به گزارش یازاکو، در این نشست که با حضور جمعی از رؤسای اتحادیههای صنفی در خانه اصناف تبریز برگزار شد، دکتر سبحاناللهی ـ استاندار اسبق و نماینده پیشین مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ـ با اشاره به جایگاه تاریخی تبریز در تجارت و بازرگانی گفت: «تبریز از دیرباز مرکز تعاملات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بوده و اصناف این شهر با انصاف، مردمداری و حسنخلق شناخته شدهاند. با جهانی شدن بازار تبریز و رشد قابلتوجه گردشگران داخلی و خارجی، لازم است نحوه مواجهه با مسافران بهصورت حرفهای، منصفانه و آگاهانه انجام شود. همه ما نیازمند آموزش عمومی هستیم، چرا که آموزش زیربنای توسعه پایدار است. برگزاری این دورهها میتواند تحولات مثبتی در کیفیت خدمات و کسبوکارهای روزمره اصناف ایجاد کند. اصناف میتوانند با ارائه کالاهای باکیفیت و قیمت مناسب، نقش مهمی در حفظ و تقویت برند جهانی بازار تبریز ایفا کنند.»
در ادامه، حسن علیمحمدی رئیس اتاق اصناف آذربایجان شرقی نیز از دکتر سبحاناللهی و مشارکت اتحادیهها در این طرح قدردانی کرد و اظهار داشت: «تبریز شهری با پیشینه فرهنگی و اقتصادی برجسته است که روزانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. بسیاری از این میهمانان برای خرید سوغات به بازارها و اصناف مراجعه میکنند و نحوه برخورد با آنان از اهمیت ویژهای برخوردار است. رعایت اصول حرفهای، احترام به فرهنگ و زبان گردشگران و ارائه خدمات صادقانه، میتواند منجر به جلب اعتماد و بازگشت مجدد آنان به تبریز شود. این موضوع مستقیماً در رونق اقتصادی شهر مؤثر است.
برگزاری این دورهها با همت خانه توسعه آذربایجان، میراث فرهنگی، سازمان صمت و خانه اصناف استان، اقدامی ارزشمند در مسیر ارتقای دانش و مهارت اصناف در حوزه گردشگری است. اتاق اصناف استان، بهعنوان یکی از باسابقهترین و فعالترین اتاقهای کشور، همواره تلاش کرده تا الگوی توسعهمحور برای سایر استانها باشد.»
محمد محمودی نایبرئیس اتاق اصناف آذربایجان شرقی نیز در این نشست، با نگاهی کارشناسانه به موضوع، اظهار کرد: «رفتار حرفهای و استاندارد با گردشگران، بهویژه احترام به زبان و فرهنگ آنان، نه تنها آثار اقتصادی دارد بلکه میتواند جایگاه اجتماعی تبریز را در ذهن میهمانان ارتقا دهد. صداقت در فروش و خدمات، منجر به اعتمادسازی و گردشگری پایدار میشود. همچنین معرفی فرهنگ بومی و اصیل تبریز از طریق رفتار و گفتار اصناف، خود جاذبهای فرهنگی است که انگیزه سفر را در گردشگران تقویت میکند.
محمد محمودی افزود: اصناف ما فرماندهان خط مقدم تولید و توزیع هستند و اتحادیههای صنفی پشتوانه عظیم اتاق اصناف به شمار میروند. با فعالیت بیش از ۷۰ اتحادیه و ۱۳۰ هزار صنف در سراسر استان، ضروری است که صنوف مرتبط با گردشگری با آموزشهای تخصصی، آشنایی با زبانهای خارجی و مهارتهای ارتباطی، گام مؤثری در ارتقای تجربه میهمانان بردارند.»
محمودی در بخش پایانی سخنان خود، با اشارهای به نقش خانه توسعه آذربایجان وشخص دکتر سبحاناللهی در پیشروی بسوی توسعه گفت: «ایشان در هر جایگاهی که بودهاند، چه در مسئولیت استانداری و چه در نمایندگی مردم شریف تبریز در مجلس، همواره صدای مردم آذربایجان بودهاند و درد این سرزمین را با تمام وجود درک کردهاند. تبریز را بخشی از وجود خود میدانند و نگاهشان به توسعه، نگاهی عمیق، انسانی و مردمی است.»در ادامه این نشست دکتر رحیم حیدری استاد ممتاز گردشگری دانشگاه تبریز بمدت ۷۵ دقیقه به اجرای کارگاه آموزشی با موضوع آموزش صنوف مرتبط با گردشگری پرداخت که با استقبال اصناف و روسای اتحادیه های صنفی قرار گرفت.