• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
2

سری که مست شد

  • کد خبر : 156951
  • 14 مهر 1403 - 9:28
سری که مست شد
یازاکو - نام بهرام سرمست برای استانداری آذربایجان درحالی مطرح شد که ایشان همزمان برای استانداری استان های تهران و البرز هم نامزد بودند و از نظر دانش و تجربه و بر روی کاغذ و بر اساس رزومه شاید نزدیک ترین انتخاب حتی برای وزارت کشور بود. این کهنه کار سیاست که سابقه استانداری استان قم را هم در رزومه دارد نیک می داند که در این دوره حساس استانداری ولایت آذربایجان چه اندازه مهم و سرنوشت ساز است و کم از صندلی وزارت و صدارت ندارد.

یازاکو، مجتبی رزمی_ بعد از آنکه ایوب علیزاده آن سیلی معروف را در مراسم معارفه استاندار فقید آذربایجان شرقی، زین العابدین رضوی خرم نواخت واقعاً کسی تصورش را نداشت که سیر تحولات سیاسی استان چنین فراز و نشیب هایی را شاهد باشد. آذرماه سال ۱۴۰۲ بود که خبر بستری شدن سردار عابدین خرم در بیمارستان امام رضا در مطبوعات منعکس گردید و پس از دو ماه به علت مشکلات ریوی و عفونت تنفسی ناشی از بیماری کرونا در ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲به رحمت خدا رفت و سکان اداره استان به دستان مدیری دهه شصتی سپرده شد. مالک رحمتی با رزومه قائم مقامی تولیت آستان قدس رضوی و معاون وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان عالی ترین نماینده دولت در استان انتخاب شد. اما دست سرنوشت این بار نیز برای این مدیر جوان امام صادقی رسانه شناس و استان تقدیر دیگری رقم زد و در ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ طی حادثه معروف سقوط هلیکوپتر حامل رئیس جمهور در جنگلهای دیرماز قره داغ به همراه امام جمعه و وزیر امور خارجه فقید به رحمت خدا رفتند. با مرور حوادث چند ماه اخیر شاهد آن هستیم که استان آذربایجان شرقی نزدیک به ۱۰ ماه است که مدیریت منسجم را تجربه نکرده و بی “سر” مانده است.

قصری که تکیه گاه صد بهرام است

نام بهرام سرمست برای استانداری آذربایجان درحالی مطرح شد که ایشان همزمان برای استانداری استان های تهران و البرز هم نامزد بودند و از نظر دانش و تجربه و بر روی کاغذ و بر اساس رزومه شاید نزدیک ترین انتخاب حتی برای وزارت کشور بود. این کهنه کار سیاست که سابقه استانداری استان قم را هم در رزومه دارد نیک می داند که در این دوره حساس استانداری ولایت آذربایجان چه اندازه مهم و سرنوشت ساز است و کم از صندلی وزارت و صدارت ندارد. چه آنکه حتی اولین روز کاری و تحویل دفتر کاخ استانداری همزمان گشت با توقف پروازهای داخلی به علت احتمال حمله نظامی و این مدیر ۵۵ ساله مجبور شد از طریق زمینی و جاده معروف زنجان تبریز خود را به میدان شهدای تبریز برساند. سرمست در خلوت خویش در کاخ استانداری این شعر خیام را بسیار خواهد خواند.

این کهنه رباط را که عالم نام است/ و آرمگه ابلق صبح و شام است/ بزمی ست که وامانده صد جمشید است/ قصری ست که تکیه گاه صد بهرام است

چالش های سیاسی

بهرام سرمست دانش آموخته دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران نیک می داند که وی انتخاب اول مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی نبوده است و ۱۹ نماینده مجلس این استان هر کدام حال و هوایی دارند. البته تعامل با چنین اختلاف نظرها و خواستگاه ها فکری شاید برای او که در پایان نامه کارشناسی ارشد موضوع کثرت گرایی فرهنگی و بحران مشارکت سیاسی را مطالعه کرده است سخت نباشد. تعامل و همکاری با امام جمعه جدید و نماینده ولی فقیه در استان هم از چالش های سیاسی پیش روی والی جدید ولایت آذربایجان است.

وعده های مسعود

مسعود پزشکیان در سخنرانی تاریخی خود در باغشمال تبریز در حضور بیش از ۳۰ هزار نفر مردم از سه وعده مهم خود در صورت انتخاب شدن سخن گفت. در این سخنرانی که به باور فعالان سیاسی ورق و سرنوشت انتخابات چهاردهم را برگرداند مسعود وعده داد که پیگیر تاسیس شرکت مس آذربایجان خواهد بود به صورتی که مردم منطقه هم از مواهب معادن و ثروت های طبیعی خود نظیر مس سونگون به صورت برابر بهره مند گردند. دکتر پزشکیان وعده داد که با اعمال اراده سیاسی دریاچه ارومیه را نجات دهد و مشکلات زیست محیطی منطقه آذربایجان را که ناشی از مدیریت غیر اصولی سالهای گذشته است حل نماید. وی برای اولین بار بعد از صد سال سیاست تک زبانی در کشور با صحبت کردن به زبان مادری خود وعده داد که از آموزش به زبانهای غیرفارسی در ایران که دقیقا منطبق بر اصول معطل مانده قانون اساسی است حمایت کند. این وعده ها در کنار سایر دغدغه های جدی استان نظیر مشکلات زیرساخت های برق و نیروگاه تبریز، درآمد پایین و مهاجرت جوانان استان به نواحی مرکزی کشور، عدم تعریف و اجرای ابر پروژه در استان، کمبود منابع مالی طرح های عمرانی و غیر عمرانی، مشکلات جدی حمل و نقل و راههای ارتباطی استان مخصوصا جاده تبریز-بازرگان و تبریز-زنجان و عدم توسعه شبکه ریلی که ناشی از عدم توسعه متوازن و پایدار منطقه می باشد از جمله مسائل مهمی است که بهرام سرمست باید از اولین روزهای شروع کاری خود طرحهای مدون؛ منسجم و هدفمند خود را برای حل این مسائل برنامه ریزی نماید.

نگاهی که دیگر امنیتی نیست

مردم آذربایجان با فهم و درک موقعیت کشور در انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی با حضور جمعی و معنا دار شرکت کردند و تاثیر گذار بودند که انتخابات اسفند ماه مجلس شورای اسلامی با بحران مشارکت رو برو بود و کم رمق برگزار گردید. در سالهای اخیر مردم آذربایجان در وقایع مهم کشوری نظیر اعتراضات خرداد ۸۵ همچنین اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و جنبش سبز و یا در وقایع اخیر جنبش زن زندگی آزادی درست ترین و منطقی ترین تصمیمات را گرفته اند و انتظار می رود حاکمیت در استان از این هوشمندی در مشارکت سیاسی و مدنی مردم و نخبگان سیاسی استان قدردانی نماید. نگاههای امنیتی به دغدغه های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی مانع مهم توسعه و رشد یافتگی منطقه است. انتظار از استاندار جدید این است که با استفاده از ظرفیت های مغفول مانده قانون اساسی موانع رشد و توسعه استان را از میان بردارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=156951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});