به گزارش پایگاه خبری یازاکو، سیدحامد عاملی استاندار اردبیل روز یکشنبه با اشاره به ریلگذاری در مجموع ۱۴۷ کیلومتری پروژه راهآهن اردبیل – میانه از هر ۲ طرف و اجرای گلوگاههای اصلی از جمله نزدیک به ۴۰ کیلومتر پل و تونل و سازههای ملی افزود: مراحل پایانی زیرسازی و پیشرفت قطعات مختلف طرح مطابق زمانبندی و با توجه به اختصاص نزدیک به ۶ هزار میلیارد ریال در ماه گذشته، مورد ارزیابی میدانی قرار گرفت.
عاملی گفت: ریلگذاری پروژه ۱۷۵ کیلومتری راهآهن اردبیل – میانه با انجام ۱۲۱ کیلومتر از طرف اردبیل و ۲۶ کیلومتر از طرف میانه، در مجموع به ۱۴۷ کیلومتر رسیده است.
استاندار اردبیل ادامه داد: طرح راهآهن اردبیل – میانه نزدیک به ۴۰ کیلومتر پل و تونل دارد و در سه سال گذشته گلوگاههای اصلی این طرح از جمله پلهای سارای و آرپاچای بهعنوان سازههای ملی تکمیل شده و ۴۰ متر باقیمانده از یک تونل در حال اقدام و یک پل در مرحله تیرگذاری بوده و در مراحل پایانی قرار دارد.
عاملی بیان کرد: طبق توافقی که با وزارت راهوشهرسازی انجام شده، اقدامات باقیمانده در پروژه راهآهن اردبیل – میانه باید تا پایان سال جاری جمعبندی شود.
عملیات اجرایی راهآهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و هم اکنون در مرحله پایانی قرار دارد.
ساخت راهآهن اردبیل- میانه که جزو سختترین طرحهای ریلی کشور به شمار میرود، پیش از سال ۹۴ با کندی پیش میرفت، اما با پیگیری مسئولان امر این طرح سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریلگذاری آن تسریع شد.
مشخصات این پروژه ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.
همچنین مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار می رود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژههای اجرایی کشور قرار داده است.
به گفته مسئولان امر ، در پروژه راهآهن اردبیل- میانه در نهایت ۶۲ دهنه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.
حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهنآلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.