به گزارش یازاکو، سردار حسین سلامی روز سه شنبه در بازدید از طرح تعریض جاده جلفا به کلاله گفت: اجرای این مسیر به طول ۱۰۷ کیلومتر بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بخشی از آن تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
وی اضافه کرد: این مسیر به عنوان یک گذرگاه راهبردی برای ایران و کشورهای همسایه است و نقش اساسی در توسعه شمال آذربایجان شرقی دارد.
به گفته فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با وجود سختیهای کار به خاطر کوهستانی بودن منطقه و تملک اراضی طرح در طول مسیر در حال اجراست.
سردار سلامی افزود: در صورت تامین اعتبار این طرح در بخشهای مختلف تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.
مدیر عامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم در این بازدید گفت: محور راهبردی جلفا به کلاله یک طرح راهبردی برای کشور و کشورهای همسایه است.
رحمانی افزود: قرارداد اولیه این طرح ۴۵هزار میلیارد ریال است.
وی افزود: برای اجرای این طرح حدود ۸۵۰ نفر نیروی کار و ۲۵۰ دستگاه ماشین آلات در طول مسیر مشغول فعالیت هستند.
کریدور ترانزیتی جادهای و ریلی ارس به طول ۱۰۷ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۴۹ هزار میلیارد ریال ساخته می شود که برخی مراحل اجرای بخش جادهای آن آغاز شده است و بخش ریلی نیز در دست مطالعه قرار دارد.
این پروژه که در مسیر کریدور شرق به غرب قرار دارد از کلاله در شهرستان جلفا در شمال آذربایجان شرقی آغاز شده و با یک پل به کلاله در جمهوری آذربایجان متصل میشود.
در نشست مهر ماه سال ۱۴۰۲ روسای کمیسیونهای مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان صورت جلسه اجرایی شروع عملیات پل آغبند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد که بر اساس آن، پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایهگذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد. این پل به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، احداث میشود.