• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
1
مراسم بزرگداشت دکتر سید محمد حسین مبین در اتاق تبریز برگزار شد؛

دکتر مبین با عشق به مردم و جذامیان، نام خود را جاودانه ساخت

  • کد خبر : 156962
  • 14 مهر 1403 - 10:19
دکتر مبین با عشق به مردم و جذامیان، نام خود را جاودانه ساخت
یاز اکو- مراسم بزرگداشت دکتر سید محمد حسین مبین، پدر جذامیان ایران، به همت مجله "غروب" با حضور خانواده و دوست‌داران وی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، این مراسم با هدف قدردانی از خدمات برجسته دکتر مبین در حوزه پزشکی، جذام و کمک به جامعه، و همچنین تجلیل از تأثیرات او بر فرهنگ و هنر کشور، به ویژه در آذربایجان، برپا شد.

علی حامد ایمان در آغاز سخنرانی خود به این نکته پرداخت که زنده نگه داشتن نام یک فرد پس از مرگ، از طریق خدمات بشردوستانه و کمک به جامعه، یکی از راه‌هایی است که انسان‌ها می‌توانند نام خود را جاودانه سازند. وی گفت: دکتر مبین از جمله افرادی بود که با خدمات انسانی خود، نامش تا به امروز زنده مانده است. او با درمان بیماری جذام و تغییر نگرش جامعه نسبت به این بیماری، تأثیر عمیقی بر زندگی جذامیان و جامعه گذاشت.

علی حامد ایمان افزود: دکتر مبین فقط پزشک نبود، بلکه شاعری بود که هرگاه نمی‌توانست در درمان جذامیان کاری از پیش ببرد، از طریق ادبیات به آن‌ها کمک می‌کرد.

 او تصریح کرد که اشعار دکتر مبین با وجود اینکه شاعر حرفه‌ای نبود، تصورات جدیدی برای مردم آفرید. این اشعار نشان از روح نورانی و روحانی او داشت که توانست جذامیان را به جامعه نزدیک کند و برای آنان امیدی تازه به وجود آورد. مبین، هرگاه درمان پزشکی امکان‌پذیر نبود، با استفاده از شعر و ادبیات، دردها و رنج‌های جذامیان را به زیبایی بر روی کاغذ می‌آورد و از این طریق به آن‌ها آرامش می‌داد. ایمان در پایان تاکید کرد که: “برای مبین، بیماری جذام الهام‌بخش شعرهایش بود و او با عشق به مردم و به ویژه جذامیان خدمت کرد.

سه برش از زندگی مبین

سعید جلالی ، مدیر انتشارات ستوده و رئیس هیئت مدیره خیریه مدرسه‌ساز و کتابخانه‌سازان استان در سخنرانی خود تحت عنوان “زمانه، کارنامه و راز ماندگاری دکتر مبین” به بررسی زندگی ۸۵ ساله دکتر مبین پرداخت. او زندگی دکتر مبین را به سه بخش مهم تقسیم کرد:

برش اول: تولد در چرنداب و دوران دانشجویی در دانشگاه تبریز، که تا ۲۷ سالگی او ادامه داشت.

برش دوم: دوران استخدام تا بازنشستگی او به عنوان پزشک و فعالیت‌های مختلف در زمینه جذام.

برش سوم: دوران اوج فعالیت‌های حرفه‌ای دکتر مبین که او در این دوران به یکی از نمادهای مهم مبارزه با جذام در ایران تبدیل شد.

جلالی به نقش بسیار مهم دکتر مبین در سازماندهی و کنترل جذام در ایران اشاره کرد و یادآور شد: دکتر مبین از سال ۱۳۲۰ به طور جدی در این زمینه فعالیت کرد و توانست بیماری جذام را در تبریز و برخی دیگر از مناطق محدود کند. او تاکید کرد که مبین به تنهایی و با همکاری اتاق بازرگانی توانست مسئله جذام را به یک مسئولیت اجتماعی و سرمایه انسانی تبدیل کند. همچنین، جلالی از نقش دکتر مبین در بازگرداندن کودکان جذامی به جامعه و تلاش‌هایش برای ادغام آن‌ها با دیگر افراد جامعه سخن گفت و او را نمادی از انسانیت، طبابت و شعر دانست.

عشق و رنج جذامیان در شعر مبین

علیزاده پروین، عضو شورای سیاست‌گذاری مجله “غروب” ضمن اشاره به دهمین جلسه مجله “غروب”، به تلاش‌های این مجله برای شناساندن افراد تأثیرگذار جامعه اشاره کرد. او گفت: “در تلاشیم افرادی را که در جامعه تبریز تأثیرگذار بوده‌اند، معرفی کنیم و از آن‌ها قدردانی به عمل آوریم.” پروین به مصاحبه‌ای که در سال ۱۳۸۷ با دکتر مبین انجام شده و به صورت تاریخ شفاهی به چاپ رسیده، اشاره کرد و گفت که این مصاحبه نشان‌دهنده ویژگی‌های اخلاقی، اجتماعی و هنری دکتر مبین است.

او همچنین افزود: دکتر مبین از ادبیات برای بهبود روح و جسم بیماران استفاده می‌کرد و معتقد بود که ادبیات قوی زمانی است که بتواند از زشتی‌ها، زیبایی بسازد.  پروین به عشق دکتر مبین به ادبیات اشاره کرد و تاکید کرد که در اشعار او همیشه رنج جذامیان حضور داشت و او توانست با ادبیات، زخم‌های اجتماعی را التیام بخشد.

والدینم چراغ راه محرومان بودند

شهرزاد مبین، دختر دکتر مبین در این مراسم درباره پدر و مادرش سخن گفت و بیان کرد که آن‌ها همیشه همراه یکدیگر بودند و هیچ‌گاه از مسیر زندگی خود شکایتی نداشتند. او افزود: “پدر و مادرم چراغ راهی شدند برای محرومان و جامعه‌ای که از جذامیان دوری می‌کرد.” شهرزاد مبین، پدرش را فردی دانست که زندگی خود را به خدمت به دیگران وقف کرد و همیشه با لبخندی بر لب به کمک دیگران شتافت.

تاثیر حمایت تجار و صنعتگران از مبین

بهزاد مبین؛ فرزند ارشد دکتر مبین با اشاره به کتاب “گاه‌شمار زندگی” که به مکتوب کردن زندگی و تجربیات دکتر مبین پرداخته، گفت: پدرم هرگز از انجام وظایف خود دست نکشید و حتی پس از بازنشستگی نیز به فعالیت‌های خود در باباباغی ادامه داد. او تاکید کرد که حمایت صنعتگران و تجار تبریز در این مسیر بسیار حائز اهمیت بود و آن‌ها با حمایت‌های مالی خود توانستند امکان بازگشت دکتر مبین به مرکز جذامیان را فراهم کنند.

اهمیت روح و جسم بیماران برای دکتر مبین

 اسدی ، رئیس سابق کتابخانه ملی تربیت در سخنرانی خود به دیدار با دکتر مبین در مطبش اشاره کرد و گفت: آشنایی من با دکتر مبین از زمانی آغاز شد که به مطب او مراجعه کردم. ایشان همیشه با محبت و بزرگواری رفتار می‌کردند و دیدگاهشان به بیماران جذامی بسیار خاص بود. اسدی از نقش دکتر مبین در ترویج علم و ادب و علاقه او به ادبیات و شعر سخن گفت و تاکید کرد که دکتر مبین نه تنها به درمان جسمی بیماران می‌پرداخت، بلکه به بهبود روح و روان آن‌ها نیز اهمیت می‌داد.

برکت نفس دکتر مبین

اکبرپور پایدار؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های دکتر مبین گفت: “اثرگذاری و برکت نفس دکتر مبین در حرفه‌اش بسیار آشکار است. او می‌دانست چگونه باید با بیماران خود رفتار کند و برای آنان فراتر از یک پزشک بود.” او تاکید کرد که برگزاری چنین مراسم‌هایی برای شناساندن بزرگان شهرمان بسیار مهم است و اتاق بازرگانی با افتخار میزبان این رویدادهاست.

در پایان مراسم، پیشنهاد شد که هر سال هفته دوم مهرماه به عنوان “روز جذام” و بزرگداشت دکتر مبین نام‌گذاری شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=156962

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});