به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از تجارت نیوز، با ارائه جداول بودجه ۱۴۰۴ به صحن علنی مجلس و بررسی این جداول اعتراضاتی از طرف نمایندگان مطرح شد. برخی نمایندگان نسبت به نحوه ارائه جداول در صحن علنی بدون بررسی جزیی آنها و ارائه توضیحات معترض بودند.
جعفر قادری، نماینده شیراز در گفتوگو با تجارتنیوز به مشخص نبودن اعمال تغییرات کمیسیون تلفیق بر روی جداول بودجه اشاره کرده و گفت: تغییراتی که مصوبه کمیسیون تلفیق نسبت به لایحه انجام شده، باید کاملاً برای نمایندگان اعلام میشد که چه تغییراتی ایجاد شده است.
محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در گفتوگو با تجارتنیوز درباره اعتراضاتی که برخی از نمایندگان نسبت به تقسیمات استانی بودجه ۱۴۰۴ مطرح کرده بودند، توضیح داد: همه وقت گذاشتند، جداول در اختیار همه نمایندگان بوده است. دو هفته است که نمایندگان و کمیسیونها مسائل را بررسی کردهاند، کمیسیون تلفیق هم کاری خارج از آن اختیاراتی که به هیاترئیسه داده شده انجام نداده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: در واقع، یکی از معدود سالهایی است که ما منابع اضافی را بین استانها تقسیم کردهایم.
فهرست
بهدلیل دو بخشی بودن بودجه، سقف بودجه بسته شده و دست ما بسته است
او درخصوص اعتراضات برخی نمایندگان عنوان کرد: ایرادی که همکاران مطرح میکنند اگرچه درست است اما به دلیل دو بخشی بودن بودجه است. در بخش اول، سقف بودجه تعیین شده و دست ما بسته است. اگر کسی بگوید که باید مبلغ خاصی برای یک دستگاه خاص در نظر بگیریم، نمیتوانیم این کار را انجام دهیم و باید از جایی دیگر برداشت کنیم تا آنجا بگذاریم چون سقف بسته است.
پیشنهاد میکنم بودجه را دوباره یک مرحلهای کنند
زنگنه در ادامه با بیان اینکه چون سقف بودجه بسته است، نمیتوانیم اقدام خاصی انجام دهیم، افزود: من به همکاران پیشنهاد میکنم که بودجه دوباره به صورت یک مرحلهای ارائه شود تا جداول و تبصرهها و ماده واحده با هم بررسی شوند.
براساس آییننامه اگر جداول بودجه رای بیاورند دیگر امکان بررسی جزیی آنها نیست
نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در ادامه درباره برخی نارضایتیها درباره این موضوع که جداول برای عموم شفاف نیستند و نحوه بررسی آنها در صحن علنی جزیی انجام نشده است، هم توضیح داد: جزئیات به طور کامل ارائه شده است، اما بر اساس آییننامه، ابتدا باید جداول رأیگیری شوند. اگر جدول رأی بیاورد، دیگر به جزئیات و پیشنهادات نمایندگان پرداخته نمیشود. اما اگر نمایندگان رأی ندهند و جدول رأی نیاورد آنگاه باید به صورت جزییتر به پیشنهادات پرداخت.
قانون یک درصد سهم استانها از نفت در برنامه هفتم تغییر کرده است/ سهم استانها در بودجه ۱۴۰۴ از نفت براساس تولید تقسیم شده است
زنگنه همچنین درباره نارضایتیها از تخصیصهای استانی در بودجه ۱۴۰۴، عنوان کرد: قانون یک درصد سهم استانها از نفت در برنامه هفتم تغییر کرده است. قبلاً استانها بر اساس سهم خود از صادرات نفت سهم میبردند، اما اکنون بر اساس تولید تقسیم شده است. اولین سال بعد از برنامه هفتم است که این طرح اجرا میشود.
برای خوزستان که نیاز به حمایت بیشتری دارد، منابعی را از جای دیگری تخصیص دادهایم/ کمیسیون تلفیق حق استانی را کم نکرده اما به استانهای نفتخیز بیشتر کمک کردهایم
او در ادامه گفت: برخی استانها به دلیل تغییر در روش تقسیم، چون قبلا این سهم براساس صادرات بوده است، سهم کمتری دریافت کردهاند، مانند خوزستان. ما به طور خاص برای خوزستان که نیاز به حمایت بیشتری دارد، منابعی را از جای دیگری تخصیص دادهایم. دوستانی که ناراضی هستند میگویند چرا به استان خوزستان بیش از سهم یک درصدشان دادهاید. کمیسیون تلفیق حق استانی را کم نکرده است اما به چند استان مانند بوشهر، خوزستان و استانهای نفتخیز بیشتر کمک کردهایم.
در بودجه ۱۴۰۴ حدود ۲ درصد از درآمد نفت به مناطق محروم تعلق گرفته است/ ۳ درصد از کل بودجههای عمرانی براساس میزان محرومیت به استانها اختصاص داده شد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه توضیح داد: استانها چند نوع بودجه دارند، یک بودجه برای خود استانها که تقسیم میشود و یک درصد نفت که بر اساس تولید تقسیم میشود. یعنی هر استانی که سهم بیشتری در تولید دارد سهم بیشتری دریافت میکند. همچنین ۲ درصد از درآمد نفت به مناطق محروم تعلق گرفته است. علاوه بر این ۳ درصد از کل بودجههای عمرانی کشور نیز وجود دارد که بودجه متوازن است و بر اساس میزان محرومیت استانها بین آنها تقسیم میشود. این تقسیمبندی برای افزایش عدالت در توزیع منابع انجام شده است.
سهم استانها از بودجه ۱۴۰۴ خوب بوده است
نایب رئیس کمیسیون تلفیق در ادامه افزود: امسال رقم دیگری به میزان ۴۲ هزار میلیارد تومان به استانها تخصیص دادهایم و همچنین منابعی برای صرفهجویی انرژی وجود دارد که آن نیز تقسیم شده است. بنابراین، سهم استانها از بودجه ۱۴۰۴ بسیار خوب بوده است.