به گزارش یازاکو، بهرام سرمست روز سه شنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، بر لزوم اتمام تمامی طر های مدرسهسازی با اعتبار مورد نیاز کمتر از هشت میلیارد ریال تا پایان سال جاری، تاکید کرد.
وی اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان زیرساخت توسعه است و برای استحکام سنگ بنای توسعه، نیازمند الزامات، معیارها و مولفه هایی هستیم که در باب سیاستگذاری باید چراغ راهنما باشد.
وی به شاخصهای مهم در بحث آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین شاخصها، شاخص کیفیت نیروی انسانی و تربیت است و معلمان به جای انتقال اطلاعات گنجینهای خود مسلح به فناوری های جدید شوند.
سرمست به شاخص کیفیت برنامه های درسی و روشهای تدریس اشاره کرد و افزود: اکنون بسیاری از معلمان در مدارس به عنوان متکلم وحده و نه نظام مشارکت جویانه تدریس میکنند درحالی که باید معلمان سواد بیشتری نسبت به دانش اموزان داشته باشند و در جریان آخرین فناوری ها قرار بگیرند.
وی ادامه داد: اکنون گسست نسلی و وارونگی آموزشی بین معلم و شاگرد وجود دارد و گاه دانش آموزان نمی توانند فضای مدرسه را به دلیل این وارونگی آموزشی تحمل کنند.
سرمست تاکید کرد: اگر در گذشته ساختار انقلابهای علمی و اطلاعات بشری و معلمان از هر ۱۰۰ سال یکبار ۲ برابر می شد، امروز این تحولات لحظهای است و ما به جای مشکل دسترسی اطلاعات، مشکل گزینش اطلاعات داریم.
وی به شاخصهای ارتباط آموزش با پژوهش و همکاری مدارس با مراکز علمی و صنعتی، گفت: مدارس جوار صنعت و هنرستانهای فنی حرفه ای در اولویت حمایت شورای آموزش و پرورش استان است و باید سیاستی اتخاذ شود تا دانش آموزان بعد از اتمام دوره آموزشی، جذب بازار کار شده و درآمد کسب کنند.
وی، افزایش عدالت آموزشی، ارتقای سطح فناوریهای آموزشی، تقویت پیوند بین آموزش و بازارکار و ارتقای وضعیت رفاهی معلمان را از جمله راهکارهای بهبود وضعیت آموزش و پرورش در استان عنوان کرد.
سرمست تاکید کرد: پیگیری می کنیم تا سهم مدارس ماندگار در استان افزایش یابد.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فداکاری خانم معلم سرابی که دانش آموزانش را برای رساندن به مدرسه به کول میگرفت، از پیگیری برای احداث پل عابر گذر در این روستا از طریق فرمانداری و تامین اعتبار آن از طریق شورای برنامه ریزی خبر داد.
سر ایران نیازمند آموزش و پرورش پویاست
اسفندیار صادقی، مدیرکل جدید آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: آذربایجان مهد تمدن و جریان ساز و سر ایران است اما زمانی می تواند موفق باشد که آموزش و پرورش پویا، فعال و قوی داشته باشد.
وی، افزایش جو امید و اعتماد و عدالت در رفتار، گفتار و کردار بین همکاران آموزش و پرورش را از جمله رویکردهای خود عنوان کرد و افزود: آموزش و پرورش باید اسنقلال و اقتدار توام با تعامل داشته باشد.
وی ادامه داد: حلقه گمشده آموزش و پرورش و جامعه، اخلاق است که باید در بدنه آموزش و پرورش جاری شود.
صادقی، رعایت عدالت آموزشی، جذب بازماندگان آموزشی و ارتقای سرانه آموزشی را از جمله اولویت های خود برشمرد و اظهار کرد: اکنون سرانه فضای آموزشی در تبریز ۳.۵ مترمربع و کمتر از میانگین کشوری است درحالی که میانگین سرانه آموزشی در یزد هشت مترمربع است.
پوشش تحصیلی دوره ابتدایی استان به ۹۹.۲۲ درصد رسیده است
مسعود سعادتی، مدیرکل سابق آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: سعی کردم آموزش و پرورش را بر اساس شاخصها مدیریت کنم و آن را به سمتی رفع مشکلات از زمان فضای دوره کرونا ببرم.
وی با بیان اینکه امسال پوشش تحصیلی دوره ابتدایی استان به ۹۹.۲۲ درصد رسید، تاکید کرد: سرانه فضای ورزشی و تربیت بدنی مدارس استان ۵۰ درصد افزایش یافت.
در این آیین اسفندیار صادقی به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی معرفی و از خدمات مسعود سعادتی قدردانی شد.