• امروز : یکشنبه - ۲۹ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 20 October - 2024
1

همه نگاه ها به بانک مرکزی؛آیا نرخ بهره در ترکیه کاهش خواهد یافت؟

  • کد خبر : 158479
  • 26 مهر 1403 - 15:00
همه نگاه ها به بانک مرکزی؛آیا نرخ بهره در ترکیه کاهش خواهد یافت؟
انتظار می­رود بانک مرکزی ترکیه با کاهش نرخ بهره، زمینه انتقال سرمایه ها به بازاری که به آرامی و احتیاط درحال جان گرفتن است را فراهم کند .

سیاستهای پولی انقباضی در سراسر جهان به پایان خود نزدیک می شود و این سوال را در اذهان ایجاد می کند که آیا اقتصاد جهان از وضعیت سکون فعلی خارج خواهد شد؟

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از آناتولی، در حالی که همه اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی بخش اقتصادی خبرگزاری آناتولی انتظار داشتند بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را برای اکتبر در ۵۰ درصد ثابت نگه دارد، میانگین انتظارات نرخ بهره تا  پایان سالبه ۴۷٫۵۰ درصد کاهش یافت. شاخص بورس استانبول که دیروز روند مثبتی را دنبال کرد، معاملات را در ۸۹۵۶٫۰۳ واحد بست که در مقایسه با روز پیش از آن ۱٫۰۸ درصد رشد داشت و تصمیم امروز بانک مرکزی درباره نرخ بهره بر آن تاثیر گذار خواهد بود .

دیروز ارزش لیر در برابر دلار نیز با با ۰٫۱ درصد افزایش به ۳۴٫۱۷۱۸ رسید، درحالی که امروز در بازار بین بانکی با ۰٫۱ درصد بالاتر ، با قیمت ۳۴٫۲۱۰۰ معامله شد که نشان از انتظار بازار برای کاهش نرخ بهره دارد.

در ایلات متحده مورگان استنلی، یکی از بانک های سرمایه گذاری ، گزارش داد که سود خالصش در سه ماهه سوم سال جاری ۳۲ درصد افزایش یافته است. همچنین سهام شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز آمریکا که نتایج بهتر از حد انتظار را اعلام کرده بود، ۱۲٫۴ درصد افزایش یافت.

همچنین در حالی که وضعیت رکود در بازارهای اوراق قرضه ادامه داشت،قیمت اونس طلا به به ۲ هزار و ۶۸۳ دلار افزایش یافت و برای سومین روز متوالی به روند صعودی خود ادامه داد.دیروز در بورس نیویورک، شاخص داوجونز ۰٫۷۹ درصد، شاخص S&P 500  0.47  درصد و شاخص نزدک ۰٫۲۸ درصد رشد کردند.

در اروپا اما همه نگاه ها به تصمیمات سیاست پولی بانک مرکزی اروپا است و مسلم است که بانک مرکزی اروپا در نشست سیاست پولی امروز خود، سه نرخ اصلی سیاستی را ۲۵ واحد کاهش خواهد داد.بر اساس داده‌هایی که دیروز در این منطقه منتشر شد، تورم سالانه در انگلیس در سپتامبر به ۱٫۷ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از آوریل ۲۰۲۱ است. تورم در این کشور نیز به زیر هدف ۲ درصدی بانک مرکزی انگلستان (BoE) کاهش یافته است.با این تحولات، شاخص DAX 40 در آلمان ۰٫۲۷ درصد و شاخص CAC 40 در فرانسه ۰٫۴۰ درصد کاهش یافت، در حالی که شاخص FTSE 100 در انگلیس ۰٫۹۷ درصد و شاخص FTSE MIB در ایتالیا ۰٫۲۴ درصد افزایش یافت.

در سمت آسیا بازارهای چین پس از اینکه بسته تشویقی اعلام شده توسط دولت در بخش املاک و مستغلات انتظارات را برآورده نکرد، به سود خود بازگشتند.بر اساس بسته تشویقی بخش املاک و مستغلات ، دولت سهمیه وام برای شرکت هایی که شرایط را دارند به ۴ تریلیون یوان افزایش داد تا از رکود در بخش املاک و مستغلات جلوگیری کند.تحلیلگران اظهار داشتند که بسته تشویقی اعلام شده برای مشکلات جاری در بخش املاک و مستغلات در چین تأثیر مثبتی خواهد داشت، اما اظهار داشتند که این مشوق انتظارات بخش را برآورده نمی کند.

همه اینها نشانه های اولیه ای از خارج شدن آرام اقتصاد جهان از رکود موجود است و انتظار می­رود بانک مرکزی ترکیه نیز با کاهش نرخ بهره، زمینه انتقال سرمایه ها به بازاری که به آرامی و احتیاط درحال جان گرفتن است را فراهم کند . باید منتظر بود و دید!

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=158479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});