به گزارش پایگاه خبری یازاکو، بانک مرکزی با هدف کنترل قیمت ارز و جلوگیری از واردات بیرویه، اقدام به اجرای سیاست واردات در مقابل صادرات کرده است. به این معنا که واردکنندگان برخی از کالاها، تنها در صورت صادرات بعضی از کالاهای کشاورزی قادر به واردات هستند و در غیر اینصورت اجازه واردات نخواهند داشت. اکنون با گذشت زمان و رسیدن قیمت اسکناس سبز آمریکایی به بیش از ۷۰ هزار تومان، میتوان بهتر متوجه شد که این سیاست نه تنها در کنترل قیمت دلار ناتوان بوده بلکه با ایجاد اختلال در روند صادرات کالاهای کشاورزی، به سیاستی دوسر باخت تبدیل شده است.
یکی از این اختلالات، ورود خودروسازان به صادرات محصولات کشاورزی و برهم زدن روند صادرات تخصصی این کالا است. خودروسازان علاوه بر صادرات پسته و واردات خودرو و قطعات خودرو با ارز حاصل از این صادرات، به صادرات سایر محصولات کشاورزی از جمله خرما، انجیر و کشمش هم روی آوردهاند و ارزش تعرفه گمرکی این محصولات کشاورزی را تغییر داده و سبب نارضایتی صادرکنندگان تخصصی این حوزه شدهاند.
محمدعلی محمدمیرزائیان، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در این باره گفته است که «خودروسازان ارزش تعرفه گمرکی پسته و خرما را افزایش دادهاند تا بتوانند واردات انجام دهند، به طوری که یک دلار و ۴۰ سنت روی پسته و حدود ۷۰ سنت روی خرما تعرفه در گمرک اظهار میشود.»
این فعال بخش خصوصی همچنین نسبت به از دست دادن بازارهای جهانی هشدار داده و گفته است که چون خودروسازان شناخت کافی از پسته و خرما ندارند، محصولات بیکیفیتی را صادر میکنند که این باعث بدنام شدن برند پسته و خرما ایران شده و در آینده کسی از ما خرید نخواهد کرد.
در همین زمینه احمدرضا فرشچیان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که خودروسازان چقدر خرما صادر کردهاند، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: متاسفانه حدود دو تا سه سال است که خودروسازان خرما صادر میکنند و به طور کلی هر واردکننده خودرو میتواند هر کالایی را که بخواهد صادر کند و این به یک چالش تبدیل شده است.
وی افزود: از نظر ما صادرکننده و واردکننده هر کدام باید کار تخصصی خودشان را انجام دهند.
فرشچیان تصریح کرد: اگر تبادل ارز میان صادرکننده و واردکننده تسهیل شود، خودروساز دیگر به دنبال صادرات خرما که در آن تخصصی ندارد و باعث میشود بازار به هم بریزد، نمیرود.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بیان کرد: خرما چون نسبت به پسته، قیمت کمتری دارد است خودروسازان نیز تمایل کمتری به صادرات آن داشتهاند و بیشتر به دنبال کالاهای گرانقیمت هستند که با حجم کم و ارزآوری بالا ورود کنند.