به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از حریت، در میان 18 کشور هدف این استراتژی میتوان به آمریکا، کانادا، مکزیک، چین، کره جنوبی، ژاپن، استرالیا، هند و برزیل اشاره کرد.
بر اساس گزارشی که توسط وزارت بازرگانی ترکیه منتشر شد، حدود دو سوم کل صادرات ترکیه به کشورهای نسبتا نزدیک به ترکیه انجام می شود که نشان می دهد میانگین فاصله صادرات ترکیه کمتر از میانگین جهانی است.
کشورهای دور 62 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و 64 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند.
به گفته این وزارتخانه، صادرات کالاهای ترکیه به این کشورهای به طور متوسط بین سال های 2018 تا 2020 ،20 میلیارد دلار بوده است.
بر اساس استراتژی کشورهای دور، ترکیه به دنبال افزایش میانگین دامنه صادرات خود از 3065 کیلومتر به میانگین جهانی 4744 کیلومتر و همچنین به دست آوردن جایگاهی در بازارهای بزرگ دوردست است.
بولات با برجسته کردن ایالات متحده به عنوان متحد و شریک تجاری مهم ترکیه، خاطرنشان کرد که تجارت بین دو کشور در پنج سال گذشته به سرعت در حال رشد بوده است.
وی با بیان اینکه حجم تجارت کالا و خدمات بین دو کشور در سال 2023 به 40 میلیارد دلار رسید، گفت: آمریکا دومین بازار صادراتی ترکیه است.
به عنوان بخشی از استراتژی ایالات متحده، بولات گفت:مامحصولات صادراتی بالقوه را بر اساس ایالت به ایالت شناسایی می کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه ترکیه 2.9 درصد از صادرات لجستیک جهانی را دارد، گفت: هدف ماافزایش 50 میلیارد دلاری صادرات لجستیک در میان مدت است.
