به گزارش یازاکو، غلامحسین محمدی روز شنبه در جلسه شورای توسعه مهارت در سالن اجتماعات استانداری آذربایجان شرقی، با اشاره به پژوهش های انجام شده در سطح کشور در این خصوص، افزود: تا زمانی که زیرساخت آموزشی مناسب برای ارایه آموزش های مهارتی در کشور ایجاد نشود این روند ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به تغییرات سریع در بازار و کسب و کارها در سطح دنیا و به تبع آن در کشور، اظهار کرد: این وضعیت موجب می شود تا افراد، آمادگی برای پذیرش شغل و داشتن مهارت کافی برای کار در کسب و کارهای جدید را نداشته باشند.
رییس سازمان فنی و حرفهای کشور گفت: با این تغییرات ۱۷۰ میلیون شغل باید ایجاد و ۹۰ میلیون شغل حذف شود و از هر ۱۰ نیروی کار باید ۶ نفر مهارت خود را ارتقا دهند .
محمدی، با تاکید بر اینکه ۴۴ درصد از مهارت های کلیدی نیروی کار تغییر خواهد کرد، ادامه داد: در چنین وضعیتی کارفرمایان به دنبال افرادی خواهند بود که دارای مهارت باشند و بتوانند در مشاغل پیشنهاد شده به آن ها، نقش کانونی ایفا کنند.
وی یادآور شد: میانگین سال های تحصیلی دانش آموزان در نظام آموزشی کشورمان در بین ۱۴۰ کشور دنیا در رده ۶۱ و در مجموع مهارت های کسب شده در رتبه ۱۳۶ و جزو ۶ کشور آخر دنیا قرار دارد و این به این معناست که نظام آموزشی ما بر بنیان مبنتی بر بازار کار طراحی نشده است.
رییس سازمان فنی و حرفهای کشور با تاکید بر اینکه با ادامه این مدل ها، ناترازی در نظام آموزشی و مهارتی بیشتر خواهد شد، گفت: در کشور ما سالانه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیروی کار وارد بازار می شوند و بیش از یک میلیون فرصت شغلی برای آن ها وجود دارد که بر اساس این آمار این وضعیت باید متناسب باشد ولی به خاطر عدم سازگاری آموزش ها با کار، کارفرماها از نبود نیروی ماهر و کارگران از نبود شغل گلایه می کنند.
فقط ۴۰ درصد از نیروی کار در کشور کیفی هستند یعنی از بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار نیروی کار فقط ۴۰ درصد می توانند مهارت را به اشتغال وصل کنند .
وی اظهار کرد: در آموزش عالی کشور حدود ۲۰ درصد و در آموزش فنی و حرفه حدود ۳۷ درصد و در مجموع حدود ۲۸ درصد از نیازهای بازار کار را در آموزش ها می توان پاسخ داد.
تمامی مراکز فنی و حرفه ای در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد
رییس سازمان فنی و حرفهای کشور با تاکید بر اینکه چاره ای جز تغییر رویکردهای آموزشی در کشور نداریم، گفت: آموزش ها و زیرساخت های آموزشی باید به سمتی برود که بتوان برای فعالیت های اقتصادی و کسب و کارها نیروی کار مناسب تربیت کرد.
محمدی، ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید بین دانشگاه ها و مراکز آموزشی، فعالیت های اقتصادی و کارخانه ها انسجام و هم آفرینی به وجود بیاید و این سازمان در این راستا اجرای طرح همنوا را آغاز کرده است.
وی یادآور شد: در این طرح تمامی مراکز فنی و حرفه ای در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد تا رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای از این زیرساخت ها برای تربیت نیروی ماهر استفاده کنند.
رییس سازمان فنی و حرفهای کشور با اشاره به طرح دیگر این سازمان برای توسعه زیرساخت های فنی و حرفه ای در قالب کارآفرین گفت: این طرح برای توسعه زیرساخت خوداشتغالی برای افرادی که در صنایع دستی فعالیت می کنند، اجرا می شود.
محمدی، با تاکید بر اینکه رسیدن به ایران ماهر باید در رویکرد ذی نفعان متعدد حوزه مهارت، فعالان صنعتی، اقتصادی و سیاست گذاری کشور جدی گرفته شود، افزود: توسعه صنعتی بدون سرمایه گذاری در نیروی کار امکان پذیر نیست.