به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از آنادولو، حکمت حاجیئو در سومین مجمع جهانی رسانه که در شهر شوشا برگزار شد، در گفتگو با خبرنگاران این ارزیابیها را مطرح کرد.
او با اشاره به دیدار میان الهام علیئو رئیسجمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخستوزیر ارمنستان که در ابوظبی انجام شده بود، اظهار داشت:این دیدار سازنده بود. اکنون مذاکرات بدون هیچ واسطهای به صورت مستقیم بین دو کشور صورت میگیرد. در گفتگوهای دوجانبه، نتایج مثبتی در راستای پیشبرد روند صلح به دست آمده است.
حاجیئو افزود: آذربایجان پیشنهاد امضای اولیه متن توافقنامه را به عنوان یک ابزار موقت ارائه داده است. موضوع اصلاح قانون اساسی ارمنستان و امضای اولیه متن توافق تا زمان انحلال گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از موضوعات مورد بحث در مذاکرات است. او با اشاره به ادامهدار بودن گفتگوها بین طرفین تأکید کرد که اعلام تاریخ دقیق برای امضای اولیه توافقنامه در حال حاضر زود است.
مشاور رئیسجمهور آذربایجان همچنین گفت که کشورش در جریان جنگ دوم قرهباغ با حجم زیادی از اطلاعات نادرست بینالمللی مواجه شده بود، اما موفق شدند بر آن غلبه کنند.
حاجیئو با اشاره به اهمیت شهر شوشا که میزبان این مجمع بود، بیان کرد که این شهر برای سالها در اشغال قرار داشت اما چهرههای فرهیختهی بسیاری از آذربایجان را پرورش داده است.
او گفت که خبرنگارانی از سراسر جهان را به شوشا دعوت کردهاند تا الهامبخش بودن این شهر در تاریخ آذربایجان را به تصویر بکشند و فضای خلاقانهی سابق آن را احیا کنند.
حاجیئو یادآور شد که در سال ۱۹۹۲ تنها چند کیلومتر دورتر از شوشا در شهر خوجالی نسلکشی رخ داد، اما این فاجعه به اندازه کافی در رسانههای جهانی بازتاب نیافت.
او بار دیگر تأکید کرد: ما در جنگ دوم قرهباغ با موج گستردهای از اطلاعات نادرست بینالمللی روبهرو شدیم، اما توانستیم بر این وضعیت فائق آییم.
“نسلهای آینده ما را نقد خواهند کرد”
حاجییف با اشاره به تأثیر فناوری و هوش مصنوعی بر رسانهها گفت: من دعوت به مقابله با فناوری نمیکنم. اما نسلهای آینده ما را به دلیل ایجاد پدیدهای غیرقابل کنترل مورد انتقاد قرار خواهند داد. حقیقت در معرض تهدید است. ایدههایی برای کنترل هوش مصنوعی وجود دارد، و در این زمینه، نهادهای بینالمللی وظایفی بر عهده دارند.
لازم به ذکر است که سومین مجمع رسانه ای شوشا با عنوان “گذار دیجیتال: تقویت مقاومت رسانه و اطلاعات در عصر هوش مصنوعی”، میزبان حدود ۱۴۰ شرکتکننده از ۵۲ کشور بود. در این رویداد که تا ۲۲ ژوئیه ادامه خواهد داشت، بیش از ۳۰ آژانس خبری، ۷ نهاد بینالمللی و حدود ۸۰ رسانه حضور دارند.