی قصد دارد با فریز این اسکناس در محدوده فعلی و رشد پلکانی دلار حواله در مرکز مبادله، اقدام به تک نرخی کردن ارز کند.

در همین راستا طی هفته اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه تازه خود برای بازار ارز خبر داد. این برنامه که نوعی تلاش برای «تک نرخی کردن ارز» محسوب می‌شود؛ کاهش نرخ در بازار آزاد ارز و افزایش نرخ دلار در سامانه نیماست. عبدالناصر همتی در حاشیه همایش سالانه بانکداری اسلامی گفت: «سیاست جدیدمان این است که بازار به نرخ نیما نزدیک شود. هم دلار نیما را افزایش و هم ‌نرخ بازار را کاهش می‌دهیم.»

برخی از کارشناسان اقتصادی با دفاع از تک نرخی شدن ارز معتقدند بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها و صرافی‌ها باید اقدام به تک نرخی کردن نرخ ارز با قیمت واقعی کند. آنها می‌گویند این اقدام جلوی نوسانات شارپی و ایجاد رانت در بازار ارز را خواهد گرفت؛ زیرا فساد حاصل از چند نرخی بودن ارز صدمات جبران‌ناپذیری به اقتصاد و جامعه وارد می‌کند.

بازار سکه و طلا/ رشد محدود قیمت سکه و طلا

بررسی قیمت‌ سکه و طلا در آخرین معاملات بازار این هفته در روز پنجشنبه و مقایسه آن نسبت به ابتدای هفته نشان می‌دهد که هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۵۵٠ هزار تومان افزایش از ۴٣ میلیون و ١۵٠ هزار تومان در ابتدای هفته به ۴٣ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان در آخرین معاملات پایانی هفته رسیده است. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با ٣٠٠ هزار تومان افزایش قیمت، ٣٨ میلیون و ۴٠٠ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

نیم سکه و ربع سکه هر یک در این هفته، ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت را نسبت به قیمت‌های خود در ابتدای هفته تجربه کرده و به‌ترتیب در آخرین معاملات پایانی هفته، ٢٣ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان (نیم سکه) و ١۵ و ۶٠٠ هزار تومان (ربع سکه) معامله شدند.

سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی اما بدون تغییر نسبت به ابتدای هفته، همچنان هفت میلیون و ١۵٠ هزار تومان قیمت دارد.

هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار) با ٢٩۴ هزار تومان افزایش قیمت به ١۵ میلیون و ٨٩۴ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با ۶٧ هزار و ٩٠٠ تومان افزایش قیمت نسبت به بهای طلا در ابتدای هفته، سه میلیون تومان ۶۶٩ هزار و ٢٠٠ تومان به ازای هر گرم، مبنای معاملات طلا قرار گرفت.

در زمان بسته بودن بازارهای داخلی در روز جمعه اونس جهانی طلا افزایش قیمت بیش از ۱۱ دلاری ثبت کرد و با این میزان رشد سقف تاریخی قیمت را شکست. از سوی دیگر در بازار ارز سیاست‌گذار قصد دارد با تثبیت قیمت دلار در بازار آزاد و رشد پلکانی قیمت دلار حواله اقدام به تک‌نرخی کردن نرخ ارز نماید. این سیاست در صورت تداوم می‌تواند قیمت دلار را برای هفته‌های آینده در محدودهای مشخص تثبیت کند. در حالی که کارشناسان اقتصادی بر اثرپذیری بیشتر قیمت طلا و سکه از دلار تاکید دارند به نظر می‌رسد روند بازار طلا نیز نباید نوسان شارپی افزایشی را در هفته آینده ثبت کند.

بازار سهام/ رییس جدید سازمان بورس معرفی شد

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۸۴ هزار و ۱۵۹ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۲۵ هزار و ۱۴۱ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۱.۱ درصد شد. شاخص هم‌وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۱۳ هزار و ۸۳۵ واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت ۲ درصدی را ثبت کرد.

در هفته‌ای که گذشت بورس تهران شاهد اتفاقات مختلفی بود و در نهایت رییس سازمان بورس استعفا داد و در جلسه شورای عالی بورس در روز سه‌شنبه رییس جدید سازمان بورس انتخاب شد. مجید عشقی، رییس سابق سازمان بورس و ارواق بهادار در ابتدای هفته گذشته و پس از ماجرای دریافت وام میلیاردی با نرخ بهره ۴ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله استعفا داد؛ پس از چند ساعت از خبر استعفای عشقی اعلام شد که این استعفا مورد قبول واقع شده و به زودی رییس سازمان بورس انتخاب می‌شود. از استعفای مجید عشقی تا انتخاب حجت‌الله صیدی به عنوان رییس سازمان بورس زمان چندانی نبرد و به نظر می‌رسد که وزیر اقتصاد با توجه به برنامه‌های اعلامی خود و نظرات سهامداران از ابتدا قصد تغییر رییس سازمان بورس را داشت و در نهایت رییس این سازمان تغییر کرد. رییس جدید سازمان بورس با اتکا به تجربه ۳۰ سال حضورش در بازارهای مالی کشور در آبان ماه ۱۳۹۹ به سرمایه‌گذاران و سهامداران فعال در بازار سرمایه یک پیام ویژه داد. وی مدعی شد که طی ۳۰ سال گذشته بازدهی بازار سرمایه کشور در بازه‌های ۵ ساله، ۲ ساله یا ۲۰ ماهه هرگز کمتر از بازدهی ارز، خودرو، سکه، طلا و مسکن نبوده و ممکن است گاهی در یک بازه چند ماهه بازدهی دلار یا سایر بازارها از شاخص بورس پیشی بگیرد اما بعد از ۲ سال بازدهی بورس قطعا کمتر از دلار سکه و طلا نخواهد بود.

بازار مسکن/ رکود سنگین معاملات مسکن

بازار مسکن طبق آخرین آمار‌هایی که منتشر شده همچنان در رکود به سر می‌برد، اما قیمت نیز همزمان در حال افزایش است. براین اساس تازه‌ترین گزارش، تحولات بازار مسکن بر این دلالت دارد که معاملات مسکن از خرداد تا مرداد ماه امسال ۵.۳ درصد کمتر شده؛ حال آن که میانگین قیمت مسکن از ۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان، به ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر متر رسیده است. این وضعیت در بازار اجاره مسکن نیز با شدت بیشتری دنبال می‌شود چرا که علاوه بر اثرپذیری از قیمت مسکن، از تورم عمومی نیز تاثیر می‌پذیرد.

یک کارشناس بازار مسکن توضیح می‌دهد: عموما مسکن یا رکود تورمی دارد یا رونق تورمی. درهر دو این وضعیت تورم وجود دارد و ما نمی‌توانیم حذف کنیم. اصطلاحا می‌گویند ما امسال جلوی تورم را گرفتیم؛ اما با رکود جلوی تورم را گرفتن که شاهکار نیست. شما رکود را آنقدر عمیق کردید که اصلا معامله‌ای صورت نگیرد. در این صورت معلوم است تورمی نیست. موقعی شما می‌توانید از کنترل تورم بگویید که به اوج تولید و رونق رسیده باشید و تورم هم کنترل شده است.

بیت الله ستاریان در پیش بینی قیمت مسکن علاوه بر عملکرد دولت به بازار ارز نیز اشاره کرده و می‌گوید: قطعا نرخ دلار بر همه کالا‌های ما تاثیر می‌گذارد، ولی این تاثیر درباره مسکن با چند ماه تاخیر اتفاق می‌افتد. از همین رو تا پایان سال حتما جهشی در قیمت مسکن خواهیم داشت.

بازار طلای جهانی/ جهش طلای جهانی

قیمت جهانی طلا در پایان هفته رشد ۲.۱ درصدی را برای اونس طلا رقم زد، بازار جهانی در پایان روز جمعه به تعطیلات هفتگی می رود و در صورتی که اونس جهانی طلا محدوده‌های فعلی قیمتی را حفظ کند و هفته را در محدوده فعلی به پایان برساند و از طرفی دلار نزولی نشود می‌توان انتظار عکس‌العمل مثبت از بازار طلا در روز آتی را داشت.

بازار ارز تا کنون از جانب جلسه شورای حکام انرژی اتمی احساس نگرانی نکرده است. اما در آستانه این جلسه تروییکای اروپا و آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند که مراتب اعتراض رسمی ایران را به دنبال داشته است، برخی معتقدند که این اقدام اتحادیه اروپا به ارائه یک قطعنامه غیرالزام‌آور علیه ایران منجر خواهد شد.

اتفاقات و تنش‌های منطقه‌ای از پارامترهای اثرگزار بر بازار ارز است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی خبر بازگشت ناو هواپیمابر تئودورروزولت از خاورمیانه را داد.

بازگشت این ناو هواپیمابر تنش‌ها و تهدیدهای منطقه ای را برای ایران کم می‌کند که برای معامله گران کاهشی در بازار ارز مطلوب‌تر است.

بازار نفت/ روند افزایشی قیمت نفت

به گزارش یازاکو، به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز جمعه افزایش یافته و روند فزاینده به وجود آمده به دنبال اختلال در تولید نفت آمریکا در خلیج مکزیک را ادامه داده است. طوفان فرانسین تولیدکنندگان را مجبور کرده سکوهای نفتی را قبل از رسیدن طوفان به ساحل لویزیانا تخلیه کنند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه با ۴۶ سنت معادل ۰.۶۴ درصد افزایش به ۷۲ دلار و ۴۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۴۸ سنت معادل ۰.۷۰ درصد افزایش ۶۹ دلار و ۴۵ سنت معامله می‌شود.

قیمت نفت برنت در روز سه‌شنبه برای اولین بار از اواخر ۲۰۲۱ به کمتر از ۷۰ دلار در هر بشکه رسید، اما با توجه به شرایط فعلی احتمالاً نفت برنت حدود ۱.۷ درصد و نفت آمریکا حدود ۲ درصد در این هفته افزایش قیمت خواهد داشت.

تولیدکنندگان نفت آمریکا خسارت‌های به وجود آمده از طوفان فرانسین را تخمین زده و آماده از سرگیری فعالیت‌ها در خلیج مکزیک می‌شوند. تحلیلگران یوبی‌اس پیش‌بینی می‌کنند تولید در این منطقه در ماه سپتامبر ۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل کاهش یافته باشد و برخی تحلیلگران هم کاهش ۶۰ هزار بشکه‌ای تا ۱.۶۹ میلیون بشکه در روز را تخمین می‌زنند.

اطلاعات رسمی نشان می‌دهد حدود ۴۲ درصد از تولید نفت منطقه از روز پنجشنبه متوقف شده است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی در این هفته پیش‌بینی خود از رشد تقاضا برای نفت را پایین آورده و دلیل آن را مشکلات اقتصادی در چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت دنیا اعلام کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=155013

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});