به گزارش یازاکو به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تبریز، دویست و پنجاه و یکمین جلسه علنی این شورا صبح امروز در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد.
بودجه سازمان مدیریت حملونقل مسافر در سال ۱۴۰۴ در این جلسه، مورد بررسی قرار گرفت.
علیرضا نوای باغبان، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز با تأکید بر اینکه خرید اتوبوس، نیاز شهر است، گفت: ۱۶۵۰ میلیارد هزینه خرید اتوبوس خواهد شد و تامین آن ضرورت دارد.
وی همچنین بر ضرورت پیشبینی وام برای خرید اتوبوس پیشنهاد کرد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به پرداخت بدهی توسط سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر، ارزشمند است، گفت: کاش دیگر سازمانها نیز به چنین وضعیتی برسند.
باغبان گفت: ضرورت دارد که لیست طلبکاران و بدهکاران در پیوست بودجه درج شود.
روحالله رشیدی، رییس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز با تأکید بر اینکه ۱۴۳۰ میلیارد برای خرید اتوبوس پیشبینی شده، گفت: ضرورت دارد مناطق کمک خود را برای خرید اتوبوس بیشتر کنند.
وی با اشاره به اینکه رانندگان بیآرتی در شکل وحشتناک کار میکنند، گفت: وضعیت روحی روانی رانندگان بیآرتی رقتبار است. در آن مسیر انواع تصادفات میبینیم.
رییس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به تصادف موتور با موتور و پرت شدن راکب به سمت بیآرتی در چند روز اخیر در مسیر بیآرتی، گفت: درخصوص ایمنسازی مسیر بیآرتی تکالیفی داده شده که در مسیر راهبند و دوربین و دیگر تمهیدات ایجاد شود.
رشیدی ادامه داد: این مسئله بین سازمانترافیک و منطقه ۸ در هروله است. بیش از ۵۰ درصد تصادفات داخل مسیر بیآرتی اتفاق میافتد و منجر به فوت میشود.
وی تاکید کرد: شهرداری باید بر ساماندهی مسیر بیآرتی متمرکز شود. ما عملکرد میخواهیم. مردم باید ببینند شهرداری و مدیریت شهرداری اراده داشته تا ایمنی تامین شود.
رانندگان بیآرتی عملا بندبازی میکنند. این مسئله پیشبینی بودجهای دارد اما عملکرد ندارد.
احد صادقی، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به پیشنهاد اعضای شورا درخصوص خرید خودرو ارسپلاک، گفت: ورود خودروهای ارسپلاک مسئلهای است که در حملونقل عمومی میتواند موردتوجه باشد.
حکیمه غفوری، عضو شورای اسلامی شهر تبریز بر ضرورت کمک شهرداری مرکز به سازمان مدیریت حملونقل مسافر تأکید کرد.
حجتالاسلام رسول برگی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در سالهای گذشته ایستگاههای اتوبوس به بهانه فرسودگی جمعآوری شدند و ترمیم و احداث جایگاههای اتوبوس باید اولویت باشد.
وی ادامه داد: شهروندان در سرما و گرما در شرایط نامناسب منتظر اتوبوس در مکانهای توقف اتوبوس میایستند. اگر لازم است این مسئله در بودجه آورده شود. حداقل با کمک بخش خصوصی میتوان این کار را کرد. اینکه جایگاه زده شود یا باید به بخش خصوصی سپرده شود باید بررسی شود که حق تبلیغات برای مدت مشخص به بخش خصوصی داده شود تا ایستگاه ایجاد کند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز درخصوص وضعیت مسیر بیآرتی گفت: برخی مسیرها از لحاظ آسفالت وضعیت خوبی ندارد و موجب خسارت ناوگان اتوبوسرانی و شهروندان شده است.
برگی همچنین خواستار ساماندهی دستگاههای شارژ بلیت شد که میتوانند منبع درآمدی برای شهرداری باشند و گفت: بیآرتی دوم نیز در فصل بودجه در نظر گرفته شود.
وی درخصوص جذب راننده اتوبوس نیز گفت: تک بهرهبردارها با ۴۰۰ میلیون یک راننده برداشتهاند درحالیکه بهرهبرداران کلان نمیتوانند راننده پیدا کنند. از سوی دیگر، تکبهرهبرداران میگویند برای بهرهبرداران بزرگ بلیت سود دارد واگر اینگونه است فرصت به بهرهبرداران بزرگ داده شود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از اتوبوسها، گفت: اتوبوس کتابخانه سیار میتواند با هماهنگی سازمان فرهنگی و نهاد کتابخانههای عمومی در مناطق کمبرخوردار مورد استفاده قرار گیرد.
برگی با اشاره به بازدید از در شرکت اسنا، گفت: در آن بازدید مطرح شد میدلباس خریداری شود. برخی خیابانها کشش اتوبوس ندارد و اتوبوسها موجب ترافیک میشوند. با میدل باس جابهجایی مسافر راحتتر است و موجب ترافیک نشده و در هزینهها صرفه جویی میشود که باید دید آیا این مسئله در بودجه لحاظ شده است؟
وی همچنین بر ضرورت پیشبینی اتوبوسهایی مخصوص بانوان در ایام شب عید شد تا به سهولت به بازار رفتوآمد کنند.
حجتالاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر، عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز پیشنهادهایی درخصوص استفاده بهینه از اتوبوسهای خارج از رده مسافربری مطرح کرد.
وی عنوان کرد: این اتوبوسها میتوانند برای کاربری دفاتر اداری کارگاههای عمرانی، کافه سیار، کلاسهای درس فرهنگسرا در مناطق محروم، کلینیک سیار، گالری سیار و گلفروشی سیار مورد استفاده قرار بگیرند.
روحالله دهقاننژاد، نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز خواستار تشریح وضعیت ۲۲ دستگاه اتوبوس خریداری شده از آکیا شد.
وی همچنین بر ضرورت ایجاد ایستگاه اتوبوس در مسیر دانشگاه آزاد تأکید کرد.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز مطرح کرد: موضوع ایجاد ایستگاههای اتوبوس در وزارت ارشاد مطرح شده بود و قرار بود ۵۰۰ ایستگاه بزنند که پیگیری آن از طریق وزارت ارشاد بود و اگر قرار بر ایجاد ایستگاه اتوبوس باشد، بهترین راه برای رفاه مردم است که هزینه هم نشود.
غلامرضا احمدی، رییس شورای اسلامی شهر تبریز بر واگذاری یک یا دو اتوبوس به نهاد کتابخانههای عمومی تأکید کرد.