• امروز : یکشنبه - ۲۹ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 20 October - 2024
2

انتقاد از راکد بودن بازارچه‌های مرزی بین ایران و ارمنستان

  • کد خبر : 158783
  • 29 مهر 1403 - 13:59
انتقاد از راکد بودن بازارچه‌های مرزی بین ایران و ارمنستان
یازاکو - نماینده معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: با انتقاد از راکد بودن بازارچه‌های مرزی بین ایران و ارمنستان گفت: به نظر می‌رسد اراده ­ای برای احیای این بازارچه‌ها وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، رضا جعفری؛ عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تبریز و سرپرست گروه اعزامی به اجلاس اتحادیه اقتصادی اوراسیا امروز در میز تجاری ارمنستان در اتاق بازرگانی تبریز اظهار کرد: این سفر دو محور اصلی داشت؛ ابتدا در برنامه‌های مرتبط با اجلاس شامل پنل‌های تخصصی و میزگردهای مختلف حضور یافتیم و به نمایندگی از فعالان اقتصادی استان، مباحثی نظیر گمرک و ترانزیت مطرح شد. در محور دوم موضوع ارمنستان به شکل ویژه بررسی شد و از دو مرکز نمایشگاهی در ایروان بازدید کردیم و شرایط همکاری با این مراکز را بررسی کردیم.

وی همچنین به دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ارمنستان اشاره کرد و افزود: طی این دیدارها، سه مورد همکاری در قالب تفاهم‌نامه شفاهی بین استان آذربایجان‌شرقی و کشور ارمنستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق تبریز تاکید کرد: نباید ارمنستان را تنها یک کشور با جمعیتی محدود در نظر گرفت؛ زیرا این کشور به عنوان ورودی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا محسوب می‌شود و می‌توان در زمینه‌های مختلفی فعالیت کرد.

جعفری با اشاره به افتتاح مرکز تجاری ایران در ارمنستان، این اقدام را فرصتی مناسب برای نمایش توانمندی‌های استان و کشور در یک نمایشگاه دائمی و توسعه تجارت با ارمنستان و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا دانست.

سهند شهبازی؛ مسئول امور بین‌الملل اتاق تبریز، در این نشست به تشریح اقدامات انجام‌شده در میز تجاری ارمنستان طی سال ۱۴۰۳ پرداخت.

وی اعزام گروه تخصصی به اجلاس اتحادیه اقتصادی اوراسیا به میزبانی ارمنستان را یکی از اقدامات مهم در این زمینه برشمرد و افزود: در این اجلاس، پیشنهاد عضویت ایران به‌عنوان ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا مطرح شده و در حال بررسی است.

وی همچنین با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت رایزنان بازرگانی در میزهای تجاری، اظهار داشت: در نخستین گام، طی هماهنگی صورت گرفته رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان به‌صورت ویدئو کنفرانسی، در این جلسه حضور دارند و پاسخگوی سوالات ما خواهند بود.

صادق نامدار؛ ناظر کل گمرکات استان آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست اطلاعاتی درخصوص میزان تجارت استان آذربایجان‌شرقی با ارمنستان ارائه کرد.

وی از آمادگی برای برگزاری دوره‌های آموزشی کارنه‌تیر برای نمایندگان گمرک ارمنستان خبر داد.

رحیم روایی؛ نماینده معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی به مشکلات موجود در حوزه تجارت با کشور ارمنستان از جمله مباحث سیاسی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی و ارمنستان، هر دو دارای معادن مس هستند، پیشنهاد انجام فعالیت‌های مشترک در این زمینه را داد.

روایی با انتقاد از راکد بودن بازارچه‌های مرزی بین ایران و ارمنستان گفت: به نظر می‌رسد اراده­ای برای احیای این بازارچه‌ها وجود ندارد.

سپیده اکبرپور تجریشی؛ رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان، که به‌صورت آنلاین در این جلسه حضور داشت، با اشاره به افتتاح مرکز تجاری ایران در ارمنستان گفت: ارمنستان به‌عنوان دروازه ورود ایران به اوراسیا شناخته می‌شود.

وی در ادامه اطلاعات مفصلی در رابطه با کشور ارمنستان، نیازهای وارداتی و صادراتی، میزان صادرات و واردات و شرکای عمده تجاری این کشور، شاخص‌های اقتصادی، فرصت‌ها و موانع تجاری ایران، انواع موافقتنامه‌های تجاری این کشور و… پرداخت و سپس پاسخگوی سوالات مطرح شده از سوی اعضای میز تجاری ارمنستان شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=158783

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});