• امروز : جمعه - ۱۳ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 4 October - 2024
2

صادرات ۲۲ هزار تُن سیب‌زمینی از اردبیل به کشورهای همسایه

  • کد خبر : 156769
  • 11 مهر 1403 - 11:30
صادرات ۲۲ هزار تُن سیب‌زمینی از اردبیل به کشورهای همسایه
یازاکو - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، از ادامه برداشت سیب‌زمینی تا پایان مهرماه خبر داد و گفت: تاکنون ۲۲ هزار تُن از این محصول به کشورهای همسایه صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، غفور آقایی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، از ادامه برداشت سیب‌زمینی در استان تا پایان مهرماه خبر داد و اظهار کرد: تاکنون ۲۲ هزار تُن سیب‌زمینی از این استان به کشورهای همسایه از جمله عراق، آذربایجان، افغانستان، امارات متحده عربی و ترکمنستان صادر شده است.
وی افزود: روند صادرات سیب‌زمینی روان بوده و قیمت‌ها در بازارهای هدف مناسب است و به بالای ۱۰ هزار تومان می‌رسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، با اشاره به مشکلات کشاورزان در فروش سیب‌زمینی، ساخت سردخانه را یکی از راهکارهای اساسی برای افزایش قیمت این محصول دانست.

آقای تصریح کرد: با احداث سردخانه، کشاورزان می‌توانند محصولات خود را به مدت طولانی‌تر نگهداری کرده و با صبر و حوصله به فروش برسانند و از فروش عجولانه به دلالان جلوگیری کنند.

وی همچنین بر اهمیت تنوع کشت سیب‌زمینی تاکید کرد و گفت: تک محصولی بودن و کشت عمده یک رقم مانند آگریا، مشکلات زیادی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در صورت عدم خرید سیب‌زمینی توسط کارخانه‌ها، تنوع کشت می‌تواند از بروز بحران در بازار این محصول جلوگیری کند.

آقایی از پیگیری مجوز احداث یک کارخانه فرآوری سیب‌زمینی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تُن در استان خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این کارخانه، بخشی از مشکلات فروش سیب‌زمینی در استان حل خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه برخی موانع اداری از جمله عدم صدور مجوز برای احداث صنایع تبدیلی در روستاها، روند توسعه این بخش را کُند کرده است.

بروکراسی اداری، سد راه توسعه صنایع تبدیلی سیب‌زمینی در اردبیل

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در ادامه گفت و گو، از بروکراسی اداری به‌عنوان اصلی‌ترین مانع بر سر راه توسعه صنایع تبدیلی سیب‌زمینی در این استان یاد کرد.

وی، با بیان اینکه سرمایه‌گذاران استانی برای احداث صنایع تبدیلی با موانع بسیاری از جمله الزام به احداث واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی مواجه هستند، از این رویه انتقاد کرد.

آقایی با اشاره به مازاد تولید ۳۰۰ هزار تُنی سیب‌زمینی در استان، بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی برای فرآوری این محصول و صادرات آن به صورت محصولات با ارزش افزوده بالا مانند: چیپس و فرنچ فرایز تاکید کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، افزود: متأسفانه با وجود پتانسیل بالای استان در تولید سیب‌زمینی، به دلیل نبود صنایع تبدیلی مناسب، بخش قابل توجهی از این محصول به صورت خام فروخته می‌شود و فرصت‌های زیادی برای افزایش درآمد کشاورزان از دست می‌رود.

ظرفیت سردخانه‌های استان اردبیل ۱۲۰ هزار تُن است

آقایی همچنین به مشکل کمبود ظرفیت سردخانه‌ای در استان اشاره کرد و گفت: طبق گزارشات اداره صنایع تبدیلی و تکمیلی، با وجود صدور مجوز برای احداث ۲۳۰ هزار تن سردخانه، در حال حاضر تنها ۱۲۰ هزار تُن ظرفیت سردخانه‌ای در استان وجود دارد که این موضوع ناشی از تغییر کاربری برخی از سردخانه‌ها یا عدم احداث آن‌ها است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در پایان سخنان خود بر آمادگی جهاد کشاورزی برای حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی، به‌ویژه در حوزه ایجاد مجتمع‌ها و تعاونی‌های کشاورزی تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=156769

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});