• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

ماجرای استاندارد نبودن خودروهای بنز، بی.ام.و و پورشه در ایران

  • کد خبر : 1838
  • 11 بهمن 1399 - 9:24
ماجرای استاندارد نبودن خودروهای بنز، بی.ام.و و پورشه در ایران
رئیس سازمان ملی استاندارد درباره وضعیت ترخیص خودروهای بنز، بی ام و پورشه دپو شده در گمرکها به دلیل عدم تایید استاندارد گفت که مشکل از استاندارد نبودن این خودروها نیست بلکه بیشتر مربوط به قوانین و مقررات است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، اخیرا طی بازدید مسئولان قضایی از گمرک شهید رجایی در رابطه با بررسی نحوه ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرکها، یکی از مسئولان سازمان اموال تملیکی استان هرمزگان این موضوع را مطرح کرد که برای شماره گذاری خودرو تائیدیه اداره استاندارد لازم است ولی سازمان ملی استاندارد طی نامه ای اعلام کرده که چند مدل خودرو از جمله بنز، بی‌ام‌و، پورشه و تویوتا مورد تایید نبوده و با استاندارد ملی مطابقت ندارند. 

به طور کلی  در سال‌های اخیر هزاران خودروی وارداتی به دلایل مختلف در گمرک باقی مانده و امکان ترخیص و حتی تعیین تکلیف آن‌ها از سوی سازمان اموال تملیکی وجود ندارد و یکی از مهمترین دلایل  آن‌ هم مشکل تائید استاندارد آنها است.

سازمان ملی استاندارد تاکید دارد که “عمده این خودروها دارای حداقل یکی از ایرادات از جمله عدم ثبت سفارش، نداشتن گواهی صحه گذاری تایید نوع خودرو از سازمان ملی استاندارد ایران، حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی، مستعمل بودن یا عمر بیشتر از یکسال هستند.”

در این شرایط اخیرا سازمان ملی استاندارد طی مکاتبه ای با معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده “اگر شرایط فراهم شود و دستگاه های مربوطه ورود کنند، آماده همکاری است.” اما رئیس این سازمان می‌گوید مشکل اصلی قوانین است و حتی در مواردی برای ترخیص این خودروها دولت باید مصوبه جدید صادر کند.

نیره پیروزبخت، درباره وضعیت ترخیص خودروهای بنز، بی ام و و پورشه دپو شده در گمرکهای داخلی گفت: در زمینه خودروها مشکل در استاندارد نیست بلکه بیشتر مربوط به قوانین و مقررات است.

وی داشتن ثبت سفارش و خدمات پس از فروش، نداشتن موتور با حجم بالای ۲۵۰۰ سی سی، آمریکایی نبودن خودروها و کارکرده نبودن آن‌ها را از جمله قوانین و شرایط اعلام کرد که مانع ترخیص خودروهای لوکس شده است. 

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه آیا در بحث استاندارد، امکان حل شدن مشکلات این خودروها وجود دارد توضیح داد: بحث ما قوانین استاندارد است. به عبارت دیگر استاندارد بودن خودرو به تنهایی کافی نیست بلکه باید با قوانین و استاندارد ما هم مطابقت داشته باشد. برای مثال خودروی بنز استاندارد است اما یکی از قوانین ذکر شده، مانع ورود آن به کشور می‌شود. برای مثال اگر یک خودرو بنز ۲۵۰۰ کیلومتر کار کرده وارد گمرکهای کشور شود، اجازه ترخیص ندارد، چرا که طبق قانون حداکثر کارکرد خودرو باید ۱۰۰ کیلومتر باشد. 

وی همچنین با بیان اینکه بخشی از خودروها هم مشکل ثبت سفارش دارند، گفت: ممکن است خودروی خارجی کاملاً استاندارد باشد، اما وقتی ثبت سفارش نداشته باشد امکان ورود آن به کشور وجود ندارد.

این مقام مسئول درباره هماهنگی‌هایی که مقرر شده در این زمینه از سوی دستگاه‌های مختلف انجام شود، اظهار کرد: برای مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) می‌تواند ثبت سفارش را انجام دهد و گمرک می‌تواند محموله را وارد سامانه ای پی ال کند. اما در مورد خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی تنها راه ورود به کشور صدور مصوبه‌ای جدید در این زمینه از سوی دولت است. خودروهای آمریکایی هم به هیچ عنوان اجازه ورود به کشور را ندارند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=1838

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});