به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از حریت طبق دادههای جمعآوریشده توسط موسسه آمار ترکیه (TÜİK)، در نیمه اول سال ۲۰۲۵، بازدیدکنندگان خارجی ۱.۰۵ میلیارد دلار برای سوغاتی هزینه کردهاند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که هزینهها به ۹۰۴ میلیون دلار رسیده بود، ۱۵ درصد افزایش نشان میدهد.
در مجموع، ترکیه بین ژانویه و ژوئن ۲۵٫۷۸ میلیارد دلار درآمد گردشگری کسب کرد که نسبت به سال گذشته ۷٫۶ درصد افزایش یافته و بالاترین درآمد گردشگری ثبت شده در نیمه اول سال را نشان میدهد. تعداد بازدیدکنندگان نیز ۱٫۷ درصد افزایش یافته و از ۲۵٫۵۳ میلیون نفر فراتر رفته است.
این اعداد نشاندهندهی قدرت مداوم بخش گردشگری ترکیه در نیمهی اول سال است.
خریدهای محبوب از آهنربا و پارچه گرفته تا راحتالحلقوم، میوههای خشک، فرش و گلیم را شامل میشد که میلیونها نفر از مراکز گردشگری مانند استانبول و استانهای جنوبی آنتالیا و موغلا با خود به خانه میبردند.
فروش سوغاتی اکنون در میان پرسودترین بخشهای اقتصاد گردشگری ترکیه قرار دارد.
دادههای هزینههای گردشگری نشان میدهد که بازدیدکنندگان بیشترین هزینه را صرف غذا و نوشیدنی (۵.۴۳ میلیارد دلار) کردهاند و پس از آن سایر کالاها و خدمات (۴.۵۷ میلیارد دلار)، حمل و نقل داخلی و بینالمللی (۳.۵۴ میلیارد دلار) و پوشاک و کفش (۲.۶۹ میلیارد دلار) قرار دارند.
طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد، ترکیه که در سال ۲۰۲۴ پذیرای ۵۶.۷ میلیون بازدیدکننده بینالمللی بود، به چهارمین کشور پربازدید جهان تبدیل شد. درآمد ۶۱.۱ میلیارد دلاری گردشگری در سال گذشته، رکورد دیگری را برای این بخش به ثبت رساند.