• امروز : یکشنبه - ۲۹ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 20 October - 2024
0

کدام کشورها در توسعه تکنولوژی پهپادی بهتر عملکرده‌اند؟ رتبه ایران چند است؟

  • کد خبر : 158717
  • 28 مهر 1403 - 22:30
کدام کشورها در توسعه تکنولوژی پهپادی بهتر عملکرده‌اند؟ رتبه ایران چند است؟
پهپادها در میدان‌های جنگ سراسر جهان حضوری چشمگیر پیدا کرده‌اند و استفاده از آن‌ها به ویژه در درگیری بین اوکراین و روسیه به شدت مشهود است. این پهپادها تنها برای تبلیغات استفاده نمی‌شوند؛ بلکه به ابزارهای ضروری برای جمع‌آوری اطلاعات نظارت و حتی انجام حملات تبدیل شده‌اند.

به گزارش یازاکو به نقل از تجارت نیوز، پهپادها به ابزاری کلیدی در جنگ‌ها و همچنین فعالیت‌های غیرنظامی تبدیل شده‌اند. تاریخچه توسعه پهپادها به چند دهه پیش بازمی‌گردد، اما فناوری آنها در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و نقش حیاتی در عملیات‌های نظامی و غیرنظامی ایفا می‌کنند.

ارتش رژیم اسرائیل اخیرا ویدئویی منتشر کرده که به گفته آن‌ها لحظات پایانی یحیی سنوار رهبر حماس را به تصویر می‌کشد. در این فیلم پهپادی در نزدیکی یک فرد غبارگرفته در حال پرواز است و به نظر می‌رسد که این فرد یک شیء به سمت دوربین پرتاب می‌کند. این ویدئو قدرت و دقت بی‌سابقه پهپادهای مدرن را نشان می‌دهد که به طور چشمگیری نحوه نظارت و عملیات‌های جنگی را تغییر داده‌اند.

جنگ پهپادی؛ پرندگان تعیین‌کننده خواهند بود؟

پهپادها در میدان‌های جنگ سراسر جهان حضوری چشمگیر پیدا کرده‌اند و استفاده از آن‌ها به ویژه در درگیری بین اوکراین و روسیه به شدت مشهود است. این پهپادها تنها برای تبلیغات استفاده نمی‌شوند؛ بلکه به ابزارهای ضروری برای جمع‌آوری اطلاعات نظارت و حتی انجام حملات تبدیل شده‌اند. نیروهای اوکراینی و روسی به طور مداوم فیلم‌هایی از کمین‌ها و حملات خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و این تصاویر به تحلیلگران نظامی و دولت‌ها اطلاعات ارزشمندی ارائه می‌دهند.

با سرمایه‌گذاری گسترده ارتش‌ها در سرتاسر جهان بر فناوری پهپادی این ابزارها به بخش حیاتی جنگ‌های آینده تبدیل شده‌اند. تنها پنتاگون قصد دارد طی دو سال آینده یک میلیارد دلار برای پهپادهای کم‌هزینه هزینه کند. در اوکراین رئیس‌جمهور زلنسکی اخیراً اعلام کرد که یک میلیون پهپاد به میدان نبرد فرستاده شده است.

 

پیشتازان پهپادساز؛ سردمدراران پهپاد سازی در جهان

چندین کشور در زمینه تولید و توسعه پهپادها فعالیت دارند، اما برخی از آن‌ها قدرت‌مندتر از دیگران هستند:

ایالات متحده آمریکا

آمریکا از پیشگامان توسعه پهپادها است و از انواع پهپادهای پیشرفته برای ماموریت‌های نظامی و غیرنظامی استفاده می‌کند. پهپادهایی مانند MQ-9 Reaper و RQ-4 Global Hawk در جهان صاحب شهرتی مخصوص به خود آن‌هاست. این پهپادها قابلیت‌های شناسایی و حمله دقیق دارند و در جنگ‌هایی مانند افغانستان و عراق به‌طور گسترده استفاده شده‌اند. 

 

چین

این کشور در سال‌های اخیر به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پهپادهای نظامی و غیرنظامی تبدیل شده است. پهپادهای Wing Loong و CH-4 از جمله پهپادهای چینی هستند که به کشورهای دیگر صادر می‌شوند.

ایران

کشورمان ایران، یکی از کشورهایی است که به تولید پهپاد پرداخته است. پهپادهایی مانند شاهد و مهاجر توسط ایران توسعه یافته و در عملیات‌های مختلف در منطقه استفاده شده‌اند. ارزش عملی این پهپادها ثابت شده‌اند. صنعت پهپادی کشورمان از نظر جهانی در نوع خود خاص است. 

استفاده‌های نظامی و غیرنظامی از پهپاد

یک پهپاد می‌تواند در زمینه‌های مختلفی به کمک انسان‌ها بیاید. در زمینه اقدامات بی‌‌خطر و غیرنظامی یک پهپاد می‌تواند برای عکاسی یا فیلمبرداری، استفاده‌های جالب توجه در کشاورزی و همینطور تحویل کالا. از طرف دیگر پهپادها می‌تواند هماطور که کالایی را بخود حمل می‌کنند، مواد منفجره یا بمب با خود حمل کنند. پهپادها انواع مختلفی دارد. مسئله اینجاست که از پهپاد می‌تواند برای حملات هواییو ترکیبی با موشک‌ها و یا حتی جنگ الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد.  

هزینه‌های ساخت یک پهپاد

هزینه ساخت و پرواز پهپادها بسته به نوع و کاربرد آن‌ها بسیار متفاوت است. پهپادهای نظامی با قابلیت‌های پیشرفته می‌توانند میلیون‌ها دلار هزینه داشته باشند، در حالی که پهپادهای تجاری و غیرنظامی ممکن است تنها چند صد دلار هزینه داشته باشند.

در آینده پهپادها به یکی از مهم‌ترین عناصر جنگ‌های مدرن تبدیل خواهند شد. جنگ‌های آینده احتمالا به صورت تمام‌عیار و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته پهپادی انجام خواهند شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=158717

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});