به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمد اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۰ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده مردم ورزقان پیرامون طرحهای عمرانی و تغییر مسیرهای بزرگراهی، گفت: این پروژه ترکیبی از مسیر بین المللی نوردوز- ورزقان- خواجه- تبریز است که از خواجه تا نوردوز به طول ۱۲۰ کیلومتر طرحی بزرگراهی است که مطالعات آن سال ۸۶ آغاز شده و طرح کریدور آن سال ۸۷ تصویب شده است. بر اساس فرآیندی که برای تامین اعتبارات طی شده و برآورد بودجهای موردنیاز شرایط به گونهای پیش رفته که تا سال ۹۷ کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.
وی افزود: در این دوره وزارت با رایزنیها و هماهنگیهای صورت گرفته مس سونگون که یکی از مراکز بزرگ صنعتی معدنی منطقه است جلب مشارکت شود، مذاکرات در سال ۹۶ انجام و توافقات صورت گرفت به نحوی که آنها در احداث بزرگراه دسترسی به سونگون و تاثیرات ترافیکی مشارکت کنند تا این پروژه تامین اعتبار و احداث شود.
اسلامی یادآور شد: امروز در شرایطی هستیم که از ۱۲۰ کیلومتر این پروژه ۶۰ کیلومتر در قالب ۵ قطعه، قطعات یک تا ۴ حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته است، قطعه ۵ که کنارگذر ورزقان محسوب میشود حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است و مسیر طی شده قطعات یک تا ۴ به آسفالت و بهره برداری برسد و قطعه ۵ نیز با رفع موانع تکمیل شود.
افتتاح بزرگراه ۹۰ کیلومتری تبریز- اهر
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ما در روزهای آینده بزرگراه ۹۰ کیلومتری تبریز- اهر را افتتاح خواهیم کرد این پروژه سهم خود را در قطعات جنوبی کریدور خواهد گذاشت، اما ابهامی که در این زمینه وجود دارد و برای نماینده سوال ایجاد کرده پیرامون دخالتهایی است که در این مسیر شده لذا ما تیم کارشناسی در این زمینه گذاشتیم و مشاوران مستقلی را موظف به انجام مطالعات کردیم، مطالعات تکمیلی براساس مفروضات بار ترافیکی و جمعیتی انجام شده است و مشخصا جمع بندی و ارائه گزارش تهیه شده توسط مشاوران منتخب این بود که مسیر انتخاب شده کاملا درست، دقیق و کارشناسی است و حداقل احجام و هزینه را به نسبت گزینههای دیگر خواهد داشت.
اسلامی ادامه داد: برهمین اساس اطمینان حاصل شد که مسیر پروژه براساس مفروضات مهندسی انتخاب شده است بنابراین امیدواریم با تعامل ایمیدرو برای ۶۰ کیلومتر باقیمانده و تکمیل قطعات نیمه تمام تامین اعتبار کنیم و هرچه سریعتر مسیر نوردوز تا خواجه که از ورزقان عبور میکند را تکمیل کنیم و این گذرگاه بین المللی به سمت کشور ارمنستان که آمد و شد را تسهیل خواهد کرد را به بهره برداری برسانیم.
توقف احداث بزرگراه بین المللی ورزقان هزینه سنگینی به این وزارتخانه تحمیل کرد
اسلامی خطاب به دهقانی گفت: این مواردی که به آن اشاره کردید، دو پروژه متفاوت است که بخشی از آن به ۱۳ سال پیش باز میگردد و بخشی پیرامون ارتقای محور یک راه فرعی روستایی است و این بسیار مهم است که این دو از هم تفکیک شوند، چرا که ارتقای محور به معنای این است که وضع موجود از طریق اصلاح قوس انجام شده و عملیات به این صورت پیش برود.
وی تصریح کرد: بزرگراهی که به آن اشاره شد، قرار است یک مسیر بین المللی باشد و مسائل را حل کند و بار ترافیکی اعم از بار و مسافر را در خود جای دهد، بنابراین مسیر این بزرگراه ۹۷ درصد باری که در آن نقطه وجود دارد را به خود اختصاص میدهد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گزارشی که در رابطه با وضعیت پروژه احداث این بزرگراه به رئیس مجلس ارائه داده است، افزود: آنچه امروز براساس خواسته شما دنبال کردیم، همین گزارش بود و این در حالی است که شما به همه جا مراجعه کردید و دستور توقف این پروژه را گرفتید، کما اینکه ۱۰ ماه است که این پروژه تعطیل شده است، چه کسی هزینههای تمام شده برای آن را جبران میکند؟
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به دستور دادستان برای لغو حکم توقف ادامه تکمیل این پروژه یادآور شد: دلیلی نداشت با یک تصور ناصواب یک پروژه بین المللی را تعطیل کنیم، ضمن اینکه من هرگز در خدمات رسانی به مردم ورزقان کوتاهی نمیکنم و اجازه تصرف نمیدهم.
وی افزود: ما در کشور سلسله مراتبی برای مسائل فنی داریم، بنابراین من این مورد را به شورای فنی استان ارجاع دادم که آن را بررسی کرده و رأی دادند و بار دیگر برای آن مشاور مستقل گرفتم که در این زمینه رأی داد.