به گزارش پایگاه خبری یازاکو، xدکتر لیلا خازینی روز سه شنبه، مساله ماوزت سوزی تمامی نیروگاه های کشور از نظر زیست محیطی و ایجاد انواع آلودگی ها را بسیار وسیع خواند و افزود: اگر امروز راهکار اساسی برای رفع این مشکل ارائه نشود، بدون تردید فردا برای کنترل این مسئله بسیار دیر است.
وی اظهار کرد: در موضوع آلودگی هوای تبریز شاخص ها و عوامل متعدد و متنوعی همچون فرودگاه، راه آهن، صنایع بزرگ و کوچک، پمپ بنزین ها، مراکز خانگی و تجاری، ایستگاه های اتوبوس درون شهری و برون شهری و صنایع متحرک دخیل است، اما آنچه که در این میان به دلیل گازهای ناشی از سوخت مازوت دارای اهمیت است، مربوط به مخاطرات و میزان و شدت آلاینده های این سوخت فسیلی است.
خازینی مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز را عامل اصلی افزایش میزان آلودگی هوای این شهر دانست و با ابراز تاسف از اینکه در سال های اخیر این موضوع شدت بیشتری به خود گرفته است، یادآور شد: مازوت سوزی در یک دهه اخیر از سه ماه به ۶ ماه در سال افزایش پیدا کرده است که امری بسیار نگران کننده و غیر قابل پذیرش است.
وی به مطالعات اخیر خود در زمینه خسارت های ناشی از مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز اشاره کرد و گفت: در این مطالعه مشخص شد که با قطع این نوع سوخت می توان با صرفه جویی های ریالی نسبت به بازسازی، نوسازی و ترمیم ناوگان حمل و نقل درون شهری و نوسازی ناوگان سنگین اقدامات بسیار خوب و موثری انجام داد.
خازینی حجم ورود NOx ( اکسیدهای نیتروژن) که از نظر بهداشتی و سلامتی افراد جامعه جزو گازهای بسیار خطرناک است، به هوای تبریز با ماوزت سوزی نیروگاه حرارتی را روزانه ۲۱ تن اعلام کرد که می تواند جمعیت بیش از ۲ میلون نفری این کلانشهر و همچنین شهرها و روستاهای اطراف را به صورت جدی تهدید کند.
به گفته وی، بر همین اساس و با در نظر گرفتن ۶ ماه مازوت سوزی و ۶ ماه سوخت گاز، نیروگاه حرارتی تبریز روزانه ۲۰۶ تن (SO ۲) گاز اسیدی و ۸.۳ تن PM ( مخلوط هوا و گاز) وارد هوای تبریز می کند که هر کدام در افزایش میزان آلودگی مضر به سلامت انسان نقش بسیار بالایی دارد.
خازینی خسارت های اجتماعی ناشی از ورود (SO ۲) گاز اسیدی به هوای تبریز را سالانه ۴۰۶ میلیون دلار و PM ( مخلوط هوا و گاز) را ۹۳ مییلون دلار اعلام کرد که ارقامی بسیار بالا است و می توان با حذف سوخت مازوت صرفه جوئی های مناسبی را انجام داد.
وی یادآور شد: بر اساس آخرین قیمت های جهانی اتوبوس های برقی، می توان یکهزار دستگاه از این اتوبوس ها را با اعتبار ۲۳۰ هزار دلار به ناوگان حمل و نقل درون شهری تبریز وارد کرد تا ضمن خارج کردن اتوبوس های فرسوده کنونی، میزان سوخت بنزین و گازوئیل را به صفر رساند.
این استاد و محقق دانشگاه تبریز اضافه کرد: با صرفه جوئی ۵۱۰ میلیون دلاری ناشی از حذف مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی تبریز می توان تعداد ۹۳۰ دستگاه کامیون الکترونیکی نیز وارد سیستم حمل و نقلی شهری کرد.
به گفته وی با این اقدام روزانه ۱۲۵ هزار لیتر به ارزش سالانه ۲۳ میلیون دلار در زمینه سوخت دیزیل صرفه جوئی خواهد شد.
خازینی خرید سه هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی جدید را از دیگر مزیت های بسیار مهم حذف مازوت سوزی نیروگاه تبریز برشمرد.
وی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی باید راهکار مناسب و قطعی برای برون رفت از ماوزت سوزی نیروگاه های کشور به خصوص تبریز اتخاذ کنند، از اینکه تاکنون در این رابطه ادقامی مثبت و چشم گیر صورت نگرفته است، ابراز تاسف کرد.
خازینی آلودگی هوا را دومین عامل مرگ و میر پس از بیماری های قلبی و عروقی در جهان بیان و اظهار کرد: با ادامه روند کنونی آلودگی در شهرهای بزرگ و صنعتی، بدون تردید در آینده ای نه چندان دور شاهد بروز انواع بیماری های ریوی، تومورهای مغزی و ده ها مورد دیگر در حوزه بهداشت و سلامت و به تبع آن تحمیل هزینه های بسیار سرسام آور به جامعه خواهیم بود.
وی یادآور شد: بر اساس اسناد و آمارهای جهانی اکنون بیش از هشت میلیون نفر در جهان در معرض مرگ های ناشی از آلودگی هوا هستند که آماری تکان دهنده به شمار می رود.