به گزارش پایگاه خبری یازاکو، گزارش عملکرد منابع و مصارف ششماهه برنامه و بودجه مصوب سال ۱۴۰۳ شهرداری تبریز در دویستوبیستویکمین جلسه علنی این شورا بررسی شد.
علی نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز در بررسی این گزارش گفت: گزارشی که ارائه شده، پیش از این در کمیسیون بودجه مورد بررسی قرار گرفته و امروز هم در صحن شورا مطرح میشود.
وی ادامه داد: بودجه برآوردی از هزینهها و درآمدها است و طبق مصوبه شورا و پیشنهاد شهرداری برای اجرا تصویب میشود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: برآوردهای نزدیک به واقعیت صورت گرفته که بر اساس آن، تحقق بودجه در شش ماه، ۷۲ درصد بوده است.
باغبان ادامه داد: باتوجه به تحقق بودجه ۷۲ درصدی، تلاشها نتیجه داده و برآوردها واقعبینانه بوده است. تحقق بودجه طبق مستندات، در شش ماه دوم سال جاری بهتر از شش ماه نخست خواهد بود.
وی افزود: در تحقق بودجه از ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان که بدون رقم تکراری بوده و با ارقام تکراری ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، چهار هزار میلیارد تومان به سازمانهای شهرداری اختصاص دارد و باقی آن برای مناطق است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: در بین شهرداران مناطق، بیشترین درآمد توسط منطقه یک با یک هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان و منطقه ۲ با ۹۳۶ میلیارد تومان ثبت شده است که پس از این دو منطقه، منطقه ۹ و ۴ هم تحقق بالایی در بودجه داشتهاند.
باغبان گفت: گزارش شهرداری این است که ۷۰ درصد صرف بودجههای عمرانی و ۳۰ درصد هزینههای جاری شده است که روند اصولی مدیریت شهری نیز باید اینگونه باشد.
وی ادامه داد: در حوزه حملونقل ریلی بیشترین هزینه به میزان دو هزار میلیارد تومان صرف شده که جا دارد این موضوع به صورت مستقل بررسی شود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در حوزه اتوبوسرانی ۵۷۰ میلیارد تومان، در سازمان آتشنشانی ۲۲۰ میلیارد تومان و در سازمان عمران ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه در حوزهٔ سرمایهگذاری باید بخشی از درآمدها کسب شود، گفت: علیرغم تلاشها، سرمایهگذاری در کشور راکد است و سهم درآمدی ناشی از سرمایهگذاری ناچیز است. این موضوع یکی از نقاط ضعف بودجه است اما در ضرورت آن شکی نیست که باید به آن توجه شود.
فهرست
بدهی ۳۳ میلیارد تومانی شهرداری به پیمانکاران فرهنگی
روحالله رشیدی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز هم در ادامه گفت: گزارشات دورهای بهانهای برای قدردانی از زحمات عزیزان در شهرداری در بخش مالی، عملیاتی و تحقق عملیات اجرایی است که برای مدیریت آبرومند شهر تلاش میکنند.
وی ادامه داد: کشور با ملاحظات ملی و شرایط خاص مدیریت میشود و تلاش برای سر پا نگه داشتن کشور که شهرداری هم مستثنا از این غائله نیست، جای قدردانی دارد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در دو بخش کمیسیون فرهنگی و عمران آسیبشناسیهایی در خصوص گزارش ششماهه صورت گرفته است و طبق روال در ارائه این گزارش، به گزارش بدهی و مطالبات اشاره نشد که باید به انضمام گزارشهای ششماهه و به عنوان سند مطرح شود.
رشیدی ادامه داد: مشارکت و سرمایهگذاری و سهم حاصل از سرمایهگذاری و مشارکت نیز باید مورد توجه باشد که از آن غفلت شده است.
وی گفت: درآمد و هزینه شرکتها و سازمانها در این گزارش تلفیق شده که باید تفکیک و مشخص شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: در برنامه فرهنگی برای دوره ششماهه، ۱۰۵ میلیارد تومان تخصیص یافته که حدود ۳۵ میلیارد تومان عملکرد ثبت شده است.
رشیدی با تاکید بر ضرورت پرداخت بدهی پیمانکاران فرهنگی، گفت: شهرداری ۳۳ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران فرهنگی دارد که برای تداوم اجرای برنامههای فرهنگی باید پرداخت شود.
وی همچنین گزارشی از میزان عملکرد فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز در کمک به سازمانهای مردمنهاد، مساجد، تجهیز و مرمت کتابخانههای عمومی، تولیدمحتوای فرهنگی و ساماندهی آسیبدیدگان اجتماعی ارائه کرد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه سازوکار مجموعه “هاتفشهر” نیاز به بازنگری دارد، گفت: سالن اجتماعات خاوران هم یکی از منابع درآمدی شهرداری است که باید به کارکرد آن توجه شود.
گزارش شهرداری در خصوص بدهیها و مطالبات پیمانکاران ارائه شود
محمدحسن اسوتچی، خزانهدار شورای اسلامی شهر تبریز نیز در ادامه این جلسه گفت: بدهیها و مطالبات شهرداری تبریز در این گزارش، لحاظ نشده است که احتمالا به این علت که در دستورجلسه نبوده، ارائه نشده و دلیل دیگری نداشته است.
وی گفت: در شهریور ۱۴۰۳ نامهای به شهردار نوشته شده شد که گزارشی درخصوص بدهیها و مطالبات پیمانکاران ارائه شود. این موارد هم شاید از مسائل محرمانه است که ارائه نمیشود و تا زمانی که شورا با نجابت برخورد کند، نتیجه نخواهد داد.
در دوره ششم مدیریت شهری نگاه درآمدزایی به اماکن ورزشی مطرح نیست
پرویز هادی، رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه این جلسه اظهار داشت: تلاش شهرداری تبریز برای پیگیری پروژههای ورزشی جای قدردانی دارد. در شورای اسلامی شهر پیگیر پروژههای ورزشی هستیم و شاهدیم که این پروژهها به نحو احسن پیش میرود.
وی با تاکید بر تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری گفت: شهرداری در پروژههای ورزشی، نگاه درآمدزایی نداشته و در آکادمیهای ایجاد شده به صورت رایگان به ۱۵ هزار نفر خدمات ارائه شده است.
هادی خاطرنشان کرد: در دورههای گذشته شورا اماکن ورزشی واگذار شده بود و نگاه درآمدزایی به این اماکن مطرح بود اما در دوره فعلی این اماکن به صورت رایگان و با حداقل قیمت در اختیار مردم قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: امیدواریم با افتتاح اماکن باقیمانده تا پایان دوره فعلی، قدمهای خوبی در حوزه ورزشی برداشته شود.
علی راستی، سخنگوی شورای شهر تبریز نیز در ادامه، خواستار ارائه توضیح توسط شهرداری درخصوص درآمد پایدار و سرمایهگذاری و نحوه درآمد و مصارف شد.
یاسین بجانی، عضو شورای شهر تبریز در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به وضعیت پلهای عابرپیاده در سطح شهر و پیگیری شهروندان در این خصوص گفت: کمبود پلهای عابرپیاده و مناسبسازی این پلها برای سالمندان، جانبازان و شهروندان معلولان نیازمند توجه جدی است که باید اقدامات شاخصی در این حوزه صورت بگیرد.
وی همچنین خواستار شفافیت درخصوص تخصیص حق عمران به اعضای شورای شهر تبریز با توجه به اظهارات یکی از اعضای شورا شد.
موضوع احداث بازارچههای محلی مورد توجه قرار گیرد
احد صادقی، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز ضمن قدردانی از زحمات شهردار و شورا در تحقق بودجه گفت: ثمره تلاشها در گزارشهای دورهای مشاهده میشود.
وی با اشاره به اینکه سیستم ساجا قابل اتکاترین سیستم در حوزه عمران است، گفت: سیستم سیبنا که خروجی آن بودجه و عملکرد را نشان میدهد، باید اجرایی شود تا اعضا و مدیران از این آمار مطلع شوند که مرتبط با حوزه برنامهریزی است.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در حوزه عملکردهای بالای ۱۰۰ درصد اگر بیش از آن برای هزینه نیاز به بودجه باشد باید توسط شورا تصویب شود و باید مشخص شود سازوکار چگونه است.
صادقی گفت: در این گزارش، مابهالتفاوت منابع و مصارف مطرح نشده است و گزارشهای صحن و کمیسیون تخصصی تفاوت دارد.
وی با اشاره به اینکه پیگیر ماشینآلات در حوزه خدمات شهری است، گفت: امیدواریم با این پیگیریها، در حوزه خدمات شهری نیز اتفاق خوبی رقم بخورد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: در حوزه خدمات شهری باید به مجموعه تفکیک از مبدأ توجه بیشتری شود و این مسئله از وظایف ذاتی شهرداری است که مدیریت شهری از این طریق میتواند درآمدزایی کند.
صادقی اظهار کرد: در حوزه احداث پارک که جدای از توسعه فضای سبز است، عملکرد ضعیف بوده است. اصلیترین مشکل این حوزه، داخل شهر است تا خانوادهها و شهروندان به این اماکن دسترسی داشته باشند.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه منابع شهرداری محدود است، هزینهکردهای شهرداری باید صرف تمام مأموریتها شود که شاهد رشد سرانه پارکها در تبریز باشیم.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: باید به مسئله بازارچههای محلی نیز توجه شود چراکه این بازارچهها با مداخله اقتصادی موجب کاهش وانتبارها خواهند شد و اعلام شود که طی سه سال کدام بازارچهها احداث شدهاند.
لزوم پیگیری پروژههای ضروری به جای توجه به پروژههای مبهم
روحالله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه با اشاره به کمبود نیرو در بخش ناظرین در حوزه آسفالت، گفت: شاهد تلاشهای زحمتکشان این حوزه هستیم و این تلاشها ربطی به مسائل سیاستی و مدیریتی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: موضوعات مهم شورای ششم، مسیرگشایی و تملکات در این حوزه است که تملکات نیمهکاره هرچه سریعتر باید پایان یابد چراکه تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به مسیرگشایی و تملکات تخصیص یافته که ۱۰ درصد بودجه سالانه است و عملکرد شش ماهه آن، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد و عملکرد دورهای آن ۹۵ درصد بوده است که این مسئله به توسعه قطارشهری نیز کمک میکند.
رشیدی خاطرنشان کرد: پروژه مسیرگشایی شهید سعیدی نیز تاکنون تکمیل نشده است هرچند که پیش از شورای ششم مطرح بوده است.
وی ادامه داد: ساماندهی بافت حاشیهنشین و ناکارآمد مسئله دیگر در این حوزه است که ۹۸۳ میلیارد بودجه برای آن پیشبینی شده و ۱۶۰ میلیارد تومان عملکرد داشتهایم. ۴۰۰ میلیارد تومان از ذیل ردیفهای قرارگاه مسکن در شش منطقه است که ۴۰ درصد در این قرارگاه پیشبینی شده و مجموعا زیر ۱۰ درصد عملکرد داشته است.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز تأکید کرد: امروز در مدیریت شهری به ضرورت توجه به تکپروژهها رسیدهایم که باید به جای توجه به موارد مبهم، این موارد پیگیری شود.
رشیدی گفت: موضوع ممیزی املاک با عملکرد صفر در پنج منطقه، طراحی و احداث خیابان، احداث بزرگراه ولایت، مقاومسازی و بهسازی شریانهای حیاتی از دیگر مسائلی است که در حوزه عمران و حملونقل عمومی و ترافیک باید مورد توجه باشند.
ضرورت آسیبشناسی در این حوزه سرمایهگذاری حایز اهمیت است
حجتالاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر، رئیس کمیسیون سرمایهگذاری، گردشگری و بهبود فضای کسبوکار شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در اوایل شورا با ایجاد سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری تبریز، امیدوار بودیم این سازمان در شأن تبریز ایفای نقش کند و واقفیم که بحث سرمایهگذاری به خاطر عدم ثبات اقتصاد دچار مشکل است اما حضور مدیران نامرتبط در این مجموعه، کادر نامناسب و ناکافی، تبدیل شدن مجموعه به پارکینگ برخی کارکنان و تبدیل سازمان سرمایهگذاری به فراموشخانه شهرداری، باید چارهاندیشی شود.
وی با اشاره به فراری شدن سرمایهگذاران از تبریز خاطرنشان کرد: قلب تپنده شهرداری سازمان سرمایهگذاری است اما این سازمان دچار مشکل شده است. این مجموعه درخصوص درآمدزایی میتوانست ایفای نقش کند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: در حوزه سرمایهگذاری کارهای موفقی نیز صورت گرفته که پروژه فیبر نوری به عنوان یکی از آنها کار شاخصی بود اما اثبات شی، نفی ماعدا نمیکند و ضرورت آسیبشناسی در این حوزه حایز اهمیت است.
حجتالاسلام زعفرانچیلر با تأکید بر اینکه مسئله سرمایهگذاری تمرکز و توجه بیشتری میطلبد، گفت: تقاضای ما از شهردار تبریز این است که در چارت این سازمان و افراد و فرایند و روند آن بازنگری شود.
وی با اشاره به اینکه در مقایسه با دورههای قبل، در این مجموعه تغییرات مثبتی نیز صورت گرفته است، گفت: اگر شأنیت تبریز را در نظر بگیریم باید در این حوزه بیشتر تمرکز و توجه داشته باشیم و در اندک مدت باقیمانده شاهد عملکرد مترقی آن باشیم.
در این دوره بزرگترین مسیرگشایی کشور در تبریز اتفاق افتاد
حجتالاسلام رسول برگی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه این جلسه اظهار داشت: باتوجه به وضعیت کشور در حوزه اقتصادی، اکثر شهرداریها در پرداخت حقوق به مشکل برخوردهاند اما عملکرد شهرداری تبریز در این عرصه و تحقق بودجه، خارقالعاده است و باید در تاریخ نوشته شود و قضاوت مثبت صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری تبریز تاکنون در اجرای پروژههای خود متوقف نشده است، گفت: در این دوره تسویه ۳۷۰ میلیارد تومانی اوراق مترو و پرداخت ۳۵۰ میلیارد تومانی برای خرید اتوبوس انجام شد.
عضو شورای شهر تبریز گفت: با مراجعه به وضعیت مالی کلانشهرها میبینیم که تحقق بودجه بالای ۶۰ درصد نبوده اما تبریز توانسته این امر را پیش ببرد و علیرغم برخی ناملایمتیها و مشغلههایی که برای شهردار به وجود آوردیم، حاشیهها مدیریت شد و در همین دوره بزرگترین مسیرگشایی کشور در تبریز اتفاق افتاد که باید در این خصوص قدردانی شود.
توجه کافی به تکمیل فرهنگسرای فرشته جنوبی نشده است
غلامرضا احمدی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه این جلسه گفت: تحقق بیش از ۷۰ درصدی بودجه قابل تقدیر است که حاکی از تلاشهای زحمتکشان این حوزه است.
وی همچنین به ضرورت توجه به تکمیل و تجهیز فرهنگسراهای ولی امر و فرشته جنوبی تاکید کرد و گفت: با وجود تخصیص بودجه و پیگیریهای شهروندان طی یک دهه اخیر و با توجه به اینکه در این منطقه مسجد و حسینیه وجود ندارد، توجه کافی به تکمیل فرهنگسرای فرشته جنوبی نشده است.
اسماعیل چمنی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در ادامه در ابتدای سخنان خود، تقویت و توسعه سلامت را مدیون جامعه پرستاری و پزشکی دانست و گفت: دولت وفاق در پرداخت مکفی حق و حقوق باید توجه جدی داشته باشد.
وی گفت: یکی از اولویتهای اصلی شورا و شهرداری باید حوزه سرمایهگذاری باشد چرا که شهر بدون سرمایهگذار توسعه نخواهد یافت.
چمنی ادامه داد: سرمایهگذار بهدنبال منفعت، تکریم و امنیت است که باید زمینه آن مهیا شود.
عضو شورای شهر تبریز اظهار کرد: دغدغههای اعضای شورا باید در جهت توسعه کشور و استان و بزرگتر از تخصیص حق عمران باشد.
چمنی با تأکید بر اینکه معضل حملونقل و ترافیک شهری مردم را آزار می دهد، گفت: ایجاد پارکینگ در محدوده مرکزی شهر ضرورت دارد و باید از بودجههای ملی برای توسعه حمل و نقل عمومی و حل معضل ترافیک تبریز استفاده شود.
علی نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه این جلسه اظهار داشت: گزارش شش ماهه شهرداری سندی است که میتواند منتشر و مابهالتفاوت درآمد و هزینه علنی شود.
وی در خصوص مسئله تخصیص حق عمران به اعضای شورا، گفت: حق عمران، حقی قانونی است که به میزان ۲ در ۱۰۰۰ در فعالیتهای عمرانی مشخص شده و سقف آن مشخص شده است که از دو برابر حقوق بیشتر نیست.