به گزارش پایگاه خبری یازاکو، سیدیوسف حسینی؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز بر لزوم توسعه فعالیتهای تجاری از طریق ایجاد کنسرسیوم تاکید کرد و افزود: با روشهای سنتی گذشته نمیتوان در بازارهای جهانی رقابت کرد و ما باید از شیوههای نوین تجاری بهره ببریم.
وی ضمن انتقاد از نبود زیرساختهای کافی برای تجارت با کشور ارمنستان گفت: تا زمانی که برخی زیرساختهای پایه از جمله راههای زمینی ارمنستان و وجود گمرکات کارآمد مهیا نشده باشد، عملا صحبت کردن از توسعه تجارت با این کشور بیمفهوم است.
وی رانندهمحور بودن سیستم حمل و نقل کشور را یکی از موانع تاثیرگذار در حوزه تجارت دانست و عنوان کرد، همکاری با رانندگان به جای شرکتها باعث بروز مشکلات عدیدهای برای تجار و به تبع آن، تاخیر در ارسال محمولهها میشود.
موسوی؛ رئیس بانک ملت ارمنستان که به صورت ویدئویی در این جلسه حضور داشت، از فعالیت گسترده بانک ملت در ایروان ارمنستان خبر داد و افزود: امکان تراکنش مالی بین ایران و ارمنستان، امکان پرداخت نقدی ارزی، امکان پرداخت حواله بانکی به کشورهای روسیه، بلاروس و ترکیه از طریق این بانک برای فعالان اقتصاددی فراهم است.
وی گفت: فعالان اقتصادی میتوانند با ارائه مدارک فارسی شرکتهای خود و مراجعه حضوری در این بانک افتتاح حساب کنند و پس از افتتاح اولیه حساب، نمایندگان قانونی شرکت میتوانند باقی امور را پیش ببرند.
موسوی کارمزد صدور حواله را نیم درصد اعلام کرد و از اعلام آمادگی این بانک برای ارائه تسهیلات و تامین مالی ضمانتنامه فعال خبر داد.
رحیم روایی؛ نماینده معاونت اقتصادی استانداری آذربایجانشرقی با اشاره به تفاوت فاحش عوارض ورودی ناوگان حمل و نقل بین ایران و ارمنستان، خواستار برابرسازی عوارض شد.
وی سیستمی شدن حمل و نقل کشور و خروج از رانندهمحوری را از دیگر اقدامات اساسی در راستای توسعه تجارت دانست.
هنربر؛ رئیس بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان توقف چند روزه رانندگان در مرز، عدم تمایل رانندگان ایرانی برای حمل یکسره کالاها به ارمنستان، عوارض و تعرفه بالای گمرکی، و خالی برگشتن کامیونها از سمت ارمنستان را از مشکلات تجارت زمینی با این کشور عنوان کرد.