به گزارش پایگاه خبری یازاکو، محمدرضا کاظمی روز چهارشنبه، در خصوص پروژه فیبر نوری این شهر، اظهار کرد: «فیبر نوری» یکی از پروژه های دولت قبلی در راستای رساندن اینترنت به درب منازل و کسب و کارها بود که در ابتدا از سوی تهران بخش بندی انجام گرفت و سیاست جداگانه ای برای کلانشهرهای کشور اعمال شد که بر اساس آن، اپراتورها از سوی تهران معرفی شد و باید مجوز حفاری از شهرداری کلانشهرها دریافت میکردند.
وی با بیان این که سه اپراتور برای اجرای این پروژه در تبریز معرفی شده بود، افزود: بر اساس روند پیش بینی شده، شهرداری هزینه مجوز حفاری را از اپراتورها می گرفت و پس از تکمیل پروژه فیبر نوری، مالکیت آن در دست اپراتورها می بود اما تبریز تنها کلانشهری بود که روند جدیدی را در پیش گرفت و معتقد بود که باید مدیریت واحد شهری در دست شهرداری و مردم به جای چند اپراتور بخش خصوصی باشد.
وی ادامه داد: شهرداری، فعالیت های فناوری اطلاعاتی خود را بر اساس قرارداد سال ۱۳۸۵ در بستر مخابرات انجام می داد و سالانه مبلغی را از بابت اجرا و نگهداری به مخابرات پرداخت می کرد که در اواخر این هزینه به ۱۵ میلیارد ریال رسیده بود و هر ساله نسبت به تعرفه افزایش می یافت.
کاظمی گفت: سیاست نخست شهرداری تبریز، ایجاد شبکه اختصاصی بود که هزینه کلانی را نیاز داشت اما پس از طرح این موضوع با ایرانسل به عنوان یکی از اپراتورهای مطرح کشور متوجه شدیم که اپراتور مربوطه نیز جهت تقویت و ارتباط دکل های خود در سطح شهر تبریز نیازمند شبکه فیبر نوری است، از این رو توافقی حاصل شد و قرارداد اولیه ۲۸ ماهه برای راه اندازی ۲۲۰ کیلومتر فیبر نوری در شهریورماه ۱۴۰۱ بسته شد که شامل مسیر دکل ها در شاهراه های حیاتی و اصلی تبریز و رساندن آن به برخی ساختمان بود و در ادامه ۱۰۰ کیلومتر دیگر نیز به این قرارداد افزوده شد.
وی ادامه داد: بر اساس این توافق، تمامی هزینه های ایجاد شبکه فیبر نوری از جمله حفاری، ترمیم آسفالت و جاگذاری میکرو داکت و کابل های فیبرنوری در سطح شهر بر عهده اپراتور است و شهرداری نیز در قبال عدم دریافت هزینه حفاری از اپراتور، مالکیت شبکه را برعهده دارد و از اپراتور مربوطه طبق تعرفه سازمان رادیویی جهت استفاده از فیبر نوری در مسیر دکل ها اجاره دریافت می کند.
وی تاکید کرد: اگر قرار بود طبق طرح اولیه، راه اندازی شبکه را به سه اپراتور بخش خصوصی بدهیم، در نقاط مختلف شهر تبریز شاهد حفاری هایی متفاوت و طبق سلیقه هر اپراتور بودیم درحالی که بحث ایجاد ترافیک از دغدغه های شهرداری و شهروندان است.
فهرست
بخش نخست پروژه ۵۰۰ کیلومتری فیبرنوری تبریز تا اواخر بهمن به بهره برداری می رسد
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز با بیان این که اجرای پروژه شکبه فیبر نوری، زیرساخت مهم و درآمدی پایدار را برای شهر دارد، گفت: قرارداد اولیه برای مسیرها و خیابان های اصلی شهر بود بنابراین برای رساندن فیبر نوری به خیابان های فرعی و محلات و درب منازل که به آن FTTH میگویند، قرارداد دیگری به میزان ۵۰۰ کیلومتر با همان اپراتور ایرانسل منعقد کردیم و این پروژه نیز در سه فاز بود که سعی داریم فاز نخست آن را تا ۲۹ بهمن ماه تکمیل کنیم.
وی با بیان اینکه تمامی قراردادها برای راه اندازی فیبرنوری شهر با رضایت و مجوز شورای شهر بسته شده است، ادامه داد: این زیرساخت ایجاد شده در شهر، ۱۰ تا ۱۵ ساله و نوعی پدافندغیرعامل است و اپراتور مربوطه نیز مکلف است تا ۳۰ درصد از ظرفیت خود را که در این پروژه کسب کرده است در اختیار سایر اپراتورها قرار دهد.
وی با اشاره به اجرای پروژه شبکه شهرداری از غرب به شرق تبریز به طول ۴۰ کیلومتر، اظهار کرد: این پروژه را با همراه اول، دیگر اپراتور برجسته کشور پیش بردیم که ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه داشت اما باز هم شهرداری، هیچ هزینه ای برای آن پرداخت نکرده و از اپراتور مربوطه حق حفاری به ازای هر متر را نیز دریافت نکرد و این اپراتور نیز نیازمند اتصال سه دکل خود بود.
کاظمی با بیان اینکه این مسیر به زیرساخت کشوری متصل شده است، گفت: اکنون دیتا ( اطلاعات ) سمت غرب شهر تبریز در بستر شبکه شهرداری تبادل می شود و این بستر در اختیار همگان قرار دارد.
وی افزود: اکنون در مسیر اتوبوس تندرو (BRT) از غرب تا شرق شهر فیبر نوری داریم و هر کسی که ایدهای برای پیاده سازی در ایستگاهها و یا مسیر بی آرتی دارد، مثل نمایش آخرین وضعیت رسیدن اتوبوس در هر ایستگاه میتواند ارائه دهد و از آن استقبال میکنیم.
شهر هوشمند به هماهنگی ارگانها نیاز دارد
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز با تاکید بر اینکه زمانی این فناوری قابل لمس برای مردم است که باعث تسهیلگری در انجام امور شود، اظهار کرد: خواست ما از اجرای این پروژه، حرکت شهر تبریز به سمت داده محوری برای اجرای هرچه بهتر پروژههای شهری در بستر فناوری است.
وی افزود: وقتی صحبت از هوشمندسازی شهر میشود، یعنی بتوانیم دادههای قدیمی و کنونی را جمع آوری و برای آینده پیش بینی کنیم و تصمیم بگیریم و این دادهها را در اختیار مردم قرار دهیم تا آنها نیز بهترین تصمیم را در موقعیت کنونی بگیرند.
وی تاکید کرد: هوشمندسازی شهری فقط مختص شهرداری نیست بلکه نیازمند ارتباط و همکاری بین سازمان های مختلف سطح شهر است در غیر این صورت به پاسخ مدنظر نخواهیم رسید همانطور که اکنون نیز هر دستگاهی، یک نرم افزار ارتباطی و خدمات رسانی بدون ارتباط با سایر دستگاه ها برای خود دارد.
کاظمی با اشاره به مثالی درباره کاربرد هوشمند و بهره گیری از فناوری در مدیریت شهری، گفت: چراغ های راهنمایی و رانندگی که هنگام قطع برق شهر دچار مشکل می شوند را می توان با استفاده از باتری و تجهیزاتی جدید، به گونه ای به فناوری مجهز کرد که به صورت هوشمند زمان توقف خودروها پشت چراغ قرمز و یا زمان عبور خودروها در چراغ سبز را برحسب تعداد خودروهای حاضر در هر سمت خیابان تغییر دهد.
تبریز اپ، گامی برای ارائه خدمات شهری در یک بستر فناوری
وی با اشاره به راه اندازی اپلیکیشن (تبریز اپ) جهت ارائه خدمات شهرداری، افزود: برای نخستین بار در سطح کشور، زمان رسیدن اتوبوس ها را در این اپلیکیشن به شهروندان اطلاع میدهیم و در این حوزه زیرساخت داریم و هر اتوبوس نیز مجهز به GPS است.
وی با بیان این که شهرداری درنظر دارد بخش کیف پول را با استفاده از QR CODE ( رمزینه پاسخ سریع ) در این اپلیکیشن اضافه کند، افزود: برنامه داریم تا جهت ارتقای خدمات این اپلیکشن با تعامل و تفاهمات مختلف بتوانیم فروش انواع بلیط ها را از این طریق میسر سازیم.
وی تاکید کرد: اکنون که بحث دولت هوشمند مطرح است، باید گفت زمانی می توان به این هدف دست یافت که شهرداری، محور شود و اشتراک گذاری اطلاعات بین ادارات مختلف انجام بگیرد و تحلیل ها با ابزارهای هوش مصنوعی باشد و خروجی آن به مردم ارائه شود.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز با بیان اینکه شبکه فیبرنوری یک زیرساخت پایدار و امن است، گفت: هنگام وقوع بلایای طبیعی چون سیل و زلزله معمولا ارتباطات رادیویی قطع می شوند اما شبکه فیبر نوری این گونه نیست. دنیا اکنون به سمت فناوری می رود و در شهرهای هوشمندی چون دبی، بررسی گذرنامه مسافران بدون حضور مامور و تنها با اسکن کردن آن در یک دستگاه انجام میگیرد و یا از طریق سیم کارتی که به محض ورود به مسافران داده میشود، دادههای اطلاعات مکانی آن ها دریافت می شود و از این اطلاعات برای خدمات رسانی بهتر به مسافران استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه داده ها در شهرهای هوشمند از راه های مختلف جمع آوری می شود، گفت: شهر دُبی یک اپلیکیشن حاکمیتی دارد که در راستای همین شهر هوشمند بودن و هماهنگی ادارات و ارگان های مختلف، بالای ۸۰ نوع خدمت از برق و گاز تا دادگستری را ارائه میدهد.
وی در خصوص کارتهای منزلت صادر شده در دوره کنونی شهرداری نیز اظهار کرد: این کارتهای منزلت بر اساس بودجه تصویب شده شورای شهر تبریز در مسیر بی آرتی، مترو و پارکینگ های مجموعه عون ابن علی و ائل گلی قابل استفاده است و به گونه ای برنامه ریزی شده که بتوان در آینده خدمات جدیدتری به آن اضافه کرد.
صدور ۱۳ هزار کارت منزلت در تبریز
کاظمی گفت: تاکنون افزون بر ۱۳ هزار کارت منزلت صادر شده و شارژ اولیه آن هشت میلیون ریال است و می توان در ۲ پارکینگ شهرداری از آن استفاده کرد و در مترو و بی آرتی نیز مبلغی از آن کسر نمی شود.
وی در خصوص خدمات فناوری ارائه شده در بخش آتش نشانی نیز اعلام کرد: سامانه طراحی شده برای این بخش، بالای ۲۲۰ لایه سطح شهر را از طریق GIS نشان می دهد و شیرهای آتش نشانی سطح شهر در نقسه مربوطه جانمایی شده است و دوربین های ترافیکی نیز در اختیار آتش نشانی قرار دارد.
وی با بیان این که اطلاعات امکانات و وضعیت مدیریت شهری در هر یک از مناطق شهرداری تبریز جمع آوری می شود، اظهار کرد: باید تمامی پروژه های اجرایی پیوست فناوری داشته باشند .
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز از حمایت این سازمان از شرکت های دانش بنیان خبر داد و افزود: دستگاهی که می تواند محل دقیق قطعی فیبرنوری را تشخیص دهد را با یک پنجم قیمت خارجی آن از یک شرکت دانش بنیان خریداری کردیم و قرار است مانیتور نشان دهنده آخرین وضعیت شبکه فیبرنوری را نیز از این شرکت خریداری کنیم.