• امروز : یکشنبه - ۲۹ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 20 October - 2024
0

صنعت خودرو، بازیگر کلیدی در جنگ سرد جدید

  • کد خبر : 158602
  • 28 مهر 1403 - 10:15
صنعت خودرو، بازیگر کلیدی در جنگ سرد جدید
یازاکو - روابط پر تنش بین آمریکا و چین در عصر حاضر نمونه ای از جنگ سرد است و بی شک بخش های مختلفی در این جنگ وجود دارد که یکی از مهمترین آنها صنعت خودروسازی است. پرداختن به حواشی و اثار جنگ بر صنعت خودرو سازی هدف این گزارش است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از تی آر تی خبر اروپا که تقریباً همه بخش های مربوط به تولید را به چین منتقل کرده است، از نقطه ای که به آن رسیده است ناراضی است. کارشناسان می گویند دوران جدیدی آغاز شده است و ترکیه نباید آن را از دست بدهد.

حقیقت این است که فرآیندی که ما آن را “نظم جدید چندقطبی” می نامیم آغاز شد.

در نظم نوین جهانی، البته، ایالات متحده آمریکا بار دیگر پیشتاز است. اما این بار نه روسیه بلکه چین صاحب رتبه برتر است. کشورهایی که به‌عنوان بلوک‌های غرب و شرق قرار گرفته‌اند در مبارزه ای برای سهم بیشتر در تلاشند.

جایگاه خودروسازی در مبارزه جهانی کجاست؟

حرکات چین یا اقدامات غرب برای محافظت از خود چه معنایی دارد؟ نباید فراموش کرد الحاق چین به سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ اولین گام از یک تغییر بزرگ بود.

یکی از بحرانی ترین نقاط عطف در روابط ایالات متحده و چین در سال ۲۰۰۰ رخ داد. ورود چین به سازمان تجارت جهانی افزایش زیادی در تجارت دوجانبه به همراه داشت.

کالاهایی که به لطف نیروی کار ارزان تولید می‌شوند، اثر تورم‌زدایی در بازارهای غربی ایجاد می‌کند و سهم قابل توجهی در قدرت خرید مردم دارند.

در این فرآیند، برندهای غربی سرمایه گذاری عمده ای در بازار چین انجام دادند. چین به سرعت رشد کرد. سود شرکت ها دو برابر شد. شرکت های غربی نیز به سرازیر کردن فناوری خود به چین ادامه دادند. این وضعیت نه تنها باعث صنعتی شدن و غنی سازی چین شد. در عین حال صنعت کشورهای غربی را به این کشورآورد. درحال حاضربازار داخلی چین رشدبسیاری کرده است. شرکت های غربی شروع به فروش کالاهای زیادی به بازار چین کردند و همچنین کالاهایی را از چین به کشورهای خود صادر کردند. در نتیجه صنعت در کشورهای غربی به تدریج ضعیف شد و آنها به چین وابسته شدند.

درحقیقت فرمول اروپا «در چین تولید کنید و از آنجا آماده بخرید» نتیجه خوبی درپی نداشت.

غرب قادر به تولید نیست

وابستگی غرب به چین موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. شاید این سنگ بنای نظم نوین جهانی باشد.

سود کشورهای غربی از فروش به بازار داخلی چین بسیار بالا بود. این امر به ویژه در مورد شرکت های خودروسازی آلمان صادق است. به عنوان مثال، ۴۰ درصد از سوددهی فولکس واگن در سال ۲۰۲۰ از چین بوده است.

علاوه بر این، شرکت های جهانی قادر به تولید چیزی در غرب بدون خرید چیزی از چین نیستند. با این حال، غربی ها در سال های ۲۰۱۵-۲۰۱۶ با تقویت قدرت نظامی چین نشان دادن چنگ ودندان این کشور واهمه از ادامه راه خودنمایی کرد.

“با توجه به موضع چین در دوران کووید و اختلال در زنجیره تامین، کاملاً مشخص شد که وابستگی دنیا و به ویژه غرب به چین تاچه اندازه زیاد است.

نباید دور از ذهن داشت که یکی از بزرگترین موانع در راه صنعتی شدن مجدد اروپا، عدم دسترسی به انرژی ارزان است.

آیا صنعتی شدن مجدد در اروپا امکان پذیر است؟

ایالات متحده و غرب در حال انجام تلاش های جدی برای کاهش وابستگی به چین در دنیای پسا کووید هستند. با این حال، در دو سال اخیر مشخص شده است که وضعیت خودروهای خودران و الکتریکی به ویژه در اروپا از کنترل خارج شده است.

تسلای ایالات متحده برای او یک مزیت است. علاوه بر این، تعهد سودآوری تولیدکنندگان آمریکایی به بازار داخلی چین نسبتاً پایین است. اما تعهد شدید شرکت های خودروسازی آلمانی عواقب دردناکی داشته است. جنگ اوکراین صنعت خودروسازی آلمان را باچالش روبرو کرده است.آینده فولکس واگن که در بازار داخلی چین دچار افت شدید شده است، به یک چالش جدی تبدیل شده است

“مالیات، قوانین و مهار نظامی”

اروپا در حال حاضر فاصله زیادی با رقابت در عرصه خودروهای الکتریکی دارد.شرکت های آمریکایی به نرم افزار هاو باطری های چینی نیاز دارند.این فقط منحصر به وسایل نقلیه الکتریکی نیست. با این حال اروپا برای جلوگیری از تهاجم خودروهای چینی اقدامات مختلفی از جمله مالیات های اضافی را در دستور کار خود دارد.

“چین قطعا پاسخ خواهد داد”

یکی از مواد توافقنامه همکاری نظامی بین ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برنامه ای برای دستیابی به معادن لازم برای وسایل نقلیه الکتریکی است.

مالیات های اضافی توسط اتحادیه اروپا بر خودروهایی که از چین می آیند بیش از ۱۰ درصد فعلی وضع شده است. و میزان آنها بین ۱۰ تا ۳۷ درصد متغیر است. با این حال مطمنیم چین به این رویه پاسخ خواهد داشت.

ممنوعیت اخیر چین در صادرات برخی فناوری ها و محصولات یکی از نشانه های این پاسخ و مقابله چین با رویکرد غرب است. این جنگ تجاری بین غرب و چین را می توان “جنگ سرد جدید” نامید.

نباید فراموش کرد مبارزه شوروی و ایالات متحده در دوران جنگ سرد بین بلوکی به محور چین و روسیه و غرب در نظم نوین جهانی تبدیل شده است.

این انتظار وجود دارد که دونالد ترامپ در دوره جدید ریاست جمهوری احتمالی گام های سختی علیه چین بردارد واین آغاز رویدادهای عجیب برای جهان و صنعت مهم خودرو سازی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=158602

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});