به گزارش پایگاه خبری یازاکو، محمدعلی نجاری کهنمویی روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه شهر تبریز در تمامی دوران های تاریخ معاصر مانند مشروطه، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و… فعالیت اجتماعی داشته، ولی در زمینه تبلیغات و تاثیرگذاری فرهنگی ضعف دارد، ادامه داد: تعداد ۷۷ مدرسه ماندگار در اقصی نقاط ایران داریم که از این تعداد هشت باب در تهران، هشت باب در اصفهان و تعدادی در همدان، شیراز، زنجان و… قرار دارند و تبریز تنها ۲ مدرسه ماندگار ثبت شده دارد.
وی اظهار کرد: همین امر شهروندان تبریز را در قبال ماندگار سازی فرهنگ خطه آذربایجان، مسئول میکند.
نجاری کهنمویی با بیان اینکه دبیرستان فردوسی تبریز بر فرهنگ ایران تاثیرگذار است، افزود: انجمن دانشآموختگان این دبیرستان، نخستین انجمن ثبت شده در وزارت کشور و انجمنی فرهنگی و مردم نهاد است.
وی اظهار امیدواری به اینکه با کمک نهادهای مربوطه، ضمن اینکه دبیرستان فردوسی در ایران و جهان شناخته شود، گفت: دیگر مدارس قدیمی تبریز نیز مانند طالقانی، پروین، سعدی، رشدیه و … وارد فهرست مدارس ماندگار آموزش پرورش شده و انجمن دانشآموختگان شان، تشکیل و ثبت شود.
وی اضافه کرد: البته هم اکنون انجمن دانش آموختگان هنرستان «وحدت» در حال ثبت و مذاکراتی برای تشکیل این انجمن در دبیرستان طالقانی در جریان است؛ باید با کمک هم مدارس تبریز را «ماندگار» کنیم تا سپس برای ثبت انجمن های دانش آموختگان آنها اقدام شود.
مدیر عامل انجمن دانشآموختگان دبیرستان فردوسی تبریز در زمینه علاقهمندی و عضویت افراد در این تشکل اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون استقبال راضیکننده بوده و در رده دانشآموختگان و اساتید، از اقصی نقاط کشور و جهان عضو داشته ایم .
وی با اعلام اینکه با کمک استانداری در تلاش برای ثبت «بنیاد مدارس ماندگار ایران» هستیم که حرکتی ملی است، ادامه داد: هماکنون ۱۷ استان در بنیاد مدارس ماندگار عضو هستند که امیدواریم با کمک اصحاب رسانه، این بنیاد را تشکیل و دامنه فعالیت های آن را گسترش دهیم.
نجاری گفت: تشکیل انجمن دانشآموختگان دبیرستان فردوسی تبریز، حاصل زحمات هیئت موسسین ۵۰ نفری، متشکل از فارغالتحصیلان دهه ۱۳۳۰ تا ۱۳۷۰ است که با هدف بزرگداشت مشاهیر و مفاخر دانش آموخته این دبیرستان، توانمندسازی و صیانت از حقوق تمامی مدارس ماندگار کشور و فرهنگسازی به وجود آمده است.
ساختمان قدیمی دبیرستان فردوسی موزه دانش ایران می شود
وی همچنین تاکید کرد: در نظر داریم با کمک استانداری و تامین بودجه، ساختمان قدیمی دبیرستان به «موزه دانش ایران» تبدیل شود تا اثر فرهنگی آن کماکان در تاریخ تبریز و ایران ادامه یابد.
نجاری کهنمویی با اشاره به اینکه در گذشته این مدرسه بخشهای مختلفی مانند آزمایشگاه، ورزش، انتشارات و … داشته که آن را به یک مجموعه معارف تبدیل می کرد؛ گفت: تلاش میکنیم که این مجموعه برای قدردانی از زحمات گذشتگان و پاسداشت آن، دوباره فعال شود و از سراسر کشور بازدید کننده داشته باشیم.
وی با اعلام اینکه سال بعد جشن ۱۱۰ سالگی دبیرستان فردوسی را برگزار می کنیم، افزود: برنامه بزرگداشت دانشآموختگان دبیرستان فردوسی از اقصی نقاط کشور به همراه انتشار کتابی درباره سرگذشت مدیران، معلمان و دانشآموختگان است تا در غبار تاریخ این شهر کمرنگ نشوند؛ همه شهروندان این آب و خاک باید دست به دست هم دهیم تا وظیفه خود را نسبت به مشاهیر این دبیرستان ادا کنیم.
کاظم درگاهی، رئیس کمسیون ارتباطات انجمن دانشآموختگان دبیرستان فردوسی تبریز نیز با یادآوری اینکه قبل از تشکیل این انجمن چند گروه مختلف از دانش آموزان فارغ التحصیل دبیرستان در فضای مجازی فعال بودند؛ گفت: این گروه های پراکنده، جلساتی تشکیل دادند که مقدمهای برای تشکیل انجمن شد.
وی افزود: جلسه افتتاحیه با حدود ۵۰ نفر شرکت کننده به عنوان هیئت موسس، به تشکیل یک گروه واحد و عضوگیری منجر و با استقبال سراسری روبرو شد؛ به تدریج اعضای انجمن مرکب از اساتید، اعضای هیئتعلمی دانشگاهها، نخبگان، دبیران سابق دبیرستان افزایش یافت و در زمان حاضر بیش از ۹۰۰ نفر عضو دارد.
دبیرستان فردوسی تبریز در کشور موقعیت تاریخی بینظیری دارد و فارغالتحصیلانش در تمامی رشتههای هنری، علمی، پزشکی و… زبانزد هستند؛ دبیرستان فردوسی بر فرهنگ معاصر ایران تاثیرگذار بوده است.
این دبیرستان به عنوان دومین دبیرستان قدیمی ایران پس از دبیرستان معروف البرز تهران به عنوان میراث فرهنگی و آموزشی ماندگار قدیمی مخزن خاطرات کهن با تاریخ کشور و تبریز عجین شده است.