به گزارش یازاکو، نوید امجد، دبیر میز تجاری گرجستان در اتاق بازرگانی تبریز به تشریح جزئیات برنامه عملیاتی توسعه روابط اقتصادی و تجاری با این کشور پرداخت و گفت: در این برنامه، شاخصها و ظرفیتهای اقتصادی گرجستان، مقاصد صادراتی و مبانی وارداتی، حجم تجارت خارجی و نیازهای وارداتی این کشور در حوزههای فناوری صنعتی، بهداشت و درمان، کشاورزی و مواد غذایی، ساختوساز، حملونقل و انرژی به تفکیک مشخص شدهاند.
وی، با ارائه آماری از وضعیت تجارت میان ایران و گرجستان در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، تصریح کرد: طی این پنج سال، تراز تجاری و حجم مبادلات دو کشور روندی صعودی داشته است.
دبیر میز تجاری گرجستان، گفت: اقلامی همچون میلگرد و شمش آهنی، کاشی و سرامیک، پلیمرهای اتیلن، مصنوعات شیشهای، فرآوردههای نفتی، گاز و پتروشیمی و محصولات کشاورزی و غذایی مهمترین کالاهای صادراتی ایران به گرجستان است.
امجد، ادامه داد: در مقابل، گوشت و احشاء خوراکی، ماشینآلات و تجهیزات، تنباکوی فرآوریشده، مخلوطهای معطر برای نوشیدنی و چوب عمدهترین کالاهای وارداتی ایران از گرجستان در سال ۲۰۲۳ بودهاند.
وی، با اشاره به مجموعهای از چالشهای موجود در مسیر توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور، گفت: پیچیدگی قوانین تجاری، مشکلات در تبادلات مالی، مالیاتهای تأثیرگذار بر تجارت بینالمللی، استانداردهای سختگیرانه محصول، زیرساختهای ناکافی و ضعف در ارتباطات تجاری مؤثر ازجمله این چالشهاست.
دبیر میز تجاری گرجستان، با اشاره به توانمندیهای استان آذربایجانشرقی برای حضور فعالتر در بازار گرجستان، گفت: حوزههایی چون خدمات گردشگری و بهداشتی، ماشینآلات صنعتی، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع غذایی و کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، صنایع فلزی و فولاد و مصالح ساختمانی از مزیتهای این استان در تجارت با گرجستان است.
امجد با تأکید بر لزوم توجه به شناخت دقیق از رقبا، چه داخلی و چه خارجی، در مسیر توسعه روابط اقتصادی با گرجستان، گفت: سایر استانهای ایران نیز در این زمینه دارای ظرفیتهایی قابل توجه هستند که باید بهصورت هماهنگ مورد بهرهبرداری قرار گیرد.