• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
1

خوش‌بینی اهالی بازار سرمایه به آینده‌ این بازار

  • کد خبر : 156444
  • 07 مهر 1403 - 18:00
خوش‌بینی اهالی بازار سرمایه به آینده‌ این بازار
بورس تهران در اولین هفته مهر ماه توانست شرایط خوبی را تجربه کند، البته در این هفته ارزش معاملات رکودشکنی کرد و به عقیده کارشناسان این روند ادامه دار خواهد بود.

یازاکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ رشد بازار بورس در اولین هفته مهرماه

بورس تهران در اولین هفته مهر ماه توانست شرایط خوبی را تجربه کند، البته در این هفته ارزش معاملات رکودشکنی کرد و به عقیده کارشناسان این روند ادامه‌دار خواهد بود. شاخص کل بورس تهران روز چهارشنبه هفته قبل ۲ میلیون و ۹۷ هزار واحدی بود و در پایان معاملات این هفته نیز به رقم ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحدی رسید و در نهایت بازدهی ۲.۷ درصدی را ثبت کرد. همچنین شاخص کل هم وزن چهارشنبه هفته دیگه روی عدد ۶۷۶ هزار و ۶۱۰ واحدی بود و در پایان معاملات اولین هفته مهر ماه به عدد ۷۰۶ هزار و ۹۹۸ واحدی رسید و بازدهی ۴.۴ درصدی را کسب کرد. «حسین رهبر» در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های اقتصادی درباره وضعیت شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت و آینده این بازار افزود: خوش بینی اهالی بازار سرمایه نسبت به رخدادهای اخیر همچون سفر رئیس جمهوری به نیویورک و صحبت‌های وی در مجمع سازمان ملل و امواج مثبت وزیر اقتصاد و دارایی در بازار سرمایه تاثیر قابل توجهی داشته است. کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: این اتفاقات در هفته گذشته منجر به سقف‌های ۵۰ روزه پول حقیقی به بازار شد که بیانگر اطمینان تدریجی مردم به بازار است. وی اضافه کرد: البته سهام‌های بزرگ به دلیل اینکه شاخص هستند و قبل‌تر هم این سهم‌ها را نگه داشته بودند، شاید رشد چندانی نداشت اما سهام‌های کوچک و متوسط سه تا چهار روز مثبت بودند و به نظر می‌رسد این روند ادامه خواهد داشت. کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد بازار سرمایه طی روزهای آینده نیز افت خاصی نداشته باشد و همچنان سیر صعودی را طی کند.

بازار ارز/ بازدهی مثبت قیمت دلار

قیمت دلار در هفته ابتدایی مهر در حالی با بازدهی مثبت به کار خود پایان داد که اخبار مربوط به درگیری در منطقه خاورمیانه و افزایش قابل توجه اونس جهانی طلا، می‌توانست پرش شارپی و بازدهی بیشتری را برای اسکناس آمریکایی رقم بزند. این اسکناس در میانه هفته به کریدور ششم راه یافت و در آخرین معامله روز پنجشنبه در پله سوم از کف کانال ششم بسته شد. گفتنی است در هفته‌های اخیر سیاست‌گذار توانسته با تزریق‌های سنگین قیمت دلار را مدیریت کند و مانع شکستن سقف قبلی این اسکناس شود. سیگنال‌ اخبار مساعد سیاسی نظیر احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای و حضور گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به تثبیت قیمت دلار در هفته دوم مهر کمک کند. تحلیلگران بازار ارز کانال ۹ از کریدور پنجم را به لحاظ تکنیکالی کف قیمت دلار می‌دانند و میانه کانال دوم از کریدور ششم را به عنوان مقاومت بعدی اسکناس آمریکایی در نظر می‌گیرند. همچنین قیمت خرید یورو پنجاه و چهار هزار و هفتصد و نود و یک تومان و قیمت فروش یورو پنجاه و پنج هزار و سیصد و چهل و چهار تومان معامله گردید.

بازار سکه و طلا/ افزایش قیمت بهای سکه و طلا

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به افزایش قیمت بهای سکه و طلا، علت این افزایش را رکوردشکنی قیمت طلا در بازارهای جهانی دانسته و این در حالیست که نرخ ارز در بازار داخلی در طول هفته، نوسان چندانی نداشت. طبق تحلیل محمد کشتی‌آرای از وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا، رکوردشکنی اونس جهانی طلا، بهای سکه و طلا در بازار داخل را تحت تاثیر قرار داده است؛ این در حالیست که نرخ ارز نوسان چندانی طی یک هفته اخیر نداشت. نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: این روزها قیمت جهانی طلا با افزایش همراه بوده و تا روز پنجشنبه که آخرین روز معاملات بازار داخل بوده هم این نوسان افزایشی ادامه داشت و رکورد جدیدی از قیمت جهانی را ثبت کرده که تاکنون سابقه نداشت. وی افزود: هر اونس جهانی طلا با ۴۵ دلار افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته، در پایان هفته‌ عدد ٢۶۶٩ دلار را ثبت کرد. این در حالیست که بهای اونس نقره و اونس پلاتین نیز این هفته روندی صعودی داشته است.

کشتی‌آرای با بیان اینکه رکوردشکنی اونس جهانی طلا سبب شد علیرغم قیمت سکه و طلا در بازار داخلی نیز روندی صعودی داشته و به بیشترین بهای خود برسد، گفت: افزایش قیمت‌ طلا در بازارهای جهانی سبب شد که قیمت انواع قطعات سکه‌ و با نیز در طول یک هفته اخیر با افزایش همراه باشد؛ بطوریکه هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ۵٠٠ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز گذشته، ۴۶ میلیون تومان را رد و بهای ۴۶ میلیون و ١٠٠ هزار تومان را ثبت کرد. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با ١.۵ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته به ۴٠ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان رسید. این کارشناس بازار سکه و طلا ادامه داد: نیم سکه نیز با ۵٠٠ هزار تومان افزایش قیمت بهای ٢۵ میلیون تومان را ثبت کرد؛ ربع سکه هم در آخرین معاملات پایانی هفته ١۶ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شد که نسبت به ابتدای هفته ۵٠٠ هزار تومان رشد قیمت داشته است. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ٣٠٠ هزار تومانی هفت میلیون و ٧٠٠ هزار تومان دادوستد شد. نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین تغییرات بهای طلا در بازار داخلی گفت: هر مثقال طلای آب شده با ۵٠٠ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته به ١۶ میلیون و ٩۵٠ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با ١١۵ هزار تومان افزایش قیمت سه میلیون و ٩١٢ هزار تومان مبنای معاملات طلا قرار گرفت. کشتی‌آرای افزود: حباب سکه نیز ۴٠٠ هزار تومان افزایش داشته است. براساس آخرین معاملات روز گذشته سکه در بازار، هر قطعه سکه در حال حاضر هفت میلیون و ٩٠٠ هزار تومان دارای حباب است. این کارشناس بازار سکه و طلا تصریح کرد: بیشترین تغییرات و افزایش قیمت‌ها در بازار بخاطر افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی بوده و این در حالیست که در طول هفته، نوسان چندانی را در نرخ ارز شاهد نبودیم.

بازار طلای جهانی/ طلای جهانی در اوج عملکرد سه ماهه

قیمت طلا در روز جمعه (۲۷ سپتامبر) در مسیر رسیدن به بهترین سه ماهه خود در بیش از هشت سال گذشته بود که در جلسه‌های اخیر به رکوردهای بالاتری رسید زیرا شروع تسهیل پولی ایالات‌متحده جذابیت شمش بدون بازده را افزایش داد. طلا پس از طی چهار جلسه متوالی به بالاترین سطح تاریخی خود، با یک درصد کاهش به ۲۶۴۳ دلار و ۸۸ سنت در هر اونس رسید. قیمت روز پنجشنبه به قیمت تاریخی ۲۶۸۵ دلار و ۴۲ سنت رسید. معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۹ درصد کاهش به ۲۶۶۸ دلار و ۱۰ سنت رسید. فلز گرانبها، که یک محافظ سنتی در برابر عدم قطعیت ژئوپلیتیکی و اقتصادی است، در این سه ماهه حدود ۱۴ درصد افزایش یافته که قوی‌ترین عملکرد آن از سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ است و در سال جاری حدود ۲۸ درصد افزایش یافته که بیشترین میزان در ۱۴ سال گذشته است. با توجه به کاهش بیشتر نرخ در آینده پس از کاهش هفته گذشته توسط فدرال رزرو، تقاضای زیاد برای این فلز طلا را به سطوح فنی بالا رساند. با این حال، برخی بانک‌ها انتظار دارند که قیمت‌ها تا ۳۰۰۰ دلار افزایش یابد و فیلیپ استریبل، استراتژیست ارشد بازار اظهار کرد که سطح ۳۰۰۰ دلار آمریکا در هر اونس در سال جاری کاملاً ممکن است. استریبل افزود، شکست مذاکرات صلح خاورمیانه، وخامت بازار کار، کاهش دیگر نرخ فدرال رزرو و محرک‌های بیشتر چین می‌تواند از بازار طلا حمایت کند. این رالی همچنین به تقاضای فیزیکی در مصرف‌کنندگان برتر؛ چین و هند، آسیب وارد کرد.

بازار نفت/ احتمال افزایش عرضه جهانی نفت

به گزارش یازاکو، به نقل از رویترز، قیمت نفت در شرایطی افزایش یافته که سرمایه‌گذاران در حال بررسی احتمال افزایش عرضه جهانی نفت در برابر محرک‌های اقتصادی تازه چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام دنیا هستند. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در زمان تنظیم این گزارش، با ۳۸ سنت معادل ۰.۵۳ درصد افزایش به ۷۱ دلار و ۹۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۵۱ سنت معادل ۰.۷۵ درصد افزایش ۶۸ دلار و ۱۸ سنت معامله می‌شود. نفت برنت حدود ۳ درصد و نفت آمریکا ۵ درصد طی یک هفته گذشته کاهش قیمت داشته‌اند و بانک مرکزی چین در روز جمعه با هدف رسیدن به رشد ۵ درصدی اقتصاد، نرخ بهره را پایین آورد و نقدینگی به سیستم بانکی کشور تزریق کرد. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس قصد دارند ۱۸۰ هزار بشکه در روز از اول دسامبر بر تولید خود بیفزایند. فاینانشال تایمز در روز چهارشنبه گزارش داد این تصمیم نتیجه عزم عربستان برای کنار گذاشتن هدف نفت ۱۰۰ دلاری و به دست آوردن دوباره سهم بازار است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=156444

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});