• امروز : دوشنبه - ۳۰ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 21 October - 2024
1

یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز؛ از امیدها تا بایدها

  • کد خبر : 158768
  • 30 مهر 1403 - 11:54
یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز؛ از امیدها تا بایدها
یازاکو - یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز فرصتی برای نمایش آفرینش های هنری در قابی به وسعت ایران در شهر تاریخی تبریز بود.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، مجالی برای گفتن، شنیدن و به تماشا گذاشتن برگ های از هنرهای دستی و ظرفیت های گردشگری ایران که از امیدها برای تداوم مسیر والای هنر تا تغییر نگرش ها و سیاست گذاری ها برای بستر سازی توسعه صادرات غیر نفتی را شامل می شد. از باورها و پیشنهادات برای بهبود شرایط تا باید های که همت دولت مردان را به خود می طلبید.

هرچند به رغم عادت همیشگی تبلیغات مربوط به نمایشگاه تنها چند روز مانده به برگزاری ،اغاز شد ولی استقبال خوب شهروندان غرفه داران را به وجد آورده بود .

بااین حال به نظر می آید فروش چندان بالا نیست. به باور غرفه داران انتخاب نامناسب زمان برگزاری نمایشگاه در پایان ماه و عدم توان خرید خانواده ها به دلیل پرداخت نشدن حقوق ها نقش پررنگی در این مورد دارد.

استقبال گرم مردم از نمایشگاه را می توان آغاز فصل آشتی وهمراهی مردم با هنر دست و مایه دلگرمی برای فعالین حوزه صنایع دستی دانست.

شنیدن از آدم های که دهه ها از عمر خود را صرف زنده نگاه داشتن بخش ارزشمندی از فرهنگ،تمدن و هنر این خاک کرده اند فرصت خوبی است که گردهمایی فعالین صنایع دستی  در قالب یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی تبریز فراهم کرد.

شنیدن از امیدها تا ترس ها از باور ها تا عادت ها  درکالبد هنر دستان هنرمندان این خاک ،اتفاق مبارکی است که به مدد تلاش مجموعه اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی روی داد و پس از گذشت سال ها تواسته جایگاه ویژه ای در تقویم نمایشگاهی کشور از آن خود کند.

صنایع دستی اذربایجان شرقی کمتر شناخته شده در ایران

محمد قلی آقایی تولیدکننده ورنی و صاحب ۴ عنوان برتر صنایع دستی در قالب مهر اصالت از ۲۷ سال تلاشش در این مسیر می گوید.

به باور وی ورنی آذربایجان نتواسته با وجود قدمت و ویژگی های خود جایگاه شایسته ای در کشور بدست اورد.

وی از تحریم ها به عنوان چوبی لای چرخ صنایع دستی یاد می کند که کمر تولید کننده راشکسته است.

وی می افزاید: حمایت های داخلی هم محدود است نبود سرمایه برای تولید کننده و نبود توان خرید خانوار و البته  جای خالی فرهنگ سازی  سبب شده تا عرصه برای این هنر صنعت و فعالین آن تنگ شود.

ترکمنستان  مشتری ثابت کلاقه ای اسکو

حائری از تولید کنندگان کلاقه ای در شهرستان با اشاره به جایگاه  تولید کلاقه ای در اشتغال شهرستان اسکو خاطر نشان کرد: باوجود قدمت این هنر متاسفانه مشتریان زیادی از ایران نداریم.قیمت تمام شده کار بالاست و همین مانع از جذب مشتری داخلی می شود.وی افزود: اغلب مشتریان داخلی از اردبیل و شیرازو گنبدکاووس هستند و معمولا تولیدات ما از مسیر زمینی به گنبد کاووس و از انجا به ترکمنستان به عنوان مهمترین مشتری کلاقه ای ارسال می شود‌.

جای خالی هنرهای اصیل دستی آذربایجان در شهرستان ها

وحید حسن پوراز هنرمندان مراغه ای با انتقاد از تداوم شرایط حاضر در فضای صنایع دستی کشور گفت: حیف است که هنرهای اصیل دست و مختص هرمنطقه با مرگ استادکاران قدیمی به فراموشی سپرده می شوند و صنایع دستی محدود به چند عنوان و رشته می شود.

وی ادامه داد: شما به غرفه شهرستان ها نگاه کنید به جز چند مورد باقی تنها عرضه کننده هنرهای سایر نواحی کشور هستندنه هنر اصیل و متخص شهر و منطقه خود!

وی با اشاره به قدمت هنر سفال درمراغه گفت : آنچه امروز به اسم صنایع دستی مراغه در نمایشگاه عرضه می شود هنر شهرهای مثل اصفهان و کاشان است.

وی بر برگزاری دوره های توانمند سازی به ویژه در حوزه بازاریابی دیجیتال برای فعالین صنایع دستی تاکید کرد و افزود: قلبا معتقدم بازاریابی باید برعهده دولت باشد و یا حداقل با ایجاد شبکه سازی بخش تولید از دغدغه فروش دور شود.

حسن پور گفت: حقیقت این است که هنرمندان بی شماری علی رغم میل باطنی و عشق به این وادی مجبورند برای تامین هزینه های زندگی از این حوزه فاصله بگیرند.

زمان تکیه بر شیوه های منسوخ تبلیغات وبازاریابی نیست

مجید سلامت ۶۵ ساله دارای نشان درجه یک هنر و استاد نگارگری معتقد است مطالعه تمدن،فرهنگ و نوع نگرش یک جامعه مستلزم شناخت  هنر های دستی آن جامعه است.
وی با انتقاد از مدیریت غیر تخصصی در کشور معتقداست تداوم مسیر فعلی در مدیریت فرهنگی،هنری و سیاست گذاری ها صنایع دستی را محکوم به فنا می کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فضای مجازی همانند اینستاگرام برای معرفی و فروش صنایع دستی گفت: اکنون زمان تکیه بر شیوه‌های سنتی و منسوخ تبلیغات و بازاریابی نیست.

مجید سلامت اعطای وام های کم ارزش به هنرمندان را حمایت ندانسته وگفت: حمایت واقعی فرصت و فضا دادن به هنرمندان و مسیر گشایی برای تولید و فروش است.
پست چاقوی زنجان غیر قانونی است!

حمید رضا دادوچاقو ساز زنجانی به همراه همکارش به نمایندگی از هنرمندان چاقو ساز زنجان میهمان نمایشگاه صنایع دستی تبریز هستند.

وی بابیان اینکه بازار چاقو ضعیف است گفت:باید نگاهمان به چاقو از یک صنعت به یک هنر تبدیل شود‌.

وی با اشاره به مشکلات صادرات چاقو گفت: ماحتی برای فروش داخلی محدودیت داریم حتی برای ارسال محموله پستی چاقو مشکل داریم چون این کارممنوع است.

وی از ساخت ابزار ها و دستگاه های ساخت چاقو به شیوه های ابداعی توسط هنرمندان زنجانی خبرداد و گفت: سال گذشته سفری به ترکیه و ارتباط با چاقو سازان ترک داشتیم.

جالب است بگویم کیفیت کارشان باوجود استفاده از دستگاه های اروپایی بسیار پایین بود حال آنکه ما تمام دستگاه های این کار را خودمان طراحی کرده ایم.

به آفرین معاون صنایع دستی‌ اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی آذربایجان شرقی در خصوص نمایشگاه یازدهم گفت: امسال ۲۲۰ غرفه از ۳۰ استان در نمایشگاه تبریز حضور دارند.

وی تصریح کرد: تلاشمان بر ارتقا کیفی صنایع دستی استان هم راستا با توانمند سازی فعالین این حوزه است.

و از آموزش بالغ بر ۳۰۰ نفر نفر از هنرمندان استان در قالب دوره های توانمند خبرداد و خاطرنشان کرد:رایزنی های با اتاق بازرگانی تبریز انجام گرفته و بناست در چهارچوب همکاری های مشترک دوره های توان افزایی برای هنرمندان صنایع دستی استان برگزار شود.

همزمانی نمایشگاه گردشگری با نمایشگاه صنایع دستی؛ آری یا خیر؟!

سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز هم زمان با یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی برگزار شد.

بازدید کنندگان از سالن صنایع دستی کنجکاوانه سری به سالن گردشگری هم می زدند.هرچند به گفته شهریار مختاری قائم مقام مجموعه درمانی ولیعصر این بخش جذابیتی برای مخاطب عام نداردو شاید بهتر است که نمایشگاه گردشگری به شکل مجزا و با ایجاد لاین های خدمات و ایجاد جذابیت برگزار شود.

وی گفت: نمایشگاه صنایع دستی جذابیت ویژه ای ب دلیل فروشگاهی بودن دارد والبته وسعت بیشتری دارد که زمان بیشتری از بازدیو کنندگان می گیرد و در مقابل حوصله ای برای بازدید از نمایشگاه گردشگری نخواهد ماند.

مدیریت دولتی گردشگری سد راه توسعه این صنعت در ایران

شهریار مختاری که به نمایندگی از مجموعه خود با هدف معرفی ظرفیت های حوزه گردشگری سلامت دراین نمایشگاه حضور یافته معتقد است باید شرایطی فراهم شود تا بازدید کنندگان و هیئت های از سایر کشور برای نمایشگاه گردشگری وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: به شدت نیاز است تا مجموعه های خارجی درگیر شوند و خوب، این رویکرد مستلزم هزینه است که بخش دولتی گردن نمی گیرد.

مختاری تاکید کرد:مادامی که مدیریت صنعت گردشگری دولتی باشد و بخش دولتی درآمد کارکنان خود رافارغ از ورود یا خروج گردشگر پرداخت کند، سیاست گذاری و نگاه به حوزه گردشگری با همین فرمان و کیفیت ادامه خواهد داشت و نمی توان بهبود شرایط رو متصور بود.

ابوالفضل رنجبر کارشناس گردشگری و میراث فرهنگی منطقه ازاد ارس با اشاره به تمهیدات صورت گرفته توسط منطقه ازاد ارس برای توسعه راه های ارتباطی وگردشگری گفت: بدنبال جذب سرمایه گذاران بابسته های تشویقی و تخفیفی هستیم‌.

وی فضای نمایشگاه را خوب ارزیابی کردولی از سر و صدای حاکم بر نمایشگاه توسط سیستم های صوتی گلایه مند بود.وی گفت: انقدر صدا زیاد است و اهنگ ها با صدای بلند پخش می شود که به معنای واقعی صدا به صدا نمی رسد!

خسرو موسی زاده عضو هیئت رئیسه جامعه هتل داران استان اردبیل معرفی ظرفیت های استان اردبیل ‌درحوزه گردشگری را از اهداف شرکت در سومین نمایشگاه تبریز عنوان کرد.

وی از نگاه‌سلیقه ای  به غرفه ها در بحث بازدید مسئولین رده بالا ابراز نارضایتی کرد و افزود: لازم است تا بازنگری در این رویکرد اتفاق بیافتد.

محمدی مدیر عامل مجموعه گرشگری و پیست اسکی الوارس مهرگان از توجه ویژه استان اردبیل بر گردشگری چهار فصل خبردادو گفت: احداث پیست های اسکی با هدف رونق و توسعه ورزش های زمستانی بوده است و امیدواریم با حل مشکلات پیست های اسکی تبریز این منطقه از ایران به قطب ورزش های زمستانی براساس ظرفیت خود تبدیل شود.

تبلیغات برای گردشگری سرمایه گذاری است نه هزینه

محمدی تاکید کرد: نباید فراموش کرد لازمه موفقیت در تمامی حوزه ها و به ویژه گردشگری  تبلیغات است.

وی گفت: تبلیغات نمایشگاه تبریز باید از ماه ها قبل اغاز شود تا گروه های هدف و مراجعان بیشتری از سایر استان ها و شهرها امکان حضور داشته باشند.

وی پیشنهاد کرد نمایشگاه تبریز به جای اختصاص بیشتر غرفه ها به فعالین این استان ،بستر و فضا و تخفیف های اقامتی را برای حضور مجموعه های خارج از استان فراهم کند تا اعتبار بیشتری برای نمایشگاه تبریز فراهم شود.

نمایشگاه های صنایع دستی و گردشگری به کار خود پایان دادند و امید است تا برپایی این رویداد ارزشمند باتوجه به ظرافت ها و نقطه نظرات راهی روشن برای تداوم داشته باشد و برگزاری هرچه بهتر و پر بارتر آن نشانگر هنر و نکته سنجی مدیران استان در رویداد های با پسوند ملی و بین المللی باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=158768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});