به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، اکبر فتحی با بیان اینکه تحلیل شرایط و شناسایی مطالبات جامعه هدف بخش کشاورزی و انعکاس عملکرد مجریان این بخش از اصلیترین وظایف روابط عمومی سازمان است، اظهار داشت: روابط عمومی به نوعی زبان گویای یک سازمان میباشد و تاکید مقام معظم رهبری نیز همواره بر این است که دولتها، نهادها و سازمانها عملکرد خود را به جامعه منعکس نموده و به مردم اطلاع دهند تا مردم در جریان امور قرار گیرند.
وی با بیان اینکه این انعکاس نمیتواند توسط خود افراد صورت گیرند زیرا از ابزارها و امکانات لازم برخوردار نیستند، ادامه داد: این وظیفه را روابط عمومی سازمان بر عهده میگیرد تا عملکردهای سازمان در سطح معاونتها و یا مدیران مختلف یک سازمان را به اطلاع مردم برساند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه آنچه که روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی را از سایر دستگاههای اجرایی متمایز میسازد، خود ماهیت بخش کشاورزی است، ادامه داد: در این بخش کشاورزان خرده پا و نیز کسانی هستند که معیشت و گذران زندگیشان به کارهای طاقت فرسای کشاورزی وابسته است.
وی همچنین اضافه کرد: طبیعتاً این بخش توانایی انعکاس عملکرد خود در راستای تامین امنیت غذایی جامعه را ندارند و از طرفی تفکر غالب جامعه بر این است که این بخشهای کوچک نقشی در تامین امنیت غذایی ندارند، این در حالیست که مجموع این بخشهای کوچک در معیت هم امنیت غذایی جامعه را تامین مینمایند از سوی دیگر از آنجاییکه این بخش تشکیلدهنده سفره مردم میباشد، پاسخگویی به دغدغههای جامعه در مورد سلامت غذایی محصولات تولیدی ضروری مینماید.
فهرست
امنیت غذایی دارای دو فاکتور اساسی کیفیت و کمیت منابع غذایی است
فتحی ابراز داشت: امنیت غذایی دارای دو فاکتور اساسی کیفیت و کمیت منابع غذایی است، از اینرو علاوه بر کمیت، کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی همواره مورد توجه و حساسیت مسوولان این بخش بوده و مصرف نهادههای شیمیایی دقیقا مدیریت میگردد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: وجود تشکیلات و مراکز متعدد خدمات کشاورزی در سطح دهستانها و مراکز خدمات غیردولتی که در حال راهاندازی در سطح روستاها میباشد، نظام مهندسی کشاورزی و اتحادیهها و خود کارشناسانی که در سطح سازمان و مدیریت ها فعالیت مینمایند همگی بر مصرف نهادههای شیمیایی دقت نظر دارند.
فتحی خاطرنشان کرد: از آنجاییکه خود کشاورزان بخشهای کوچک توان حمایت از سلامت محصولات تولیدیشان را ندارند، وظیفه انعکاس این امر بر عهده روابط عمومی بخش کشاورزی است یعنی برخلاف بخشهای دیگری همچون صنایع که برای مثال هر کارخانه خود دارای بخش روابط عمومی است، در بخش کشاورزی، متولی بخش کشاورزی مسوول حفاظت محصولات کشاورزی از انواع تبلیغات منفی است.
وی یادآور شد: اگرچه نمیتوان تمام محصولات تولیدی را کاملاً سالم ارزیابی کرد اما نمیتوان تمام محصولات کشاورزی تولیدی را که تحت نظارت کارشناسی قرار دارند در اثر ناآگاهی عدهای کاملاً زیرسوال برد اگر کل سطح زیر کشت استان در نظر گرفته شود (یکمیلیون و دویست هزار هکتار) بخش بزرگی از آن ( ۸۰۰ هزار هکتار) را کشت دیم تشکیل میدهد که اصلاً مصرف نهاده شیمیایی در آن وجود نداشته و به لحاظ اقتصادی هم به صرفه نمیباشد، گرچه در سایر بخشها مواردی از بد مصرفی وجود دارد اما تعداد آنها بسیار اندک میباشد اما به جای اینکه این موارد استثنا تلقی گردد به کلیت محصولات کشاورزی تسری داده میشود.
تولید محصولات دیم آذربایجانشرقی بدون سم و کود
فتحی با بیان اینکه بخش زیادی از محصولات کشاورزی استان آذربایجانشرقی بهویژه تولیدات دامی و گیاهی، پاک و سالم است،گفت: بیشتر محصولات دیم استان آذربایجانشرقی بدون سم و کود تولید میشود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تبیین این موضوع با استفاده از ظرفیتهای خود معاونتهای تخصصی سازمان را یکی از وظایف اصلی بخش روابط عمومی شمرد و افزود: در صورت عدم همکاری واحدهای تخصصی تولید محتوای خبری دچار مشکل خواهد بود.
فتحی متذکر شد: بنابراین تمامی واحدها و معاونتها و مدیریتهای سازمان علاوه بر اینکه باید همکاری لازم را در این زمینه به عمل آورند، خود نیز باید مطالبه گر انعکاس عملکردهایشان از سوی روابط عمومی باشند که در حال حاضر عکس این امر در ارتباط روابط عمومی با معاونتها و بخشهای دیگر سازمان جاری است.
وی در ادامه بر وظیفه روابط عمومی در نمایاندن روابط متقابل مردم و مسوولان تاکید و بیان داشت: مطالبات جامعه هدف نسبت به سازمان باید مورد شناسایی قرار گرفته و دستگاههای برتر در این زمینه مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی، بررسیهای انجام شده توسط روابط عمومی در رابطه با افکارسنجی و ارزیابی عملکرد همکاران را نمونه بسیار خوبی از این نوع ارزیابی کرده و تصریح کرد: ارتباط متقابل مردم و مسوولان نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا سازمان در جهت ساماندهی این امورات قدم بردارد، از این رو تحلیل شرایط و مطالبات سازمانی علاوه بر مطالبات متداولی که از سازمان وجود دارد از اصلیترین وظایف روابط عمومی میباشد تا هدفگذاری و حرکت سازمان در این راستا صورت گیرد.
کسب مقامهای پی در پی برتر توسط روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان
وی از کسب مقامهای پی در پی برتر توسط روابط عمومی سازمان در سطح کشور اظهار خرسندی نموده و گفت: انعکاس عملکردهای سازمان ضمن ایجاد فرصت برای دفاع از این عملکردها، به تامین منابع لازم نیز کمک مینماید و زمانی که مسوولان عالیرتبه در جریان فعالیتهای سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجانشرقی و امور قرار گیرند و اخبار مختلف از موضوعات و مشکلات موجود پرده بردارد، به فعالیت و پویایی سازمان واقف گردیده و قطعاً نیازها و خواستههای آن را با دیده مثبت خواهند نگریست.
در پایان این جلسه با اهدای لوحی از طرف رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجانشرقی از وحید کاظمزادهقاضیجهانی مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجانشرقی و همکاران روابط عمومی سازمان به دلیل کسب رتبه برتر و پیشگام در کشور تجلیل شد.