مترو کلانشهر تبریز از پنج خط که چهار خط اصلی و یکخط فرعی دارد و در مجموع ۱۰۰ کیلومتر تشکیل شده است.
یعقوب وحیدکیا مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز در گفتوگو با ایسنا به تشریح اقدامات صورت گرفته در خط یک متروی تبریز پرداخت و گفت: خط یک مترو کلانشهر تبریز به طول ۱۷.۲ کیلومتر در سه فاز، بهعنوان یکی از شریانهای اصلی حملونقل شهری، نقش بسزایی در خدماترسانی به شهروندان ایفا میکند، این خط که روزانه از ساعت ۶ صبح تا ۲۱:۳۰ فعالیت دارد، با تلاشهای انجامشده در سال ۱۴۰۳، بهبودهای قابل توجهی را در زمینههای فنی،فرهنگی و خدماتی تجربه کرده است.
کاهش زمان انتظار مردم در خط یک متروی تبریز
وی ادامه داد: زمان انتظار مسافران در فاز اول و دوم از ایستگاه ائلگولی یا میدان کهن (سهراه امین) ۱۵ دقیقه و در فاز سوم به دلیل برخی نواقص جزئی، ۳۵ دقیقه بود، اما با تکمیل و آمادهسازی تونل شمالی، از اواخر فروردین سال ۱۴۰۴،هدوی کل خط بهطور یکپارچه به ۱۵ دقیقه کاهش یافت، این کاهش زمان انتظار، ضمن افزایش رضایت مسافران، ظرفیت خدماترسانی خط یک را بهبود بخشید.
وی به برگزاری برنامه های فرهنگی و تفریحی در ایستگاه های خط یک مترو تبریز اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت تعامل فرهنگی با شهروندان، در سال ۱۴۰۳ برنامههای فرهنگی متنوعی در ایستگاههای پرتردد خط یک برگزار شد. از جمله این برنامهها میتوان به “سهشنبههای مهدوی” در ایستگاه میدان کهن و مراسمهای ملی و مذهبی همچون عید غدیر، دهه محرم، هفته بسیج و دهه فجر اشاره کرد، این فعالیتها نقش مؤثری در ارتقای روحیه اجتماعی و فرهنگی مسافران ایفا کرده است.
وحیدکیا اقدامات فنی صورتگرفته در خط مترو یک تبریز را تشریح کرد و ادامه داد: اقدامات فنی گستردهای در سال ۱۴۰۳ برای بهبود عملکرد خط یک صورت گرفت که از جمله مهمترین آنها میتوان به رفع نواقص پستهای LPS ۱ و ۲ در فاز سوم خط یک، تأمین بخش اعظمی از پلهبرقیهای خط و نصب ۲۴ دستگاه پلهبرقی جدید و تحویل ایستگاههای ۱۴ و ۱۶ از پیمانکار و رفع نواقص ایستگاههای ۸ و ۹ اشاره کرد.
جابجایی ۱۲ میلیون نفر مسافر توسط مترو کلانشهر تبریز در سال ۱۴۰۳
وی به سرمایهگذاری کلان شهرداری در پروژه مترو تبریز اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۳، خط یک مترو با جابهجایی ۱۲ میلیون نفر مسافر، توانست نقشی مؤثر در کاهش ترافیک شهری ایفا کند، همچنین هزینهکرد این خط در سال مزبور به ۹ هزار و ۵۱۲ میلیاردریال رسید که بیانگر سرمایهگذاری قابل توجه برای بهبود کیفیت خدماترسانی است.
وی به تشریح چگونگی فعالیت خط یک مترو تبریز پرداخت و افزود: در حال حاضر برای خدماتدهی روزانه، همکاران ما از ساعت ۰۴:۳۰ صبح در محل پایانه ائلگولی مستقر میشوند و عملیات آمادهسازی قطارها را انجام میدهند، تا در ساعت ۶ صبح، خدمات رسانی به شهروندان از ایستگاه ائلگولی آغاز شود و تا ساعت ۲۱ شب ادامه دارد. روزانه بیش از ۷۰ هزار نفر از خدمات مترو استفاده میکنند.
وی ادامه داد: با توجه به حجم ترافیک در سطح شهر و مدیریت کارآمد زمان و صرفهجویی در وقت از طریق مترو برای شهروندان میسّر شده و نیز با توجه به هزینه کمتر نسبت به سایر وسایل حمل و نقل عمومی، مترو بهترین جایگزین برای سهولت دسترسی شهروندان محسوب میشود.
وحیدکیا افزود: خدمات دهی در سه فاز خط یک حد فاصل ائل گولی تا شهرک نور لاله انجام میشود و سرفاصله انتظار مسافران در ایستگاه در کل خط یک ۱۵ دقیقه است. بعد از اتمام خدمات رسانی نیز همکاران خط و ابنیه از ساعت ۲۲ شب تا ۴ بامداد عملیات تست ریلها را در کل مسیر انجام میدهند و همکاران واحد نِت نقلیه نیز عملیات تست دربها و ایرادات احتمالی قطارها یا شستوشوی روزانه قطارها را نیز انجام میدهند تا بتوانیم به بهترین نحو به شهروندان فهیم خدماترسانی انجام دهیم.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز به افزایش رضایت مردم از عملکرد شهرداری تبریز در حوزه حمل و نقل ریلی تاکید کرد و گفت: عملکرد خط یک مترو در سال ۱۴۰۳ نشاندهنده تلاشی مستمر برای بهبود زیرساختها، افزایش رضایت مسافران و توسعه تعاملات فرهنگی است، کاهش هدوی به ۱۵ دقیقه، اجرای برنامههای فرهنگی هدفمند و بهروزرسانی تجهیزات فنی،آیندهای روشنتر را برای این شبکه حملونقل ترسیم میکند.